|
|
|
|---|---|
|
Skulle imorse åka in för att beskitiga Z4an efter vinterförvaringen. Bilen har stått i garage hos mina föräldrar över vintern, och de har då och då startat den för batteriets skull vilket oftast fungerat bra. Någon gång på sistone har det inte funnits kraft nog i batteriet för att starta bilen, och den har då fått startas med startkablar. Idag när jag skulle starta bilen var batteriet helt dött, inte ens kraft till att öppna låsen när jag tryckte på fjärrkontrollen. Med hjälp av startkablar fungerade elen, men denna gång ville bilen inte starta trots startkablar. Har någon haft liknande problem? -Kan man avhjälpa felet genom att byta batteri? Tips på batteri isåfall? Innan vinterförvaringen var tanken förstås att jag skulle ta ur batteriet. Det hela föll dock på att jag kom ihåg problem med en tidigare bil jag haft där man när batteriet sattes in avkrävdes koder för att bland annat cdn skulle starta - koder varken jag eller tidigare ägare till det den gången aktuella fordonet hade. Någon som vet om samma problem finns för Z4a? | |
| Nej, inga koder behövs. Du kan lugnt ta ur batteriet nästa vinter. Bara klockan som behöver ställas när du sätter i batteriet igen. | |
|
Köp en ctek laddare och ha inkopplad hela vintern istället. Det här med att starta en vinteravställd bil och låta den stå på tomgång är inte alls nyttigt. ------- //Lövet |
|
|
Tror nog detta batteri är förbrukat. Ringde BMW i linköping för att kolla pris och tillgång på nya, och fick då rådet att pröva batteriladdare över natten först. Sagt och gjort! Mätaren på laddaren (vars märke jag inte är säker på men är inte ctek) visar typ 0 laddning :/ Med lite tur går det att ladda upp, men jag tvivlar :P Med 40 minuters varsel lyckades jag dessutom byta besiktningstid gratis, och fick ny tid redan imorgon.....saker kunde med andra ord gått sämre. Har varit orolig för det där med koder och dylikt annars hade batteriet åkt redan inför vintern som gick. Tar så att säga till mig läxan nu. En sak till: Vad är grejen med ctek? Varför rekommenderar alla just den? Någon specifik fördel jämfört med andra laddare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.