|
|
|
|---|---|
|
Hej,skulle vara snäll å byta kamrem på min brors 518 E34. Allt gick bra fram tills jag skulle lossa termostathuset. Var lite snabb o slarvig och brydde mig inte om att värma bultarna på termostathuset, givetvis gick de av, alla tre :-( Min fråga är helt enkelt hur jag får loss dem enklast o säkrast?? Har en migsvets av sämre kvalitet, men hag provat lite att svetsa på muttrar på andra avbrutna bultar, men jag har inte lyckats få till svetsen så bra att bulten lossat? Känner mig därför lite osäker på den metoden. Vad ska man förresten ta för mutter? Tycker det jag provsvetsat sprutar något fruktansvärt! Tror det är galvet i muttern som är bov, men alla muttrar är väl gavade? Har även läst om svetstångsmetoden, men jag tror utsticket är typ 3 mm, tror det kanske är för kort, och vill inte sabba utsticket ifall svetsmetoden är bäst? Borrahål + torxhylsa lockar också, men borrningen blir ju lite vansklig, då jag inte kan se så bra hur jag borrar... borrar jag snett, sabbar jag ju något jävulskt! Då kan vi ju slänga bilen... Vad ska en ta sej till?? | |
|
Hade samma fel på en Saab... Slutade med att jag fick köpa en smal fräsborr och försiktigt borra bort gängstavarna.. Men den termostaten satt med fläns och bra till i motorn.. Sedan blev det ett nummer större genomgående bult, såg fult ut men fungerade perfekt :-) |
|
|
Är det möjligt att svetsa så att dom blir längre så att du får tag i dom med polygriptång eller liknande,då har dom samtidigt blivit uppvärmda? 628csi |
|
|
628CSI, kom faktiskt på när jag läste ditt inlägg att jag nog ska svetsa på något vanligt profilrör på stumparna! Så att det blir som ett fälgkors att lossa sumparna med. Borde ju öka svetsbarheten MYCKET om man använder profilrör istället för galvade muttrar? |
|
| Slipa bort galven på muttrarna där du ska svetsa. | |
|
Är pumpen avmonterad?Misslyckas du med att svetsa fast muttrar så är det enda raka att borra ur bultarna,det brukar gå bra faktist.När man borrat ett hål typ 3,5mm så brukar det i rege släppa på späningarna.Om inte så borrar man ännu större så bara gängan spirale är kvar,då kan man dra ut det som nån fjäder.MEN man ska vara stadig på handen=) |
|
|
Glömde: om det blir borra av, så köp för fan ett par bra borr! Mina bultar var M8 har jag för mig, och jag köpte tre fräsborr i typ 3,5 och 8 mm, men när det lilla hålet var gjort med 3:an (köp 2 för de går av lätt om man har otur) så var det lätt att rensa gängorna med 5mm-borren... Provade först med ett par vanliga stålborr, men det var bara att lägga ner. Fräsborr är för de som inte vet en vanlig borr med fräsgrader längst skaftet så att man kan bearbeta metallen i sidled om man vill... |
|
|
Profossen, länk till fräsborr hade varit kanon! Hajjar inte riktigt vad du menar. Runga, men galvet i gängan da? Ska man borra ur gängan också? Har testat att svetsa på biltemagalvade muttrar och det blir bara skit... Eller förresten, kan man lösa upp galvet först med något? Kaustiksoda kanske? |
|
|
Saltsyra löser upp galven,men var försiktig om du skulle göra det...FRÄTANDE!!!! |
|
|
Är det inte lättare att ta en ogalvad mutter, t ex en vanlig blånerad 10.9, än att hålla på och försöka ta bort galvningen med syror? Gick skruvarna av jäms med huset eller sticker det upp något? Om det sticker upp bitar av skruvarna kan man trä på en styrhylsa för borren och då slinter man inte och borrar snett. Styrhylsor finns med i lite bättre skruvutdragarsatser, t ex: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bee.. De ser ut så här: Länk Det finns ju säkert bättre kvalitet om man letar runt lite, men för ett par hål lär de duga :-) |
|
|
Hej igen, det löste sig riktigt bra när jag väl funderat på alla tipsen och tänkt lite själv också, tack för hjälpen med förarbetet! När jag väl fått loss termostathus och termostaten (som förresten satt som berget) med kombinerat biltemas kyl5-56spray och värmepistol så kunde jag gasola upp värmen INNIFRÅN termostathuset. Då var det ingen risk att flamman skulle elda upp något i närheten, den fortsatte bara in i vattenkanalerna. Pluttarna som stack ut var ca 5 mm, ganska mycekt material alltså! Sedan kom jag på att jag ju köpt en pinnbultsavdragare på biltema för längesedan. Den verkar inte finnas kvar i sortimentet men det är lettrat hjul som låser fast pinnbulten mot ett stort metallmothåll. Metallhjulet kopplas till ett spärrhandtag så att när man lägger kraft på spärrhandtaget både vrider man fast skruvstumpen mer + att man vrider runt den! Dessutom precis nere vid roten på stumpen. Det + värme lossade mina skruvpluttar plättlätt! Hittade som sagt inte avdragaren i sortimentet, tror den kostade typ 50 spänn, någonannan kanske vet var man kan få tag på den? Riktigt bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.