AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.794

E39 540 -99/06 får ej igång den

Sida 1 av 2
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Som rubriken säger, verkar bli ett hopplöst fall,,,,
Vad är det som händer och är gjort ?
Det började i vintras med att ibland fick man nöta lite på starten ibland för att den skulle igång men den startade iaf.'
För 4 veckor började det med att batteriet inte orkade tog då starthjälp men det var lönlöst,
köpte ett nytt batteri och försökte då men då ville inte pumpen vara med,,,, ahhh,
kollade upp den och bytte relä ok byglade pumpen ok pumpen funkar,
25 lit i tanken, försökte nöta igång den och startmotorn brann efter för många försök grrrr,,,,
ok köpte en beg som funkade men då tordes jag inte nöta för mycket, hmm
! ahh, vevaxelgivaren, bytte den och mätte den gamla 604Ohm för mig ok, prova starta nej nej, pumpen går ej igång,
har kollat trycket men inget tryck,
pumpen har surrat till 2 gånger men inget mer, när jag då höll på så "småtände" den hela tiden men vaf, inte startar den utan tryck,,,
kollat kamgivare ok,
kollat stiften ok
köpte CS 6.5 men får inte ut nå felkoder som ska påverka start,
har synkat EWS---DME OK ! men den vill inte vara med, har även prövat alla nycklar.
Har någon tips blir jag glad då jag vill lägga på sommarsulorna och glida ut med den :(

P,S har säkert glömt att skriva upp nått som jag gjort, som min signatur säger så är det nog det sista som ligger mig närmast just nu men tvärtom........ HJÄÄÄLP

Going to live and die with a`Bmw

//Stefan
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Ett vanligt fel på 540 är att pumpen är kass. Den kan fungera ibland och ibland inte, jag hade nog testat att byta den. Går ju att felsöka på metodiskt vis, har du ström fram till pumpen? Testa lägg på ström direkt på bränsle pumpen, kolla så du får + och - rätt. Fungera det inte så vänd på + och - så kanske den hoppar igång. Byt i så fall.

Mvh. Richard
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Byglar jag den vid relät så går den så själva pumpen funkar samt prövat flera relän, går i tankarna på ifall det är så jävligt att DME har gått sönder men då blev det dyrt !!!

//Stefan
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Vevaxelgivaren?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Kablage till pumpen som var nött tog verkstad 3 mån att hitta i mitt fall, sitter under baksäte höger om jag inte missminner mig. Irriterande periodiskt fel, kanske värt att kolla upp.
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Bimmerbåjj- bytt samt Ohm-mätt den g:a samt pumpen borde bygga upp trycket ändå fast vevgiv var dålig.

Propeller- har kollat av kablaget som sagt jag byglar och den går och den går och den går ;), relät får ingen "startimpuls"

Vad ska skicka ström till relät ?? DME ?? antar det :((

//Stefan
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Se så, kom igen nu alla, kasta mig full med förslag dåliga som bra, jag är öppen för allt just nu, och kastar inte ni mig full så dricker jag mig det ikväll :))

//Stefan
Om Du byglar pumpen ( tvångsmatar den ) bygger den upp tryck i så fall ?
Det räcker inte att pumpen snurrar,den kan läcka eller på annat sätt inte leverera rätt tryck i bränsle-systemet och då spelar det ingen roll vad Du än försöker med.

Mitt råd...testa en annan pump om Du kan låna eller prova från någon?
Att köpa en beg-pump från en skrot är ett köp som är väldigt osäkert.
Man skall undvika detta att köpa en pump som varit på hyllan okänt antal månader.

Ny pump kostar pengar såklart, men kan vara värt att prova för Dej iaf.

Sen har Du bränsle-slangar,tryck-regulator mm som kan orsaka störningar.
Inte minst ett tätt bränslefilter !!!!

Kolla av hela systemet efter läckor etc.

Lycka till...
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Kolla om varvräknaren rör sig när du kör med startmotorn. Gör den inte det så ser över så du fått dit vevaxelgivaren ordentligt. Jag fick göra om mitt byte av vevaxelgivaren då jag fått dit den lite snett första gången antar jag.
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
När jag tvångsmatar den så bygger den upp tryck så jag har dragit slutsatsen att pumpen är ok, ang givaren hmm ska kolla varvräknaren, fan vad less man kan bli,,,,,,
Men som jag sa, tips även dåliga,,,,,,

//Stefan
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
En tilläggsfråga ! Vet någon varför motorn knappt orkar dra runt ? nytt uppladdat batteri även med starthjälp på det 2-3 varv ibland sen klick klick samt strömmen sjunker till c:a 6,4-7,4 volt !?!??
Har gått igenom alla jordflätor/punkter samt prövar startkablar direkt på startmotorn samma resultat.
Kanske dax att begrava skönheten snart,,,,,,,,,,,

//Stefan
Luktar det bensin när Du provar att starta motorn?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Kan det vara ventiler som fastnat?
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
kan inte den begagnade startmotorn vara dålig då? Det verkar konstigt att den inte orkar dra runt med startkablar på startmotorn. Går den inte runt alls nu eller? Gick den bra förut när den gick att starta? Inga missljud?
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Startmotorn går ibland bra och men oftast seg och med seg menar jag att motorn drar runt en 2-3 varv för att sen inte orka mer men visst den kan vara dålig, men när den gick så gick den bra utan missljud :((

//Stefan
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
När jag har byglat pumpen och försökt starta efter det så Ja det stinker soppa.

//Stefan
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Du kan ju ha fyllt cylindrarna med bensin. Om du kollar tändstiften är de blöta då? I så fall bör man nog låta stiften vara borta ett tag så bensinen kan dunsta samt torka tändstiften.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Du har såklart kollat tändsidan så du har gnista etc?

Testat startgas då? Om den tänder och går med det så verkar ju soppaförsörjningen misstänkt...

Om du inte har gnista, kolla så att startspärren går ur (släpringen i tändningslåset kan vara glapp, börjar ofta som intermittenta startfel)

Tänder den till öht eller är den stendöd när du drar runt den med torra fina stift?
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Den småtänder hela tiden varje gång stiften är torra så jag har ju tagit i och ur dem några gånger och då har de luktat bensin samt olja och det efter jag tvångsmatat pumpen så det verkar vara ett skumt fel,,,,,,,,,,,,,,,,,,, jag blir tokig, ja tokigare iaf,,,,,,,,,,,,

//Stefan
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
glömde, jag har även prövat startgas och nej den gick inte ens på det,,,,,

//Stefan
vevaxelgivaren, men det borde ju ha visat på diagnosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.