|
|
|
|---|---|
| Hej, jag undrar om det är värt att göra inspection I och II på en Bmw 320 som är 10 år gammal? Hos en aukt. verkstad skulle det nästan kosta 1/5 av bilens värde. Därför undrar jag om det är något man absolut borde göra när färddatorn säger åt en att det är dags? | |
|
Varför inte göra det själv? Stor i bilens servicehäfte vilka de olika momenten är vid resp tillfälle och det är ju inga direkt svåra saker. Köp bra prylar, spara kvittona och signa boken själv. Blir billigare än hos BMW, lika bra gjort och nästa köpare kommer förmodligen inte tycka det är konstigt. Om du inte vill meka själv och grisa ner dig så kan du ju lämna till Mekonomen, eller liknande, de är oftast billigare. Och du behöver nog bara göra Inspection II då den är mer omfattande. Det är alltid värt att hålla efter bilen i längden, det blir trots allt billigast så och bilen mår ju dessutom bättre. Men att gå till märkesverkstaden är inte nödvändigt. Nklas Fransosen |
|
|
Det är ju mest mest visuella kontrollpunkter på en Insp.service. Svåraste/mest tidskrävande är byte av tändstiften men inte ens det är speciellt mycket "rocket-science"...tar mest tid för att ta bort friskluftfilterbaljan och täckkåpa samt tändspolar innan man kommer åt stiften. Sedan är det några filter; olja, friskluft och luftfilter - kan vara klokt att byta bränslefilter också efter en 10-15000mil eller så, även om det inte står i serviceschemat. Bromsvätskan kan iofs kräva lite prylar i form av lyft samt antingen specialsug alt. en kompis som pumpar på bromspedalen. Så om du inte har tummen mitt i handen skulle jag rekommendera att du gör det själv samt sparar kvittona på servicedelarna och skriver en lista på vad som är gjort. När bilen är tio år gammal är skicket mycket viktigare än märkesverkstadsstämplar i boken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, tack för svaren. Blir nog att jag fixar det själv eller låter nån polare göra det! | |
|
En Inspektion 1 kostar väl ca 3000kr och en Inspektion II ca 4500kr på en E46:a. En vanlig mellanservice strax under 2000kr? Om man gör en service per år (som man ska även om intervallet är 25000km) i tre år så blir det en kostnad på runt 250kr utslaget per månad. En 10 år gammal 320 bör väl vara värd runt 50-70k. Inga större konstigheter att fortsätta få stämplar i boken. Mer lättsålt om inte annat :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.