|
|
|
|---|---|
|
Halloj forumet! Häromnyss fick jag nya däck monterade på mina fälgar som stått i däckhotell över vintern. Ikväll var det dags för hjulbyte och dom sommarhjulen med nya däcken åkte på. När jag kikade närmare på däcken får jag se en trist överraskning i form av en gigantisk repa runt nästan hela ena fälgen (endast en av fälgarna). Repan är riktigt djup och ser ut att vara nästan "skuren" in i fälgen. Den börjar längst mot däcket och går sedan gradvis längre och längre in mot centrum av fälgen: Länk Vad tror ni; har det här uppstått i samband med montering eller balansering av nya däcken; har ni sett någon liknande skada någon gång? Hoppas ni som har lite erfarenhet av detta kan hjälpa mig förstå vad som kan ha hänt! | |
|
Jag misstänker att det skett vid däckmaskinen. Jag råkade esjälv ut för samma sak och fick lacka om 2 fälgar. Svårt att bevisa dock, man bör nog "besiktiga" fälgarna med däckfirman vid inlämning helt enkelt.... |
|
| När jag bytte däck i höstas hade mina begagnade Breyton Race GT 19 tummare ett kantskrap vänster fram, i övrigt var de fläckfria när jag köpte dem, när nya däcken var på så hade jag lackskador på samtliga fälgar. Tittade man noga såg man tydligt att lackflagorna hängde lösa. trots det hävdade lackfirman att skadorna var gamla och att det var omöjligt att det hänt under monteringen. Kändes hopplöst att driva vidare då de knappt talade begriplig svenska (säkert endast tillfälligt) Ska absolut fota samtliga fälgar i samband med att jag lämnar in dem nästa gång. | |
| ljo002: Ett alternativ är att skriva ihop ett papper/kontrakt, där det står att däckfirman noterat och kontrollerat att fälgarna är fria från skador vid inlämningen, som någon på däckverkstaden får skriva på vid syning av dina fälgar i samband med att du lämnat in dem. Då finns det bevis på att skador som finns vid leverans uppkommit när de hanterat fälgarna. | |
|
Är det förresten någon som vet var i Stockholm man lämpligen vänder sig för reparation av repad fälg? Jag hittar bara Intera när jag googlar, vilka låter seriösa och bra förutom att dom ligger lite väl långt söderut ute i buskarna. Så andra tips något mer centralt, eller norr om stan mottages varmt! |
|
|
Tror nog dessvärre du bara har Intera att välja på i Stockholm med omnejd om det inte är så att det bara är lack som måste bättras. Då borde rimligen vilken lackfirma som helst kunna lacka en tom fälg. Med tanke på din beskrivning och bild så bör man laga metallen och då är det Intera som gäller. Niklas Fransosen |
|
|
Min erfarenhet säger att däckfirmor tar väldigt illa upp när man ifrågasätter deras kompetens. Sist jag krängde däck förklarade jag så snällt jag kunde att pga tidigare incident ville jag försäkra mig om att jag inte ville ha repor och att de är repfria innan. För att laga den där lackskadan behövs ingen fälgreparatör, en vanlig lackfirma borde lösa det där utan problem. |
|
| fick liknande skada på mina racingfälgar när polaren skulle kränga på r-däck, "maskinen" var helt enkelt för klen och bommen vek sig inåt och neråt och gjorde som sagt en liknande repa. Skulle tippa på att du då har rft däck och däckfirman en väldigt dålig maskin, eller bara bristande kunskap. | |
|
Det första borde väl vara att prata med däckfirman som lagt på däcken o förklara att denna repa inte fanns innan. Har du tur så tar dom på sig felet o löser problemet åt dig. |
|
| Vad jag tycker är märkligt är att det inte finns fler som jobbar med fälgskador. Blev oerhört förvånad att det bara är Fälgfixarna/Intera/Felgia och kanske några till. Det borde finnas en rätt stor marknad, speciellt att fixa enklare skrapmärken. Man kunde lämna in fälgarna rutinmässigt efter däckbyte och få småskador fixade. Borde finnas gott om jobb då ju de flesta rullar runt med småskadade fälgar som inte behöver något avancerad svetsning osv. Att kunna göra det lokalt vore en stor fördel så man slipper transport, hela hjul är ju inte något man kan droppa i närmsta brevlåda direkt. | |
| Men lugna er nu, just en vanlig lackskada behöver ju ingen fälgfixfirma fixa, antingen gör man det själv eller så tar man fälgen till sin kompis billackeraren ju, behövs inga fälgfixare för det | |
|
En av orsakerna till att det kanske finns så få ställen att fixa dessa både enkla och ibland lite mer komplicerade ärenden är nog att de flesta skiter i om fälgen är/blir skrapad. Om man bara kikar på bilarnas allmänna skick ser man att de flesta mest används för att frakta folk/saker från A till B. När jag var på studiebesök hos Intera i vintras förstod jag att dom hade mest försäkringsärenden. Är väl mest då som folk får även fälgarna fixade. Men att lägga 5-6 tusen på att fixa fälgarna för egna pengar, det är det nog inte många som gör, annat än riktiga bilgalningar :-) Niklas Fransosen |
|
| Jag tror det finns gott om bilägare som kan tänka sig att bli av med fälgskrap för en rimlig peng, och som inte känner för att spackla/slipa/lacka själv, och som inte heller har ngn kompis som är billackerare. Skador är också en viktig faktor då man ska sälja. Begagnade fälgar med OK däck kostar ju kring 12000 kr. Helst skulle det fixas medan man väntar, att ta av hjulen är ju en jätteinsats för många. | |
|
problemet du har är att när en fälg är skadad och måste repareras samt lackas, så måste du lacka alla fyra för att du inte ska få färgskillnader. Jag har råkat ut för detta för några år sedan men däckfirman tog på sig skulden och jag fick alla fyra "renoverade". Alla gör vi fel ibland och de inser nog att det även kan hända i deras yrke. De har ju även försäkringar. /Anders |
|
|
Jag kommer använda mig av Smartrepair i Täby (finns även i Hammarby) för att fixa min kantskrapade orig 19" fälg. De hävdar iaf att resultatet blir lika bra som en oskadad fälg, vi får se nästa vecka om jag blir nöjd. Kommer vara oerhört försiktig vid parkering framledes... Smartrepair åtgärdade min repade bakre stötfångare igår som en "vänlig" själ kört på med en kundvagn eller dylikt (och därefter smitit såklart)...perfekt resultat i mina ögon, dock rätt kostsamt. |
|
| @Bimmernerd: Smartrepair i Täby låter klart mer lockande avståndsmässigt! Vad kommer fälgfixen kosta hos dom? | |
| Jonte530, fick ett pris på 1 250 kr inkl moms, då dellackeras fälgen vilket räcker i mitt fall (två mindre skrapmärken). Jag har för mig att de sa ett pris på ca 1 800-1 900 kr om hela fälgen behöver slipas, behandlas och lackeras. De har även gratis lånebil, jag lämnar bilen på morgonen och hämtar på eftermiddagen. | |
|
Tänkte passa på att följa upp reparationen: Jag fick fälgen fixad av Sollentuna Billackering. 1500 buck tog dom, men var snälla nog att komma och hämta hjulet hos mig och sedan lämna tillbaka det när dom var klara. Resultatet blev bra! |
|
|
Kul att höra jonte530 :-) Jag blev mkt nöjd med omlackeringen av min 19" fälg. Smartrepair är inte billigast men riktigt bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.