AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.503

Partikelfilter kan bli riktigt dyrt.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag köpte för någon vecka sedan en liten småbil med en 1,6 liters turbodieselspis, bilen är från 2006 och har partikelfilter.

Jag har inte hämtat bilen från bilaffären då den skulle servas först, men i dag åkte jag förbi och tog en titt och en liten provkörning. Inget direkt att anmärka på men det vart iaf. som så att jag svängde förbi märkesverkstaden som var väldigt hjälpsamma och drog en fulldiagnos vilket visade att partikelfiltret var igensatt till 80% (!) samt att endast 30% av partikelfiltervätskan återstod.

Jag hade inte riktigt 100% koll på hur just denna bils partikelfilterkonstruktion fungerade men vart snabbt informerad av en mycket proffsig och effektiv mekaniker.
Jag passade också på att få en offert på att avhjälpa felet, dvs att byta ut partikelfiltret samt partikelfiltervätskan och att nollställa detta i bilens dator samt göra en ytterligare diagnos.

Priset = 11000:- Sek , och det är inte ens dyrt har jag fått veta.

Självklart åkte jag tillbaka med bilen, som jag ännu inte betalat, till bilaffären och visade utdraget från fulldiagnosen samt offerten och de skulle naturligtvis åtgärda detta innan leverans så inga skuggor över bilaffären.

Hade jag köpt denna bil privat, eller om jag inte diagnosat den av en slump innan köpet kunde det blivit relativt dyrt. Nu skall ju filtret bytas och jag kommer självklart att fullfölja köpet, man får dock fundera på om man skall ha en bil med partikelfilter och låg skatt eller dyr skatt och utan partikelfilter.

För mig är det inte enbart en ekonomisk fråga utan också en fråga om miljö så för mig är valet givet, självklart partikelfilter och snål motor. Denna bil har gått exakt 20 000 mil så slår man ut partikelfilterkostnaden per mil är det inte så farligt om man räknar att de håller 25-30k mil och kanske lite längre om man kör mestadels långresor.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vege har överkomliga priser Länk

Det har även börjat stjälas partikelfilter på bilar nu
Har du ett filter till salu? ;)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
gto80 : Tack för tipset ! Nästa gång det är dags, om jag har kvar bilen, kan jag ju byta själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.