|
|
|
|---|---|
|
Någon som har koll på hur mycket mer bränsleförbrukningen blir om man kör med sportläge? Skulle vara intressant att veta jämförelsen om man kör normalt (dvs inte sportigare än vanligt) i båda lägena samt kör sportigt i båda lägena... om ni förstår vad jag menar. Mest intresserad av modernare dieslar då jag nyss skaffat mig en 335d -10 :) | |
| Tja, det är nog inget problem att få en 320d att gå från 0,5 till 1,5 liter milen. Det är ju bara att köra på höga varv hela tiden. Vill minnas att jag lyckats få en Passat att dra fem liter milen (momentant) vid något tillfälle (enligt dess egen mätare). Rätt svårt att svara på men i princip är ju övre gränsen odefinierad. | |
| Min undran var hur bränsleförbrukningen skiljer sig mellan vanlig autmatläge och sportläge med samma körstil ("normal" och "sportig" körstil). | |
|
Undrar jag med |
|
|
Sportläget växlar ju vid högre varvtal ja. På motorvägen kanske det blir samma men på landsväg (70-80) och i lägre hastigheter kommer förbrukningen öka kanske 5-10% är min gissning. Man kanske kan prova lite och kolla på momentana förbrukningen när man växlar upp ner manuellt som första steg (här gäller det att inte låta sig påverka utgången omedvetet efter vad man tror), innan man ger sig på att köra en hel tank i sportläge. Har märkt att bilen växlar högre även när man kört stadskörningen en längre bit. Vet inte om det råkar ha med katalysatorreningen att göra eller om det är en adaptiv funktion. Den kanske tänker att man vill ha högre motorbroms och färre växlingar när man kör i mer ojämn fart. |
|
|
Det som stör med sportläge är ju att den aldrig växlar upp till högsta växeln. Jag hade hellre sett att den växlade upp fast då lite senare som på övriga växlar. Att ligga och köra landsväg/motorväg i sportläge är inget direkt alternativ ju pga detta. ___ //Ulf |
|
|
Jag brukar växla till sportsläge vid omkörningar ibland annars är det ju faktisk mer komfortabelt att glida i normalläget |
|
Verdi |
Jag slår i sportläget vid behov, typ omkörningar och vid tät stadskörning när man ska växla fil snabbt osv. Annars är vanliga D betydligt komfortablare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.