AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.259

'Snyft' fick 2 2;or på bilprovningen

ja
67
jartsu05
520 D 2010
För första ggn fick jag anmärkningar på min 525;a -02 .
En 2;a för oljeläckage. Mycket riktigt så badar motorns underrede i 'färsk' olja.
Ventilkåpspackning är bytt för inte så länge sedan.där är det nu torrt o fint.
Kan det vara något annat än oljetrågspackningen. Är den lätt att byta? Måste man 'lyfta' på motorn?

Den andra 2:an för: felkod Kamaxellägesgivarkrets 'B' intermittent (bank 1)
Byta kamaxelgivare? Kan man åka till Bmw för nollställning av koden?

På min bil läcker motorn olja vid kamaxeltätningen. Hela underdelen av motorn och växellåda är kladdig av olja. Ska fixas nästa vecka...

Nr 4 på bilden:

Länk
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Vevaxeltätning menar du väl :)
Daniel: Ja, självklart! Vevaxeltätning ska det vara... \0/
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Kolla även packningen mellan oljefilterhuset och motorblocket, där läckte min motor.

jartsu05
520 D 2010
520iA, Hur kom du fram till att det läcker vid vevaxeltätning? Tvättade motorn och kunde sedan konstatera varirån det läckte?
Dum fråga kanske men F rom vilken årsmodell börjar de kolla via datorn?
ja
67
jartsu05
520 D 2010
Jag blev riktigt förvånad så jag frågade om det och fick till svar: 8 år och äldre. Jag visste faktiskt inte om att dom kollar upp felkoder. Har knappast med trafiksäkerhet att göra??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej men det är ett EU krav att vissa felkoder som kan påverka motorns miljöutsläpp typ inte får förkomma. TYVÄRR så är detta rena farsen då bilprovningen inte har en aningen om när felkoden uppträdde och kan inte heller radera den (utrustningen spärrad) och köra en ny diagnos och se om koden är aktuell eller flera år gammal. gäller from 2002 årsmodell.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tur man har en 01:a =)

Min läckte ur både ventilkåpspackningen samt packningen mellan tråget och oljefilterhuset, nu är det perfekt efter byte.
jartsu05: Min bror är bilmek och han kollade upp varifrån det läcker olja. Till att börja med tog han ned plastskyddet under bilen. Då såg man att det hade runnit ner på höger sida av motorn. Sen följde han "oljespåret" från växellådan och framåt på undersidan av motorn tills han hittade läckaget. Han ska även byta packningen mellan oljefilterhuset och motorblocket för säkerhets skull.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
som hasso säger är det från bilar från 2002 som bilprovningen kopplar in sin dator på, tror att diesel bilar gäller från 2004 och framåt. felen skall vara emissionsrelaterade för att få en anmärkning.

ett intermittent fel är ett ej bestående fel, utan ett fel som dyker upp lite då och då, vilken verkstad som helst kan nolla bort felkoden, finns ju numera appar till mobilen som grejar det ... givetvis med ett eobd interface förstås (kabel till diagnosuttaget)

########
# PAJALA #
########
ja
67
jartsu05
520 D 2010
Kamaxelgivaren bytte jag själv i somras. Aldrig nollat felkoden- det är väl det som behövs då.
Tack för tipset 520IA. Skall försöka göra själv likadant.
Behövs det något speciellt verktyg för demontering av vevaxeltätningen?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Sätter också en spänn på packningen mellan oljefilterhuset och blocket. Bytte den i vintras och då sluta det söla ner.

// Magnus

ja
67
jartsu05
520 D 2010
944_Driver. Vad har du för kontonummer så skall jag sättä in en krona.
Hade tid att tvätta motor idag och nog tycks läckan vara packningen mellan oljefilterhuset och blocket. Så som du trodde.
Vad tror ni det tar tidsmässigt? Något annat lämpligt att passa på att byta samtidigt?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Kolla klämmorna sitter ju engångsklämmor från början och de släpper mer och mer tills det blir läckage framförallt på ingående sidan som har mindre genomsläpp än utgående så det blir ett helsikes tryck på ingående ... lätt i övrigt att sätta packningen fel ... jäkligt lätt faktiskt ... lycka till ... ren motor = hittar läckor snabbt :)

"Kör före du så väntar jag där framme"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.