AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.291

Material i avgassystem E46 compact 2002

cl
6
cll05002
316 Ti Compact E46 2002
Hej,

Ska laga/svetsa avgassystemet på tjejens E46 compact 2002. Det ser inte ut att vara i vanligt bonnstål, är det rostfritt eller aluminiserat? Det är sista dämparen jag ska laga Det sitter org avgassystem på nu, utan skarvar.

//Christian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror att det är någon slags rosttrög legering liknande Corten, men inte rent rostfritt. Skarvarna verkar vara svetsade med något rostande tillsatsmaterial i alla fall då de verkar vara det enda som rostar. Rosttröga kolstål har ung. samma svetsbarhet som olegerade kolstål i samma hållfasthetsklass. Vill man lyxa till det kan man använda tillsatsmaterial med koppar- eller nickellegering, men vid stumfogning eller små kälfogar legeras fogen upp av det smältande grundmaterialet och den blir ganska korrosionsbeständig ändå. Det viktiga är bara att slipa bort ev. patina/oxidering på ytorna innan.
cl
6
cll05002
316 Ti Compact E46 2002
Tack för snabbt svar!

Det är lite konstigt dock att ljuddämparen inte är magnetisk när jag testar med en magnet. Jag måste lägga på en lapp på ena hörnet pga rosthål. Jag får helt enkelt testa med vanligt konstruktionsstål och se hur länge det håller antar jag? Alternativet hade varit att investera i rostrfri tråd till svetsen samt passande gas och köpt lite tunnplåt i rostfritt och svetsat dit.

//Christian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det verkar vara icke ferritiskt stål. Är det rostfritt skulle kanske det enklaste vara att svetsa med 2,5mm pinne om du har tillgång till en MMA-svets. Elgas Cromarodsortiment har en del för rostfritt. Cromarod 316LP är framtagen för tunna rör och verkar vara något som rörkrökarna använder.
cl
6
cll05002
316 Ti Compact E46 2002
Klurigt det här. Antingen kör jag vanlig svetstråd och tunnplåt eller rostfritt. Har bara MIG/MAG. Tror det finns några äldre lagningar och dessa är tokrostiga idag, trots att de bara kan vara nåt år gamla enligt kvitton jag hittat. Det talar ju lite för att metallen i avgassystemet är ädlare än normal reparationsplåt som finns att tillgå.

///Christian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är relativt tåliga system. Jag har då mitt orginal kvar på en -01:a och det är sällan man hör någon byta system trots att bilarna vi talar om är 10-12 år gamla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.