AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.938

rycker till ibland...

Har en 120 i -07 som ibland rycker till , alltid vid låga varv och vid lite för hög växel.
aldrig känt det vid lite mer varv.
Är inte speciellt ofta men det stör mig ändå.
Läste en lång tråd om detta men då verkade det var betyligt större problem.
Alltid kört med 95 men läste att bilen tydligen ska gå bäst på 98 oktan.
Kanske vore skäl att testa......
Någon annan som har detta problem?
xy
41
xyzzy
118i -07
Har själv en 118i -07 facelift, dvs den nyare 2-litern med 143hk.

Märker ibland lite "skuttighet" vid ca 1700-1800 rpm, ungefär som att motorn är väldigt snålställd. Så fort man kommer upp i eller över 2000 varv märks ingenting.

Har inte upplevt att den feltänder eller så, men undrar precis som du vad det kan vara.

Någon som vet mer?

Har du det problemet på i princip alla växlar vid dom varven?
saxat från annan sida.....

Ryckig gång när man släpper lite på gasen och sedan gasar igen.
Detta är inte ett egentligt fel. BMW har med flit valt att stänga av bränsleinsprutningen och tändningen när man lättar på gasen, bara för att minska avgasutsläppen
xy
41
xyzzy
118i -07
Skall försöka vara observant och se om det är så oavsett växel.

Låter inte helt tokigt att det "kan vara meningen", men är irriterande hur som helst... :)

Vore kul om någon fler kunde testa när dom är ute , att ligga mellan 1500 -1800 varv och trampa ner lite...
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Kan uppleva samma, men bara vid kall motor, och vid ca 1800 varv, oftast på 4ans växel. 120i 150 hk.
Karl-Hilding
Upplever små ryckningar på 116, 2.0 lit motor.
Aldrig upplevt dem när det är 98 okt i tanken.
Bara vid 95 okt.

Karl-Hilding när upplever du ryckningarna? låga varv och hög växel?
Är du helt säker på at du inte har det med 98 i tanken?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har alla nya motorn med skiktad förbränning (magerdrift)?
Då kan jag tänka mig att den rycker till lite (precis som sexan gör) vid byte från skiktad till homogen förbränning. På lågt varv sker detta när man tar ut "det sista" vridmomentet så det skulle kunna stämma med beskrivningen om det nu är sån motor.
Jag har en 120i -07 med 170 hk motorn.
Karl-Hilding
Jag har inte upplevt någon ryckning med 98 okt.
Nu kör jag inte den bilen så ofta och tyvärr så tankar hustrun 95 okt enär hon inte känner ryckningarna...
Men de gånger jag känt det så har det varit 95 okt i tanken och de har uppträtt när man saktar ner från 100 till 80 eller från 80 till 60.
Har provat exakt samma sänkning av hastigheten med 98 okt och inga ryckningar.
Skulle aldrig komma på tal att jag kör 95 okt i 530 LCI.
Där blev ryckningarna kraftiga och många och försvann med 98 okt.
Mao värt varaenda öre.
Rycken jag pratar om är vid 1500 -2000 varv och vid gaspådrag.
Karl-Hilding
Skall kolla vid 1500-2000 och ge järnet :-)
Problemet löst , visade sig när jag ringde till bmw att det låg an aktion på bilen som var byte tändspolar utan kostnad.

nu går bilen som en klocka....
xy
41
xyzzy
118i -07
Gizmo69, menar du att bmw har en generell "action" på 2007-or pga känt materialfel e likn och att de kunder som hör av sig får en gratis service som fixar biffen?

Vill gärna veta mer, om du har tid o lust att berätta!

Precis som jag skrev, när han fick mitt reg nummer sa han att det ligger en aktion på bilen och det var byte av alla tändspolar kostnadsfritt.
xy
41
xyzzy
118i -07
Gizmo69,

Jag ringde bmw och beskrev problemet, och frågade specifikt om det fanns någon "action" registrerad för min bil angående detta.

Det fanns det minsann, så det är inte omöjligt att fler ägare till 07:or har missat det här och skuttar fram på vägarna helt i onödan... :)

Motorn känns betydligt bättre och piggare nu, så tusen tack för tipset!

Np , kul att du fick till det.
Störde mig att man inte kunde köra på låga varv , håller med om att bilen känns bättre dessutom har bensinförbrukningen minskat.

Lite konstigt att en bmw firma som man köper bilen från inte har denna koll.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.