AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.159

Varför så konstiga förväntningar!

Sida 1 av 2
Lasse Karlsson
Har funderat på följande:

Varför utgår i stort alla från att en bil ska bli mindre o mindre värd, bara för att den blir äldre?

Exempel: En M5 E39 01:a med 10000 mil på mätaren, i gott skick, ska kosta typ 120.000 och en 00:a med samma mil, typ 20.000 mindre. Vad är viktigast? bilens ålder o mil eller skicket??

Känns om de flesta anser att en bil bara ska bli billigare och billigare ju äldre den blir. Frågan blir då: när är en bil oavsett märke så gammal att den inte är värd nånting??

Förstå mig rätt nu! men vad jag menar är att nånstans måste det ju finnas en brytgräns för tex en M5 E39, där den helt enkelt inte sjunker mer i värde pga åldern, och inte heller pga miltalet, om den servas och sköts rätt. Säger ju sig självt, att en rostig skabbhög, sjunker mycket i värde, i förhållande till en som hålls i bra skick!

Har i denna fundering utgått ifrån BMW M5 E39, och tycker det är bilar, som kan köpas alldeles för billigt, i förhållande till vad dom egentligen är värda!

Kom nu inte dragande med det där om att en bil är värd vad man kan sälja den för, för det är bullshit! En fin M5 E39 i "mintcondition" har ett grundvärde, så är det bara! och det grundas inte utifrån vad ev köpare är beredda att betala!

Men som sagt: de flesta verkar tro att bara för att en bil nått en viss ålder och ett antal mil, borde man kunna köpa den för x antal kronor, Varför?

En bil måste ses, köras, kollas upp osv, osv innan en värdering kan utföras!

Man pratar här om mest prisvärda på blocket osv, DET GÅR INTE ATT SVARA PÅ!!

HA DET!

modolasse
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Spännande tankar och jag fick lust att skriva ner mina tankar om ämnet också:

Det är väl så med alla bilar, även specialbilar, att först faller de hela tiden i pris (vissa fortare än andra procentuellt) för att sedan hamna vid någon lågpunkt där de varken är åtråvärda "veteraner" eller inte nya nog för att vara coola och fräscha.
Precis som du säger så fortsätter rosthögarna och de sönderkörda bilarna att sjunka medans bra exemplar stannar upp och sedan vänder trenden sakta uppåt igen beroende på efterfrågan och tillgång. Ju äldre en serie bilar blir ju mer tror jag skicket avgör priset.

Håller med Lasse om att en bil har ett visst grundvärde. Speciellt om man tar in prisbilden från en kontinent eller världen. Sedan kan det just vara problem att få ut det ibland beroende på trender i smak, allmän ekonomi med mera.

Det finns bilar man kan köpa med intentionen att de ska stiga i värde. Porsche 911 RS (alla årsmodeller), BMW M3 E30 och många fler....men det är inga "börsraketer" och de kostar att hålla också.

Jag har en M5 e39 och den börjar väl sig närma sig det där ödsliga landskapet där den inte är cool och ny nog och heller inte tillräckligt gammal för att den ska anses som gammal-cool, om den inte redan är där? Undrar hur länge den kommer att finnas i "dödens dal" :D

Ser ett antal M5 e39 på vägarna här i Skåne och de ser ut att vara i bra skick, men på BMW-träffarna är jag oftast kusligt ensam med en e39 M5. Philip Sahlsten hade ju en innan och när vi sågs på Knutstorp tillsammans så kändes det som jag hittat en bror :]

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag filosoferar i andra banor - konkurrens med nyare bilar.

Säg 1999, den där gamla gubben (38 år) längre upp på gatan köpte en splirrans M5. Koolt! Min drömbil! (jag var 22 år då) -- En sån ska jag ha en dag!

Åren går, man kanske studerar. Skaffar barn och hus. Prioriterar om och drömmen falnar. Men så återkommer drömmen - en M5 vore underbart!

Men 15 år senare finns det nyare bilar med samma (på papperet) prestanda. Kanske t o m vagnskadegaranti och bättre övriga nybilsgarantier.

Varför köpa en 15 år gammal bil, dyr att äga och reparera, när man kan få en nyare, billigare i drift, och kanske mera praktisk bil för pengarna? (utan att nämna tillverkarnas namn, men förvånande ofta VAG)

Så, känslorna bestämmer inte helt - ofta plånboken. Därför denna "valley of death" i bilens marknadsvärde. Faktum är ju att en nyare generation ofta ÄR billigare i inköp, trots lägre förbrukning och nyare elektronik, mm.

