AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.069

Rabatt hos Företagarna

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag la märke till att det nu stod att man får 10% rabatt på grundpriset när man köper en ny BMW och är medlem i Företagarna. Vill minnas att det tidigare gällde totalpriset?

Har även sett att denna rabatt ska kunna vara utöver vad handlarna själva kan erbjuda. Det vore ju intressant att veta om någon lyckats få mer än dessa tio procent (jag har blivit erbjuden en extra procent förra året, då dessa elva procent dessutom gällde totalpriset).

Man ska kanske börja med att inte nämna Företagarna...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Brukar inte rabatterna vara på grundpriset och utrustning, men inte på paket?

Sen även om man har ett avtal går det ju alltid att diskutera om ytterligare rabatt men det beror väl mycket på hur villig säljaren är.

1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
10% på bilens grundpris (kohandel på paketen) har jag läst flera gånger här på forumet, men om det gäller just idag vet jag inte.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ett tips är att begära in offerter från flera återförsäljare.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
10% på bilens grundpris är vad som gäller, utrustningen får förhandlas separat Länk

Det är BMW Sverige som ger detta stöd, återförsäljarna har inte så stora marginaler att man själv kan lämna så stora rabatter.
På en ny modell som tex F30 tror jag det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få bättre pris än genom dessa avtal eller annat ramavtal. På en äldre eller utgående modell kan man säkert få mer än 10% genom kampanjer och andra rabatter.

BMW CS #5139
Mi
1.167
Micleg
Du tror inte att dom 4-6% man brukar tala om för privatköp går att kombinera med dessa tio, mest för att kompensera för extrautrustningen? Det känns som att deras vanliga marginal är densamma efter Företagarna-rabatten, men det kanske är så att privatköpare idag för 0% på F30?

När man som företagare leasar borde det ju då i grunden finnas samma marginal att förhandla om, plus Företagarnas.
Fick 8,9% i rabatt på min F30 (förmånsbil) om man delar rabatten med totala priset inkl extrautrustning.
Mi
1.167
Micleg
Hur mycket kostade extrautr i förhållande till grundpriset? Mitt "problem" är ju att jag alltid tenderar att speca en bil som är billig i grundutförande, t ex F30 320d, och sedan smacka på msport, automat etc och hamna på en hög utrustningskostnad.
Jag har 60.000 i extrautrustning.
Mi
1.167
Micleg
Det antyder att du fått lite mer än 10% på grundpriset, om det är en 320d. Större motor betyder mindre än tio procent.
Mi
1.167
Micleg
Jag kommer nog hamna på 140-150 kkr i extrautr om det blir en F31 msport. Därför har ju en rabatt som gäller mer än grundpriset stor betydelse.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Specade 320d, senaste versionen, på BMW i Solna och fick då 11,75 % på bilens grundpris, avtalet som företaget hade gav 11 % på grundpris.

Bilen extrautrustades för ca 60000kr och den totala rabatten på det totala priset blev ungefär 11,2 %. Det gick alltså ganska tungt att få bättre rabatt än avtalets ursprungliga 11 %.

J.L
BMW M2-24
Maxrabatt vid privatköp är väl 7-8% på en beställningsbil, men dit är nog inte lätt att nå om det gäller en ny F30 idag.
Rimligen borde väl återförsäljaren även lämna rabatt på extrautrustnigen även om man komibinerar med Företagarnas avtal, men min poäng var att det nog är svårt att få mer än 10% +-1% på totalsumman vid beställlning av en F30, men det är bara vad jag tror.

Annat var det med min E90 320d EDE som jag köpte i november 2010 (lagerbil), bruttopris runt 370.000 och jag fick 16,5% på totalsumman, det är väl med liknande rabatter eller till och med ännu större dom sista E91 säljs ut

BMW CS #5139
Mi
1.167
Micleg
Haha, ja det var inte illa med tanke på att jag fick min EDE i november 2010, med endast 11% rabatt på grundpriset, inget mer. 383 kkr före rabatt.

Men jag ska försöka jobba mot 10-11% på totalen sen får se hur det går. Men det kan väl inte vara någon nackdel att ha en massa tillval?
Micleg > Jag fick 20,9% (på totalen inkl utrustning) på min förra BMW :)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Som medlem i FöretagarFörbundet fick jag 9% enligt avtal på totalpriset när jag beställde X3an (F25) i oktober 2010. För de flesta bör det bli bättre än 10% på enbart grundpriset.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.