|
|
|
|---|---|
|
går det att justera bort glappet på en E60-04 ? har ett litet irriterande glapp i mittenläget. glappet/ljudet är mycket metalliskt och hörs mest när bilen är avstängd och man gör snabba rörelser med ratten i mittenläget. försökt leta efter svar på forumet och det verkar som att många har detta problem, är byte av styrväxel annars det enda alternativet ? ######## # PAJALA # ######## | |
|
Hej Pajala! Detta är baserat på andra bilar än just E60, men proincipen bör vara exakt densamma. Länk Om du tittar på bilden i länken så ser du en stor skruv med invändig gänga, rakt under, och vinkelrätt mot, ingående axel. Om det går, justera den så att glappet försvinner. Bör INTE vara särskilt mycket som behövs. Det metalliska ljudet bör till större delen försvinna det med. MEN! OBS! Hissa sedan upp framaxeln och vrid på hulen med handkraft och se att det inte kärvar för mycket näramare ändlägena. Om det gör det, släpp lite på skruven och prova igen. Till sist, lås skruven lite lätt med ett körnslag i kanten. Inge bra om den lossnar. Det man gör är att tajta till kuggspelet mellan kuggstång och pinjong. Hör gärna av dig hur det går! /Stefan |
|
|
Hej Stefan, det ser ut att vara riktigt trångt på E60 iaf, bara ett par centimeter till godo finns det ovanför justeringen, servorör och sånt skit ligger ovanför, max ett par millimeter lär nog behöva justeras, och sen testar jag (med fronten uppe) känna efter så det inte går trögt vid rattutslag. bör tillägga att jag jobbar som bilmekaniker och min egentliga fundering var OM det går att justera styrväxeln, verkar som många på detta forum har fört bilen till BMW och dom byter ut styrväxeln direkt. ska testa justera den efter jobbet imorgon, jag rapporterar om det gick bra eller dåligt ;-) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Hej Stefan, det ser ut att vara riktigt trångt på E60 iaf, bara ett par centimeter till godo finns det ovanför justeringen, servorör och sånt skit ligger ovanför, max ett par millimeter lär nog behöva justeras, och sen testar jag (med fronten uppe) känna efter så det inte går trögt vid rattutslag. bör tillägga att jag jobbar som bilmekaniker och min egentliga fundering var OM det går att justera styrväxeln, verkar som många på detta forum har fört bilen till BMW och dom byter ut styrväxeln direkt. ska testa justera den efter jobbet imorgon, jag rapporterar om det gick bra eller dåligt ;-) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
dubbelpost, blev något fel när jag skulle svara :-( ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Ok! Jo, jag jobbade med servoväxlar på MB Lenkungen / ThyssenKrupp Presta Steertec förut. Vi hade ju ett flertal konkurrentväxlar att leka med också, inklusive ett gäng från ZF. Men inte är det farligt att justera om man vet vad man gör och kontrollerar det som vi konstaterade. Men att få en biltillverkare att ta anvar för en sådan manöver är nog för mycket begärt! BMW vill ju bara byta allt, aldrig justera/renovera/reperera. Jag tror du kommer att lyckas alldeles utmärkt! :) /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.