AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.555

Hur sköter ni era sufletter?

Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Hej!
Hur tar ni hand om era tygtak, behandlar ni tyget med någonting eller är det överflödigt? Kunde inte unvika att känna ett lätt obehag för ett tag sedan när jag såg hur taket sög in vätska som en svamp... Har sett att det finns nåt kit för 400-500 på Mekonomen för vård av sufflett.

/Per

Visa användare
136
Toklimpan
VW Tiguan Tdi R-Line 2014
Som ska bytas mot 325d cab 2011 snarast!!
Jag fick med nån impreneringsspray till min. Har inte använt det dock då min bil står varmt o gott i väntan på fin-vädret!

Vet inte heller om det behöver impregneras? Men det skadar säkert inte?

//Anders
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
BMW har en bra impregnering. Suffleten ska inte suga in vatten.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Har använt BMW originalimpregnering och den är bra men jag har en svart Z4 och när man drar på den mjölkvita vätskan så är det omöjligt att inte få den till att rinna på rutor och på sidorna. det är fan omöjligt att tvätta bort eländet så det blir även en vaxning även om man vill eller inte.

Hasse Z4
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Själv använde jag "mercedes" egen impregnering och där stod det klart och tydligt att man skulle täcka för alla fönster och även delar av kaross för att slippa just det som Hasse Z3 nämner att det rinner överallt annars. Men jag tyckte att det var ganska enkelt, bara att täcka med tidningspapper och använda maskeringstejp så slipper man allt rinn och klet, nästan enklare än att behöva vaxa efteråt, dock ingen nackdel att vaxa för den delen heller! Mvh Mats
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vid regn ska vattnet pärla sig först för att sedan sjunka in i tyget, detta för att det inte ska bli fläckar. Jag har tidigare använt mig av BMW:s eget impregneringsmedel men använder nu 303 Hightech Fabric Guard.

/Masten
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
BMW har både en vätska och en sprayflaska. Jag tyckte den på sprayflaska var mycket bättre och lättare att applicera.

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
regn/vatten skyddet ligger inte i tyget, utan i de flera andra lagren av material under. under normala förhållanden(sommar bil) behöver du inte göra något extra, se bara till att inte använda vax schampo på tyget.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Kör med BMW org.
Impregnerar 3 ggr/säsong
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Ok... blir mer och mer fundersam här... Har någon fått, eller hört om någon som fått, problem för att de inte impregnerat(som inte kört vintertid)? 8-900kr kan man ju lägga på annat (t.ex bensin!) om det nu inte spelar någon större roll som Z4-pirayaN skriver?

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Håller med Z4-pirayaN, jag tvättar några gånger per år (utan vax). Suffletten är fortfarande i fint skick, och fastän den suger vatten som en svamp så är den helt tät när det regnar kraftigt.

Calle

Er
36
Erik Wall
BMW Z4 3.0 -03
Fick av en rekondarsnubbe reda på att det gick lika bra att åka till en möbelaffär
och köpa vanligt tygimpregnering där. detta har funkat exakt lika bra
som bmws egna produkter tack och glad nercabbarsommar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.