AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.435

Går det byta 320 till 328 motor? Bmw e36 coupe .

Hej!

Hur funkar det om man vill byta till större motor går det byta 320i till 328i? det är automat som jag har just nu och vill ha automat på 328i med går det andvända lådan som är på 320an?

Det är en bmw e36 coupe- 96.

hur blir det med försäkring? Ska man ombesiktna den?

Hur mycket skulle det kosta bara på "jobb" om man låter någon annan göra det som tar exp 500kr/tim.

Finns inte jätte många bmw e36 coupe AUTOMAT med 328.
Min 320i går hur fint som helst så kommer nog inte byta på ett tag dock bra och veta om det är värt ett byte i framtiden.. Kan man byta in också motorn som man har? m52b20

Så hur mycket skulle det kosta totalt?

Jag har tänkt o göra samma sak, fast de är inte värt det har jag kommit fram till. Du måste byta styrbox också annars får den för lite bensin osv osv. Går motorn bra så bör man inte byta =) enligt mig. De blir för dyrt helt enkelt och du får inte igen de vid evt en försäljning.

Mvh Rickard

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Du kan slänga i en m52b28 i din 320 ja! Den manuella hade dugit bra från 320in, men eftersom du vill ha automat så vet jag inte om de håller att köra med en 328: motor! De borde hålla ,men är nog lika att byta den oxå till en 328 låda! Manuella lådan på m52b28 är likadan som sitter i en m3 3.0 e36 så den håller för bra mycke effekt! Du kan besikta utan problem för att motorerna ser likadana ut! MEN bara för att de går att besikta och försäkra den som en 320 så är de fortfarande olagligt! De finns hur många som helst 320 som går med 325 motorer. Inte för att rekomendera detta eller nåt, men jag hade skitit i att börja typa om den, för mycke jobb och innan du är klar så hade du kunnat köpa en m3:a i fint skick för dom pengarna istället! En komplett m52b28 hittar du för allt mellan 5000-10000kr! Men ska du lämna bort jobbet så lär de kosta skjortan för dig! Så om allt detta ska vara värt att göra så måste man nog göra de mesta själv, annars lika att köpa en original 328 e36 istället!
Tack för alla svar! Ska nog strunta it, har redan lagt ner över 15 på däck/fälg,avgas,sportfjäd, redan dumt och kanske lägga 15 till, då jag köpte bilen för 25.

Eller går det över 15? vill säga 7 för motor och 8 för jobb?

Eller kanske man ska vänta 2-3 år tills man kan köpa en e31 850ia :)

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså om man bara byter motorn och inget annat så är de 2 dagars mekande för ett proffs! Så de kanske inte är så himla dyrt att lämna bort motorbytet, men vem ska du få att göra de? Jag menar, tror knappast man knallar in på en BMW Auk. verkstad och ber dom swappa motor! Men typ Kalles mek runt hörnet som gjort såna här operationer förut hade kanske gjort de för under 10tkr iallafall! Jag frågade min lokala bilfirma som är riktigt billiga och riktigt proffisionella vad ett toppbyte skulle kosta på min gamla 325 e30, tror han skulle ha 4-5000kr(endast arb.kostnad) för de jobbet och skulle ta ca 6 timmar eller vad de nu var! Dom var tvungen att ha bilen inne i verkstan 1 dag iaf! Vet inte vad priserna är vars du bor, men är de samma som här så skulle alltså ditt motorbyte kosta hos min lokala mini firma kanske 9000-10000 kr!
Han som jag tänkt mig är riktigt duktig på just bmw, Han gör det mesta på min bil. Sist sa han att han byte en motor till en kille för 5000. Tycker själv det låter lite nu..

Känns dumt och lägga 15-20 på den här bilen. Blir och behålla denna ett par år och sälja när man har sparat ihop en slant! :)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Men har du nån mek-kunning kompis så hade han säkert gjort de för några lådor öl:)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
som sagt tidigare så måste du byta styrboxen, förutom det ska du oxo tänka på att du måste ha 328:ans : LMM, Bakaxel, kardanaxel, (osäker men tror att drivaxlar oxo) samt låda.

Jag skulle hellre köpa en färdig 328 om man nu vill ha några hästar extra. Eller så får man nöja sig med 320i om den är i så bra skick att man inte vill sälja bort den.
Jag är grymt nöjd med min 320i, bara att den dricker 1.1L blandad körning.
Har bbs fälgar , 5 ägare, 20k mil precis. väldigt nöjd med den. Vissa säger att 328 drar lika/mindre.. Men gäller det även automat?..

