AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.973

Volvo S/V60 D5 nu som miljöbil

Sida 3 av 3
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Grymt jobbat är inget som jag håller med om, snarare grymt bluffmakeri, jag kan i min vildaste fantasi inte förstå hur volvo får ihop sina siffror!?
Jag är en av dom stackarna som får stå ut med den enormt starka 115 hästars dieseln som ska va så jävla snål att den nästan går på havre, men vet ni vad... jag ligger på en snittförbrukning på 0.7 liter milen mätt vid pumpen, miljöbil? yeah right!
hade tidigare 120d som var optimerad av vtech och körde nog hårdare med den än vad jag gör med min vita skokartong, och den drog då 0.5 liter milen.

Kommer inte att tro dessa siffror innan jag själv får testa!

Pappersprodukter....

mvh/ Anders
16.573
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
D2 motorn är enormt känslig för hur man kör. Femmorna är har betydligt mindre skillnad mellan EU-spec och verklig körning. Exempelvis skiljde det bara 7cl i testförbrukning mellan D2 och D3 i AMS test trots att det skiljer mer än 2dl enligt EU-spec.

Men jag håller iofs med i sak. Ingen kommer köra i närheten av EU-spec med de här nya optimerade motorerna.

-------
//Lövet
Lägg sedan till chiptrim och häftiga fälgar och vi har skattesmitare av stora mått!
Miljöhysterin i sin linda...

mvh/ Anders
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
är d2 och drive samma motor? är drive som jag åker runt i på dagarna iaf :-/

varför skulle d2 motorn vara mycket känsligare än *20d ? är ju snarlik motorvolym.
Sen kan man ju undra vem det är dom lurar? uppenbart staten, även konsumenterna, men är det även så att dom försöker lura sig själva?
16.573
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är "typ" samma motor. Det beror lite på årsmodell. Om du har den senaste versionen (115hk) så är det samma motor.

-------
//Lövet
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Re: Corzair

Jag har samma motor i min bil (115 HK) och jag har inga problem
att köra bilen nära Volvos spec omjag tillämpar ecodrive. Några 0,7 har jag aldrig lyckats komma upp till.
Den snittade mellan 0,48 och 0,56 liter per mil när den var flångny.
Nu efter 1200 mil drar den mindre.
Rekordet är 0,36 mätt vid pumpen med dubbdäck.

Hade jag varit du skulle jag kolla upp bilen på Volvo.
Är det din egen bil?, eller är det en påtvingad "förmånsbil" som körs med missnöjd blyfot?= ;)
Verdi
corzair: Att försöka hålla samma tempo i trafiken med en V70 på 115hk som i en liten 120d med dubbelt så många hästar ger nog en rätt hög förbrukning. Rådet måste bli att du får acceptera en långsammare framfart. Kör som en pensionär! ;-)

AKN: Har chippat i princip alla mina bilar sen 1998 och ingen har dragit märkbart mer bränsle. Däremot gör olika fälgar stor skillnad. Inte bara tyngd utan även aerodynamiken. Det sägs att hjulen orsakar upp mot 20% av en bils luftmotstånd.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag har aldrig förstått vad man ska med bil till om det går fortare att cykla, därav hatar jag pensionärer i trafiken.
Men får väl kanske acceptera att det till viss del är mitt eget fel angående min förbrukning, men bilen i sig känns ju rätt "fel" om man ska behöva köra så jäkla försiktigt för att vara i närheten av angiven förbrukning?
Verdi
Kan du inte byta bil? Är det leasing?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
yes det är leasing, det var företagets förbenade miljöpolicy som ställde till det...
tur man har något lite roligare att ta ut på helgen:) dock inte idag när man vaknar till ett vitt och snöigt landskap:-/
corzair trodde du att du skulle få en racer bil på 115hk eller vad? Kör den snålt så får du ner förbrukningen som alla andra.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
självklart visste jag att det inte skulle vara någon racing bil men därimot trodde jag att den skulle vara väldigt snål på dieseln vilket verkar vara oerhört svårt att förmå...

Har idag kört ca 20 mil varav kanske 15 mil motorväg och 5mil inne i sthlm, nollställde färddatorn innan jag åkte hemifrån, har kört max 110 på farthållare och sen snålkört så gott jag kan, växlat enligt instruktioner, använt start & stop mm.

resultatet vart 0,58 enligt datorn, verkliga resultatet skulle jag gissa ligger ca dl över om man ska vara realistisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.