|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kör man 1500 mil per år, så är förbrukningen inte av någon större betydelse. Det som stör mig mest, är hur politiker etc har lyckats sätta en mindset hos folk - ett mindset som går ut på att jaga efter de olika "målen" som presenteras (utan några större bakgrunder) Folk byter in sina bil med större förluster än nödvändigt - bara för att de skall spara några dl bensin/diesel. Eller för att de ska kunna klappa sig på axeln som miljövän. De som tjänar mest på alla dessa mål - är bilföretagen (och i viss mån staten, eftersom de får in skatt på nya bilar), de får sälja nya bilar till de som egentligen inte behöver en ny bil Dessutom så gör de ju en vinst på inbytesbilen. Därför tror jag att de ser till så att bilarna klarar målen - men inte mer än så. Kommer de nya mål, så måste ju miljövännen köpa en ny bil igen - och då får ju bilhandlaren byta in bilen igen och göra vinst på den. En handlare försöka ha upp till 25% i marginal på en inbytes bil - en marginal som bekostas av konsumenten. Byter du in en bil värd 200k, så får du kanske 160k - det är 40k i förlust, plus den kostnaden du får på den nya bilen. Det är många liter bensin/diesel som försvinner i den förlusten - en mängd som knappast skillnaden mellan 1 liter/mil och 0,5 liter/mil kan täcka upp för gemene man. Värst är dessutom alla företag med sina bilpolicys - de skall verka så fina, för de tror att miljöbilar ger mer kunder och besparingar. Ett företag tittar än mindre på eller känner av förlusten vid inbyte. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Helt rätt mistafrizz! mvh/ Anders |
|
|
Det är kanske jag som känner för få personer men jag känner ingen alls som har bytat bil pga av ett miljösamvete. Det finns säkert, men det är nog mycket få i sammanhanget. Vanligt folk byter bil för att de måste, vissa för att det är kul. Kan man då välja en bil som släpper ut lite mindre än den som man kanske hade innan, så överväger nog många det. Det är väl ändå väl att vi är på väg bort från bilar som drar 1 liter milen och lite till. /Bellamy |
|
Verdi |
Mängden koldioxid som går åt för att tillverka en ny bil överstiger utsläppen från en törstig gammal bensinare många ggr om. Dvs, det bästa för miljön är att slita på gamla bilar så långt det bara är möjligt. Sen när man verkligen MÅSTE byta så är det såklart bra att den nya bilen är så snål som möjlig. |
|
Ricopet: Vart kommer uppgifterna ifrån inget som skrivs om i pressen direkt? |
|
|
M34ever: Det är officiella data, dock verkar det inte finnas på volvocars.se utan bara på den internationella sidan (volvocars.com) Länk Samt står även på automotorsport.se nu Länk /R |
|
|
Länk Bra jobbat! Att volvo kommer sluta med 5 cyl dieslar de närmaste åren börjar kännas föga troligt då tom den nya D3an är 5 cyl. Länk |
|
|
Ricopet: Såg din sista länk först nu. Miss av mig. Länk |
|
|
Precis...det är bara att se i denna tråden - tidigare hat-Volvo är helt plötsligt intressant som köpesobjekt enkom pga att den krupit ner i CO2??? Komiskt. (Finns det inga petrolheads kvar där ute öht...?) :P |
|
|
Måste säga det är sjukt bra jobbat av Volvo jag som vart impad av BMW 4cyl och 184hk men en 5cyl med 215hk och 119g är ju verkligen grymt. Synd bara att det inte går att kombinera med AWD och Aut än men det lär ju bara vara en tidsfråga det med:-) |
|
Verdi |
Sani, Det som lockar med låga utsläpp är väl låg förbrukning = lägre driftskostnader. Om det var billigare att ha en törstig V8 skulle nog många glömma sina "miljöideal". Det ser man ju bara på etanolbilarna. "Alla" tankade bensin när det var billigare än att tanka etanol. |
|
BMW borde kontra med en liten dieselsexa med rekordförbrukning. Lite som äldre 320 bensinare. små raka dieselsexor. Det skulle väl passa BMW:s signum? Sedan handen på hjärtat. Hur rolig gång är det på dieselfyror? Jag märker inte mycket inuti bilen. Men när frugan startar bilen på morgonen och jag låser ytterdörren låter det inte sexigt! Mina tidigare Bayernsexor och Skövdefemmor lät mycket mysigare. |
|
|
Verdi; ja - men de skjuter sig i foten, som Mista också är inne på. Jag tror mera det handlar om trend än reda pengar faktiskt, men att svensson-konsumenten inte inser roten till sina egna köpstimuli. |
|
Verdi |
Sani, Tror det beror på att bränslekostnader är högst påtagliga eftersom det är något man betalar antingen direkt eller via faktura någon vecka senare. Värdeminskning är lite mer dolt och något de flesta förtränger. Tror också att många är sugna på ny bil och använder argumentet "låg förbrukning" som ett sätt att motivera bytet. Både för sig själv och för andra. Fler skulle räkna lika noga som jag gör. ;-) |
| Imponerande siffror, snyggt jobbat av Volvo. Kul att "miljöbilarna" kan byggas både större och mer motorstarka. Förstår inte hur man kan se något negativt i detta. | |
| Personligen tycker en 530d xDrive automat (sedan) med ett CO2 utsläpp på 146g/km är mer imponerande. | |
|
Gamla D5, 205 hk, kunde chippas till 240 hk (www.vtech.se). Undrar vart en ny D5 landar? 215 -> 250 ? 250 dieselkusar i en miljöbil (...) är ju ganska körbart och billigt. Minns med glädje hur SAABs tidiga miljöklassade etanol-2,0T kunde modifieras till nästan 300. V60 med vtech-D5, 2014? Intressant! |
|
| Kan dom bara få in en bra automat låda kombinerat med låg förbrukning och AWD så kommer jag på allvar överväga en Volvo vid nästa bilköp. | |
|
Den bilen heter VW Passat 2.0TDI 4-motion DSG ;) ------- //Lövet |
|
| grymmt jobbat av volvo helt enkelt.. tycker dessutom att nya v40 är riktigt snygg så en v40 d5 vore ju rena drömmen :D synd bara att den kommer kosta 400k men man får börja spara hehe..tycker att volvo förändrats mycket under senare tid och det ser ut att forsätta åt rätt håll.. hoppas ni att de kommer med spännande karosser med v40 som bas( tex en c40 eller liknande) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.