|
|
|
|---|---|
|
Hej! I veckan har däcken på min kära E39 uppträtt lite oroväckande. Det är nämligen så att det har börjat gnissla/rassla (nästan som sten mot metall at. metall mot metall) när man gör en imbromsning vid låg fart (inget oljud förekommer när fordonet rullar). Värt att notera är även att detta hörs enbart om har rutan nervevad (& alla konstiga blickar folk ger en utanför) men inte om man sitter inne i kupén. Bilen har stått avställd under hela vinterperioden & ställdes på för 3 veckor drygt. Under denna period har jag dock inte märkt av något oljud (kanske för att man ej haft rutan nervevad så har man inte märkt av det tidigare), men då oljudet upptäcktes förra veckan så har jag börjat fundera vart man kört (terräng/miljö) samt vilken körstil man haft. Min gissning är att det kommit in "sten/grus" mellan bromsskivorna/ok:en & beläggen eftersom på huddingevägen utförs det ett vägbygge (ny asfaltering) samt att parkeringen där jag parkerar är gruslagd. Det har även varit regn de senaste dagarna så det kan ha kommit en hel del sten/grus vid underredde / hjulhus. Har testat att köra fordonet på en rak landsväg i olika hastigheter dvs. låga/höga hastigheter inkl tvärbromsning/ mjukbromsning & kört i reverse för att se vid/vilken punkt som det börjar låta. Det hörs enbart då man gör en mjuk imbromsning samt när man kör den i (R) reverse direkt efteråt. Värt att notera är att oljudet "kommer & går" till/från vid inbromsning och hörs då & då (inte alltid). Utesluter som sagt bromsbelägg/skivor & klossar ( bromsar bra & bra bromsvärden och inga noteringar vid senaste besiktningen). - Bayerische Motoren Werke AG - | |
|
Ingen som vet eller kan ge tips? Annars får jag dra bort samtliga 4 hjul & plöja hela bromskonstruktionen i helgen och se vart problemet ligger & lurar. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
garanterat en sten som har fastnat, brukar oftast hjälpa när man backar, då brukar den flyga ut , det är ett vanligt fel på E39órna .. finns visst en extra plåt som man kan montera på bromsskölden för att förhindra att stenar råkar komma in ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Ok! Får testa lite under helgen =) Ps. Vet du namnet på plåten till bromsskölden eller möjligtvis en länk? - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
bild nr:4 vet ej vilken modell/år du har .. jag tog bara en E39 525-2000 på måfå Länk ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Hej! Tackar för länken! Skall kolla in denna del. Ps. Har slutat & rassla/gnissla nu vid mjuka inbromsningar. Körde i reverse några gånger & oljudet försvann. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.