//CF
Känner samma sak, jag köpte min med 4600 mil på mätaren och i mint condition.
Gav lite mer än 120000 kr för två år sedan.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

pimpen: Ni betalade väl en "hel del" mer än 120 tusen för er M5 e39....:-)
peddan: ja :)
"En fin M5 E39 i "mintcondition" har ett grundvärde, så är det bara! och det grundas inte utifrån vad ev köpare är beredda att betala!"

Vad grundas det ifrån då, hur räknar man ut värdet? Vad anser du att grundvärdet skulle vara på en sån bil Lasse?
Lasse Karlsson
GE!

Med risk att verka tråkig, men jag vänder bara på frågan: Om bilen ej har ett grundvärde som nånstans slutar sjunka, när är den då värd 0 och intet?

Det var det jag menade med mitt inlägg!! En sån bil måste ju nån gång sluta minska i värde, men det verkar ju inte folk begripa! Sen vad ett sånt värde skulle vara kan inte jag avgöra, men nånstans mellan tummen o pekfingret, kanske runt 100 papp, som ett grundvärde

Det tror jag till och med du begriper, att en fin M5 E39 oavsett ålder och mil, inte kan bli värd typ 10.000 som en gammal sunkig Volvo!

HA DET!

modolasse
Du verkar både tråkig och dryg faktiskt... ;-)

Jag begriper mycket väl att det finns ett visst värde i en välskött gammal bil oavsett vad det är för bil. Jag har själv en äldre bil som i mina ögon står nästan obegripligt högt i pris. Var bara nyfiken på hur du resonerade.
Alla bilar har ett "lägsta pris", OM bilen är hel och fin. Ta t.ex m3 e36 en fult fungerande och rostfri sådan tror jag aldrig kommer bli billigare än den är idag. Till slut så börjar dom ju även öka i värde (inflation).

Sen har självklart alla bilar olika "lägsta pris" m5 e39, runt 100? m3 e36, runt 60-70? volvo 740, runt 5000? :)

Krasst sett är en bil inget annat än plåt, plast, gummi och lite andra material. Sedan styr tillgången och efterfrågan värdet på bilen - en bil blir alltså aldrig värd mer än vad en köpare vill betala.
Hittills har M-bilar sjunkit snabbt i pris för att sedan stabilisera sig när utbudet minskar - och i vissa fall öka som tex M3 E30.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dina argument är minst sagt udda. Du jämför en gammal sunkig Volvo mot en fin M5 E39 och säger att de aldrig kan bli värd samma. Men vem har sagt det då?

En fräsch bil har alltid ett högre värde än en sliten, på grund av att fler vill ha en fräsch bil, allt annat lika. Högre efterfrågan helt enkelt.

Om du vänder frågan en gång till och frågar dig varför tex en tavla av en känd konstnär kan vara värd miljoner när duken den är målad på knappt är värd nånting. Skulle värdet vara duken, grundvärdet eller är det marknadsvärdet pga målningen, dvs det någon är villig att betala?
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Som tidigare nämnts så är det marknadsvärdet som gäller. Tillgång och efterfrågan. Men efterfrågan kan ju variera inte bara över tiden utan även geografiskt. Vissa bmw står högre i pris i Tyskland jämfört med i Sverige.
Förmodligen varierar priset även över konjunkturcykler. Inget konstigt med det. Att en bil ska ha ett visst bestämt värde är lika tokigt som att hus inte kan sjunka i värde eller för den delen, att det är givet att ett hus med tiden ska öka i värde. Det är helt enkelt något man inte kan veta.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller med marknadsvärde är väl det enda värde som gäller rent konkret.
Sedan finns ju "känslomässiga" värderingar för bilägaren förstås, men det blir svårt
att omsätta i pengar. Och en bil kan naturligtvis sjunka hur mycket som helst.

Säg att framtidens vagnpark går över mer till el och diesel.
Och törstiga bensinbilar beskattas ihjäl. Vad blir då en 20 år gammal M5 värd
oavsett skick? Blir nästan museeföremål. En bil som inte går att bruka, utan får stå still och se bra ut.

Men det kanske funkar bättre på en Cadillac 1959 eller Chevrolet 1957
att behålla värdet som museeföremål än en gammal M-bil?

