|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Beamers! Vet att det finns en mängd trådar omkring elfel-området, men jag har inte riktigt funnit det jag vill. Min bil, en 530i -04 sedan, införskaffades för drygt ett år sedan, och har i dagsläget gått 23000 mil. Kanske en aningen långt, men den har ägts av vd:n för Svenska Bmw, och tydligen gått pendel mellan Stuttgart och Göteborg. Nåväl. Efter ett par månader, när jag sonika skulle starta upp kaminen för sedvanlig körning, brakade tutan ut i fulla mun. Enda sättet att få tyst på den var en enkelt tryck på ratten. MEN, efter ett par minuters körnig tjöd den igång igen. Kunde vara aningen genant i morgonrusningen på motorvägen med ett och annat fulfinger som resultat. Detta upprepades konstant. Min första reaktion om felet, var att det nog handlade om en kontaktfel eller jordfel någonstans i bilen. Min tillfälliga lösning på problemet, var att plocka säkringen till signalhornet, vilket också gjordes. Problem 1 löst. Case closed. Sort of. Ända sedan jag köpte bilen, har jag haft problem med felmeddelande i Idrive angående e60:s enormt vanliga fel: Airbagsystemet. Bältessträckare, pass.airbag osv osv. Detta indikeras med en konstant lysande symbol i panelen. I höstas sladdade jag in på bilprovningen i Ystad, för att lite nyfiket göra en diagnosstest, som dem nuförtiden gör. Resultatet chokade mig en aning. Här är resultatet (aningen avrundat och förkortat): 5EBA Styrvinkelsensor, sannolikhet intermittent 93FC Underspänning, SGM-SIM Säkerhetsmodul Intermittent 9847 Aktivt nackstöd vänster fram, kortslutning till jord. Intermittent 9891 Bälteslås, öppen krets, Intermittent 9913 Sätesdetektering givarmatta passagerare, avbrott/permanent 98DF Bältesförsträckare, höger fram, för låg resistans, permanent 94F9 Signalhorn, fel, kopplingscentrum rattstång, permanent 94E7 Styrvinkelgivare, torkarkontakt. Intermittent 9AFF Resistants batterisäkerhetsterminal för hög, Intermittent Blir så less på sådant här. Ytterligare, igår när jag i glada håg, skulle lämna jobbet, började höger strålkastare blinka till och till slut helt slockna. Indikering följde direkt i panelen. Det är endast Xenon-lampan som slocknat skall tilläggas. Lite märkligt, eftersom jag helt nyligen har bytt samtliga lampor både vänster och höger fram. Nu tänker nog ni: Ja men för tusan, lämna in åbäket för diagnos! Lita inte på bilprovningens diagnos! osv osv.. Eftersom jag är flygtekniker med någonlunda schyssta kunskaper inom elektronik, vill jag försöka lösa detta själv. Har bara inte haft tid att sätta mig in i problemet än. Samt, att jag inte har otrolig lust att pröjsa BMW 1250 kr/h för felsökning....:)s Vad jag läst här i Autopower.se, är att man ofta kan härleda många elproblem till batteriet. Har kontrollmätt, och fått resultat 12,45v (motor av, direkt efter körning) Är det någon som orkar ge någon förnuftigt svar om var jag ska börja, och hur? Ytterligare en sak. Kollar man igenom listan ovanför av felmeddelanden, så kan man ju få känslan att det handlar om ett jordfel någonstans i bilen. Har provat att följa kablaget från batteriet fram till motorn, och allt ser jättefint ut med hänseendet att inget är skadat eller ingen kontakt ärgad. Själva motorrummet ser också rent och fint ut med ingen som helst oljeläckage eller annat. Så, bring it on med funderingar och ideer, ELLER dissa mig kring fotknölarna och kalla mig dumdristig. Tycker ni enhälligt att jag ska lämna in bilen för proffesionell hjälp, så gör jag det. Men det hade varit kul och lösa det. Jag fattar tugget :) Jag älskar min bil och vill verkligen att både han och jag ska fungera i välstånd inför sommaren och framöver. | |
| Hallo hade massa felmedelande på min e60 bytte ibs ( minus kabeln ) till en nyare variant ok raderade felkoderna nu fungerar det bra ( än så länge ) | |
|
12,45v direkt efter körning är ju inte mycket att hänga i granen? Var det med allt avstängt, innerbelysning släckt osv? (Visste inte att Bilprovningen kunde utföra mer än läsa av OBD-koder på motorstyrningen) |
|
|
Verkar finnas mycket att läsa på Bimmerforums, googla på felkoderna. Hoppas det löser sig. |
|
| Jag hade börjat med att byta kontakten till tändningslåset, eftersom så mycket går via den. | |
| Glömde skriva, du ska readera felkoderna och låte bilen lägga de aktuella igen så det blir färska koder. | |
|
E60 är väldigt känslig för låg batterispänning, testa ladda batteriet över natten, sen ser du om det slutar varna för rattvinkelsensor mm, det är ingen vits att mäta ett obelastat batteri, du måste ha en riktig batteritestare för att se statusen på batteriet. ett dåligt batteri kan få instrumenteringen att lysa upp som en julgran ;-) ######## # PAJALA # ######## |
|
| Har du aktivstyrning och prismat inte bytt på en -04 så tror jag inte det kommer att hjälpa med batteriladdning mm. Välkänt fel och billiga delar. Tyvärr måste man in på verkstad och programmera systemet så det kostar en del att laga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.