|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag går i köptankar på en M3 E92 och skulle gärna vilja veta hur det ligger till med servicekostnader på en sådan. Är medveten om att de första 3 åren/8000 mil är kostnadsfria, men hur ser det ut därefter, kan ni som har passerat denna gräns dela med er av denna information? Är verkligen allt kostnadsfritt de 3 första åren/8000 mil, slitageartiklar etc ? Tack på förhand! | |
|
Det är fri service i 3 år eller 8000 mil. I övrigt så är det ju som på andra BMW 2 års nybilsgaranti. Men sliter man ut bromsarna te.x så är det ju inget som täcker garantier. Jonas |
|
|
Ok. Jag har för avsikt att enbart köra säsongsvis(dvs inte på vintern) och inte alltför vårdslöst. Räknar med ca 5000-6000kr/år i service efter dessa 3 år/8000 mil, låter det rimligt? Antar att din M3:a gått så pass lite att du inte behövt betala för nån service ännu? |
|
| Har du tänkt lämna in på bmw auk. verkstad ? du måste ge mer info vad du tänkt! Servar du själv och byter alla oljor,filter m.m så kanske de räcker med dom summorna. Men lämnar du in bilen så kommer du inte långt. | |
| Jag skulle nog budgetera minst 4 ggr den summan, rekond av lack, byte av backdäck, byte av frambromsar etc är ganska frekvent förekommande utgifter på en sån där bil, dessutom är reservdelar betydligt dyrare än på en "vanlig" bil. Sedan tillkommer oförutsedda och riktigt dyra reparationer lite ny och då. | |
| Bra uppgradering, Opel Vectra-93 --> M3 E92, borde vara rekord. | |
|
Mackan-->Jag kommer lämna in den då jag vill ha stämplarna i s-boken sen om det blir BMW eller någon annan auktoriserad verkstad får man väl se. Det jag är mest intresserad av är vilka serviceintervallerna är och vad som görs och till vilken kostnad. Hexagon->Jag pratar nu bara sedvanlig service. Byte av däck/vaxning etc sköter jag själv men visst ska man ta höjd för oförutsedda utgifter. Slippy--> Opeln är min bruksbil, jag hade en civic Type R GT innan som var mycket trevlig men nu är man på jakt efter lite mer power =) Men det kommer bli en bra skillnad ja =) |
|
| Service intervallerna är väl på 2500mil(beroende på körsätt) även på M-modeller? Men tycker de är åt skogen för länge att ligga och köra på samma olja! Jag brukar ha som tumregel att byta ungefär vid hälften av intervallen, alltså vid ca 12-1300 mil istället! Nu vet jag inte vad de kostar att serva dessa bilar på bmw, men förut iallafall så kostade en inspektion 2 på en firma här i krokarna 14000kr på en m3 e36! Inspektion 1 tror jag de var 6000-7000kr för! Men som sagt, de var några år sen och nuförtiden så är ju "Inspektion 1-2" Utbytt mot ett annat system på nyare modeller iaf! | |
|
Bilen "känner" väl på sig när det är dags för service antar jag, ungefär som Audis nuvarande modellprogram? Håller med dig ang. oljan, jag byter alltid 1 gång om året innan jag ställer av bilen för vinterförvaring även om den gått väldigt lite. Jag räknar med att köra ca 500-800 mil om året. 14k? Vad ingår i en sådan inspektion då? Tycker det känns sjukt mycket pengar om det bara rör sig om lite olje o filterbyten även om detta klassas som en premiumbil. |
|
| en ispt 2 på en "auk bmw" i halmstad skulle ha 12800:- . jag har dock en e46 m3. men de e rena rånet. | |
|
Service på "nya" M3:an är riktigt dyrt... Min förra 08 hade gått bara 3000 mil och servicen på bmw skulle kosta 13000 kr förra året. Det var chassikontroll/oljebyte här o var/ mm. Insp 1/2 är borttaget utan bilens dator/tid styr service. Tex ska tändstiften bytas var tredje oljeservice oavsett miltal?! Lite offtopic men jag tycker kvaliten generellt på e90/e92 är sämre än förr i tiden... Småsaker som krånglar och detaljer i kupen som tappar lystern efter bara 3 år gammal bil..... Skärpning bmw!! |
|
|
hmm, 13k låter lite väl saftigt för så simpla saker. Får nog bli till att använda en auktoriserad verkstad som jag alltid använt i alla år. peddan--> när du säger småsaker som krånglar, kan du nämna exempel och är det främst M3:an du tänker på eller 3-serien generellt? |
|
|
Jag skulle iofs inte snåla med service stället på en bil i den kalibern...andrahandsvärdet håller sig bättre med bmw stämplar istället för mekonomen...:-) iallafall om bilen är tex 3-5 år. sen kan det ju kvitta. Tex kan man ju missa viktiga uppdateringar/goodwill reparationer som endast bmw vet om?? Angående kvalitet så havererade tex bältesföraren två gånger, funkar tydligen dåligt när bältet blivit "mjukt". Plasten på rattnavet har en tendens att skavas av efter bara några tusen mil....skinnet i stolarna är oxå väldigt känsligt och "färgen" verkar skavas av väldigt lätt.. Annars är det en underbar bil med enorm körglädje:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.