Kommer man på att diesel är ett skitbränsle och slutar med det i Sverige, så kommer min bil rasa till
10.000 kr oavsett mil och skick och årsmodell
Skärmar, inredning och delar kanske går att sälja som reservdelar till bensinbilar.
med tanke på den nya årsmodellen.

Återigen marknaden sätter priset vare sig det handlar om bostäder, bilar, konst eller vad som helst egentligen.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Lasse Karlsson
Riktigt läcker färgkombo på din M5a...
Lasse Karlsson
Bianca!

tack! du är nog den första som tyckt det! Men huvudsaken är ju att man är nöjd själv, och indianapolisröd och hasselnutbrun, är mina favoriter!

GE!

Menade inte att vara dryg eller tråkig! men varför ifrågasätter du min frågeställning, då du uppenbarligen fattat helt korekt vad jag menade?(med utgångspunkt från ditt resonemang runt din egen pärla!) Du verkar ju vara inne på helt samma linje! men förlåt om jag verkade dryg!

Grelle! Det är ju naturligtvis ingen som sagt det! jag försökte göra ett exempel! men om jag säger så här då: vi utgår från en fin Volvo V70 typ 07:a som gått 10000 mil, och jämför den med en fin M5 E39 00:a som gått 20.000 mil, båda är som sagt i mycket bra skick, servade enligt bok osv. Vilken är i dina ögon värd mest? Säg att Volvon kostade ny runt 300.000 och BMW:n runt miljonen. Kan då volvon vara mer värd än BMW:n ?? Kanske för dig, men i mina ögon, inte en chans!! Dessa bilar går ju inte att jämföra prestandamässigt överhuvudtaget, och då inte heller värdemässigt!

Kurvorna för en bils värde och dess värdeminskning pga ålder, mil , o skick, måste ju tangera varandra nånstans! BMW:n kostar ju inte en miljon, bara för att nån godtyckligt satt ett pris, det har väl att göra med vad det kostar att tillverka, vinstmarginaler osv. BMW:n är ju finare, dyrare, bättre, eller vad du vill! Den har större motor, dyrare utrustning osv, osv!

Med detta i botten kan jag inte förstå hur en "Svenssonbil" kan vara lika mycket värd som BMW:n, bara för att ingen förstår vilket värde den har och därför inte är villig att betala de pengarna!

Nu kan jag ej förklara närmare vad jag menar!!

HA DET!

modolasse
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
"Med detta i botten kan jag inte förstå hur en "Svenssonbil" kan vara lika mycket värd som BMW:n, bara för att ingen förstår vilket värde den har och därför inte är villig att betala de pengarna!"

Det kallas väl för "personliga preferenser" - det finns inte bara EN OPTIMAL BIL, det finns efter smak och tycke. En del, dvs du Lasse, tycker att BMW är bäst i universum (skojar lite), medan andra tycker att allt annat än Lancia från 70-talet är dåligt, fult och onödigt.

Gissar att tråden snart blir som ett roll, och tar aldrig slut ;)

Jag ifrågasätter dig inte Lasse, var som sagt bara nyfiken på dina tankar runt det där med grundvärdet. Har själv funderat lite på varför det betalas så bra för vissa bilar och vad som egentligen ligger till grund för värdet.

Verdi
Värdet på en vara styrs av två saker.

1. Vad säljarna kan acceptera.

2. Vad köparna kan betala.

Givetvis fungerar det här bättre på en likvid marknad med hög omsättning. I Sverige fungerar prissättningen på en Volvo V70 från 2007 säkert mycket bättre än på välskötta E39 M5 eftersom det finns fler säljare och fler köpare som kan tänkas komma överens om ett pris.

Kan tänka mig att en M5 E39 kan hamna i ett läge där ägaren värderar den så mycket högre än vad köparna gör så att marknaden slutar fungera. Dvs ingen kommer överens och inga bilar byter ägare. Och vad är då bilen värd? Beror väl på vem som är mest nödig. Den som köper eller den som säljer...

Något objektivt värde kommer dock aldrig att finnas. Vem skulle isf ha hand om den listan? Staten? :-)
ma
51
masken71
328i cab -95
M3 -02
525iatM -04
Bobmeister
Du behöver inte känna dej ensam, du har den snyggaste bmw som tillverkats i modern tid. Jag satt och jagade en m5:a i 3-4 månader på blocket och hittade inte rätt med mil, antal ägare osv. Hade kunnat betala max 200 tusen för ett fint exemplar men hittade en M3:a istället som fick duga ;). 02:a svensksåld 1 ägare och 2700 mil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.