AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
968

528 -97 drar på olja och vatten

Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
Tja börjar tröttna på att tanka olja och kylar vatten och fylla på med bensin!
kör 80 mil varje vecka. sthlm tur och retur! och varje söndag innan jag åker så
måste jag fylla på en klick olja och nu har jag även konstaterat att den drar vatten då nivån sjunkigt med 1-2 cm (endast kollat när motorn är kall) på sisådär 300 mil

Oljan vet jag läcker ut precis ovanför grenröret (luktar bränd olja då och då)
så ventilkåpspackningen ska jag byta
pluss att wd40 metoden kanske borde göras!

men vafasiken gör jag åt att den drar vatten?
har gul/vitt klegg i olje locket då och då också även fast jag bara kör långa streckor!
bilen står iprincip stilla på helgerna och sen körs den 35 mil och sen ca 2 mil varje dag tills torsdag då jag åker hem igen 35mil

tips?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
var för övrigt nyss ute och kollade lite grejer som jag läste på andra forum bla kolla jag efter om det bubblade i expansionskärlet när bilen va igång vilket det inte gjorde så antar att det inte kommer in någon kompression i systemet?!

sen märkte jag en lustig grejj och det va att så fort jag tog bort oljelocket så gick bilen ojämt på tomgången :S hur kommer det sig tro?
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
När du tar bort oljelocket skapar du en stor vakuumläcka. Mer luft kommer in i förbränningen och dina lambdasensorer säger till DMEn att mer bränsle behövs. Antagligen klarar den inte av att reglera tillräckligt med mer bränsle så du får misständningar som följd. När jag tar bort mitt oljelock så stiger STFT upp mot 20% och taket för denna är runt 30%. (Short Term Fuel Trim). Dock märker jag inget förrens jag åter sätter på locket då motorn hostar till.

Sammantaget låter det som du skulle kunna ha en felaktig vevhusventil. Denna sköter bland annat om oljeavskiljning.

Rajaie på beisansystems.com har skrivet ett bra test för detta på deras forum:

The crankcase vent valve and 4 associate hoses fail and cause a vacuum leak. The valve gets stuck open and the hoses crack. These last 70-120k miles and usually fail 80-90k miles. Here are a couple diagnoses.
At warm idle, place a small plastic freezer storage bag on its side over the oil fill hole. If the bag sits on top or gets slightly sucked in, ~1”, the valve is good. If the bag gets significantly sucked in the hole the valve is stuck open and bad.
With the engine off and cold, carefully remove the hose at the valve cover front corner. Blow hard into the hose. You should hear oil bubbling in the oil pan. If you don’t hear the bubbling the top or bottom hose is likely cracked. The bottom hose often breaks just below the valve connection. There can also be cracks in the other two hoses.

Se nummer 2 : Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.