Måste vara något galet när bilen drar 1.1L då jag inte tycker jag leker specielt mycket..
Är det mest soppa mängden du vill ha ner så byt låda bara. Men sen kostnaden flr detta kan du nog köra rätt många mil som bilen är innan du sparat in det
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
1.1 är nog vad man får räkna med när man har automat på dessa bilar? Men som jämförelse kan jag säga att min 328 med manuell låda brukar ligga på 0,85-0,95 blandad körning (jag räknar ut förb vid pumpen, inga färddatorsiffror).
Hahha ja det skulle ta sin tid då man kör cirka 40-60 mil/månaden.

Jag har också räknat vid pumpen, fick 1.11L per mil färddatorn sa 1.15L

Visst jag kör ju ibland rätt så mycket stads säkert där också högförbrukning.

Men men, blir nog och ha bilen ett par år sedan skaffa sig en annan objekt :)!
da
37
dappe50
325i coupe -94
Jag skulle nog avråda dig ifrån att försöka TYPA om den med 325 motor eller ett byte från automat till manuell vxllåda!

Lägg i motorn och se glad ut! besiktningen kollar inte vad du har för motor däremot ser dom ett vxllåds byte direkt och då börjar cirkusen.

Besiktningen kräver ett avgascertifikat på alla bilar nyare än 1 Januari 1993 och bmw sverige skriver inte ut ett intyg.

Jag vet detta av egen erfarenhet.

Om du vill ha mer pulver lägg i 325 maskin och behåll automaten den håller för effekten!

Möjligtvis behöver du byta utväxling i bakaxeln,

Alla320i har 3,45 i utväxling och 325 har 2,93 eller 3,15.

Jag själv kört med 3,45,325i och automat-låda kombination även då portadtopp andra kammar, chipat,, extraktor, m3 katalysator+ lite till.

Numera är Min bil är regbesiktigad med Manuel ZF-låda och 325i motor med lite godis i motorn! men jag hade ett rent helvete att få den godkänd tog 5månader och en massa pengar och tid i anspråk.

Hittade till slut en välvillig tjänsteman som godkände min bil Pga att jag blev felinformerad från början.

Allt berodde på att jag fick FEL info från besiktningen från början att jag endast behövde väga och regbesiktiga. Inte ett ord om ett avgascertifikat!

Vilket visade sig vara fel den dagen jag skulle göra regbesiktning. Då krävde dom helt plötsligt ett avgascertifikat från BMW Sverige, som BMW inte skriver ut till någon

Så jag avråder dig från allt vad omtypning eller regbesiktning heter.

Jag har en kompis som kör en E36 328i med automat orginal från fabrik och det är samma automat som 320i har och hans håller .

Om du trots allt byter motor se till att den är komplett med kabelstammen till motorn och tillhörande styrbox så är det inga problem! Då skall givetvis kabelstammen till motorn vara Anpassad till automat vilken är annorlunda i och med att du skall koppla även styrboxen till automaten via den, Det sitter dubbla kontakter på den till styrboxarna.

Jag ser ingen fördel med 328i motorn du får samma effekt som en 325i, men slipper nikasilfodren som finns i 328i motorn om du väljer 325i och ett antal andra minus som 328i har.

Försök att hitta en med tillhörande Boschstyrbox vilken går att chippa om man vill! Siemensboxarna har inget löst chip som går att byta

Det blir säkert en massa nya inlägg efter mitt inlägg men detta som jag skrivit är efter egen erfarenhet.
Tyckte det var vettiga ord. Men som överstående sa när man inte kan göra saker och ting själv så kanske det blir alldeles för dyrt.

Så länge man kan ha roligt på vintern så kvittar det nästan.

Blir nog i framtiden skaffa sig en större bmwn när plånboken låter det.

Som sagt kan nog få ut 25-30 för min bil och om man skulle lägga ut 20 på motor byte så är man uppe i 45-50, det är ju nästan till en bra e46 coupe, eller e31 850ia.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Dappe50 "Jag ser ingen fördel med 328i motorn du får samma effekt som en 325i, men slipper nikasilfodren som finns i 328i motorn om du väljer 325i och ett antal andra minus som 328i har." Du har delvis rätt! 328:a motorn har inte 193hk som de står på pappret, dom har nerskriven effekt pga nå skatteregler eller vad de nu var i tyskland!(Inte säker på detta dock) hursomhelst så har friska motorer över 200hk iallafall vid mätningar som gjorts! 325:an har däremot ungefär vad som anges på papper!

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ska man köra hyffsat original så är de väl bara fördelar att välja en 328 motor?? Tar mindre bränsle, mer effekt,mer vrid! Plus att byter du till ett 325 m50 insug så har man kring 220hk! Fast då förlorar man en stor del av bottendraget=( Men de kompenseras av att 2,8:an blir vass på höga varv istället
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.