|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte ta med bilen över antingen till Rostock eller Travemunde för att hitta nån bra autobahn där man kan trycka på ordentligt... Finns det nån vägsträcka i närheten där med fri fart tro? | |
|
Har för mig att vissa sträckor mellan Lübeck (närmast Travemünde) och Hamburg har fri fart. /Masten |
|
| Hanover <-> Hamburg har några spikraka 10km långa 3 filiga avsnitt | |
| Finns långa sträckor mellan Hamburg - Berlin som också är frifart. Iaf när jag åkte där sist för 1.5 år sedan. | |
|
Frifartssträckorna från Puttgarten till Hamburg är dåliga. Ojämna och dålig kvalitet på vägen. Berlin Hamburg är till stor del fri fart med bra kvalitet på vägen. Lubeck - Rostock är till stor del fri fart med nybyggd autobahn med ganska låg trafikintensitet. Bra sträcka. Annars finns det en karta med frifartsträckorna här. Dock från 2009, någon nyare verkar inte finnas. Länk There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Kanske ska förtydliga att det är de blå sträckorna som har fri fart. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Den där kartan känns lite för bra för att vara sann. Tittar man övergripande så ser det ut som att ca. 90% skulle vara fri fart, och så är det inte. Det kan tänkas att det finns partier med fri fart bland dessa blå vägar, men att hela sträckan skulle vara fri fart har jag svårt att tro. Jag tycker det är ofta som man får slå av på takten för att det kommer upp en irriterande 120 km/h skylt. Mvh/ Niclas |
|
|
Det är väl bara när det blir en massa på och avfarter vid städerna som det blir 120km/h sen är det fritt fram? Så har jag alltid kört i alla fall ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Aha perfekt... Lübeck-Rostock får det bli då ;) Tack för tipset.. |
|
|
Jag skulle nog rekommendera att du fortsätter mot Greifswald och sen svänger av mot Rügen, om du har tid, där blir det avsevärt mindre trafik. Ta en eller två övernattningar i Stralsund (gammal svenskstad, man har tom infotavlor på svenska), med dagsutflykt till Rügen. Bara Prora är värd ett besök. (för en historienörd....). Calle |
|
|
Jo, helt rätt Sonika, men det gör ju tyvärr att man alltid får slå av på tempot titt som tätt. En viktig aspekt att ta hänsyn till är vilken tid på året samt vägarbeten. De senaste tre åren har jag haft högre snitthastighet genom Sverige än Tyskland på väg ner till Frankrike. Därmed inte sagt att jag körde snabbare i Tyskland, stundvis, men trafikintensiteten samt deras oändliga vägarbeten gör körningen ganska "jobbig". Mvh/ Niclas |
|
|
Instämmer Heden. Det var väldigt smala passager vid vägarbetena förra året från Hamburg mot Amsterdam där man omöjligt kan köra för fort. Men är vägen fri är farten oftast det också. Även om det kan liknas med en racingbana emellanåt. ;) Men Hamburg-Hanover hör till mina favoritsträckor på autobahn. Schnell, hart und schmutzig ;) Tyskland i ett nötskal =P "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Heden, låter som du kört över Hamburg - Bremen, inte kul. Skall man köra riktigt fort långa sträckor så vill jag rekommendera 81:an Würzberg - Stuttgart sedan mot Zürich, relativt sett glest trafikerade (fast man skall ju alltid passa sig för semestertider och storhelger). Så är det ju lite fräckt när Porscharna kommer visslande, har man cabbe så hör man dom komma bakifrån. Även om jag gillar BMW så slår en accelererande luftkyld boxersexa det mesta. Calle |
|
| ca 66% av Autobahn är fri fart på idag. | |
|
Lübeck-Rostock är bra och relativt glest trafikerade. Ganske nybyggd så det har inte varit några vägarbete de gånger jag kört där de senaste åren. När jag körde hem 550'n för ett år sedan från östra Bayern så tog jag vägen mot Berlin (A9) och vidare mot Rostock (A24/A19) och sedan mot Lübeck och Puttgarden. Stora delar av av de kanske 60 milen till Lübeck var fri fart även om det givetvis kring städerna ibland bromsas ner till 100/130. Dagen innan när jag körde en hyrbil från Frankfurt till Wunsiedel (drygt 30 mil) så var det vägarbete på vägarbete så då var man tacksam för de sträckor där det var 130... ___ //Ulf |
|
|
Vilken väg ska man ta om man ska köra snabbt ner till Spanien i början på juli (Barcelona i första anhalt)? Är det i Tyskland eller Frankrike man ska köra för att kunna sträcka ut sin Bimmer bäst? Jag misstänker att vi kommer åka Puttgarten, Hamburg, Hannover till att börja med, men hur fortsätter vi? Via Düsseldorf, Köln, Bonn, Luxembourg (måste tanka billigt ;-) och in i Frankrike förbi Dijon, Lyon Perpignan eller tar vi Tysklandsvägen och kör från Hannover, Kassel, Frankfurt, Karlsruhe, Freiburg, Dijon, Lyon för att komma så sent som möjligt in i Frankrike? Eller finns det bättre vägar att välja? Fokus ligger på att det ska gå fort, gärna 200km/h+ :-) |
|
|
Frankrike har 130 km/h som högsta hastighetsbegränsning så vill du köra fort är det Düschkland som gäller! /Masten |
|
|
Jo så är det ju, men är det Stau på Autobahn, så är det ändå ingen fri fart. Då kör man hellre 130km/h+ om det är fina vägar och inga husvagnar i vägen. Hur är det föresten med fortkörningsböter i Frankrike? Är de rimliga eller kostar de en arm och ett ben? |
|
|
De 15-tal gånger som jag bilat till spanien har det alltid varit högst snittfart i Frankrike. Speciellt karlsruhe-lyon brukar vara väldigt glest med bilar. Vet inte hur böterna är men inställningen till fortkörning är ganska liberal i frankrike har aldrig fått böter där men dock blivit fotad flera gånger. |
|
|
Jag höjer dock en varningens finger för Frankrike. Polisen bevakar hastigheterna väldigt frekvent numera. Dessutom är de nästan osynliga vid motorvägen, för de står ofta vid bropelare som har en betongmur som är lika hög som polisbilen. Så det enda som når över är laserpistolen och polismannens huvud. Det är mer tur än skicklighet att jag inte har blivit tagen av dessa herrar :) Fransmännen generellt kör väldigt bra, de har bra "motorvägshyffs", dvs. de använder blinkers, ligger inte i vänsterfilen och sölar, och de håller oftast uppsikt. MEN, är siktet inställt på att köra 200+ km/h så skulle jag välja Tyskland, fransmännen tycker fortfarande om att ta sig en kvarting rödvin eller två till både lunch och middag. Det kombinerat med ett motorvägstempo runt 130-140 km/h blir inge bra kombination med någon som kör över 200 km/h. Mvh/ Niclas |
|
|
Håller inte riktigt med om fransmännens alkohol/körvanor, dom har satsat enormt dom sista 10 åren för att få ner dödsolyckorna och det är nu marginellt farligare att köra i Frankrike jämfört med Tyskland. Däremot så är det inte direkt billigt att köra på dom franska betalmotorvägarna, även om dom är glest trafikerade, och i fint skick. Slutligen, tyskarna kör bra, resten av Europa velar runt på vägarna ;-) Calle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.