|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Från och med MY13 kommer S60 med D5-motorn på 215 hk och 420 Nm (manuell) att kvala in som miljöbil. Koldioxidutsläpp på 119g Co2. Detta är mycket bra jobbat, att lyckas få en 5-cylindrig dieselmotor på 215 hk så pass snål. I och med detta kan Volvo mäta sig på riktigt med de tyska premiumtillverkarna. För V60:n gäller 120g Co2 med D5-motorn. För övrigt, samtliga dieslar D2,D3,D4 och D5 kommer att max släppa ut upp till 120g i S/V60, vilket innebär att de klarar dagens miljöbilsdefinition! Kort fakta kring motorförändringar MY13: Model/Engine D2 (115 hp) D3 (136 hp) D4 (163 hp) D5 (215 hp) S60 114 g 114 g 114 g 119 g V60 119 g 119 g 119 g 120 g V70 119 g 119 g 119 g 126 g S80 119 g 114 g 114 g 120 g | |
|
Bra jobbat verkligen! I verkligheten lär den säkert inte dra mindre än den nuvarande men det ser ju bra ut på papperet (och därmed vägskatt osv) ------- //Lövet |
|
|
Mäta sig och mäta sig? 325d ligger väl närmast och den släpper väl ut 160g på 204HK? ;) Stämmer verkligen det där siffrorna på D5 så är mer än skitbra siffror. |
|
|
BMW kan inte vara annat än bäst här. Tänk på det ;) ------- //Lövet |
|
|
Förlåt, jag hukar mig. 320d EDE är ju bäst!! |
|
|
40hk mindre och ingen möjlighet till dragkrok. Klart det måste vara bättre ;) ------- //Lövet |
|
|
:) Den är bäst bara för att ...den helt enkelt ÄR BÄST! så e´re. |
|
|
Bäst är dock inte min matematik för tillfället. Det är förstås 52hk mindre. ------- //Lövet |
|
|
Leffo: Jag vågade inte skriva utklassar konkurrenterna...(läs BMW) Menar att en 5-cyl diesel med 215 hk mot 184 hk 4-cyl är ju lite skillnad. Som du skrev, skall nog snarare jämföras med 325d. Siffrorna är tagna från en pressrelease från volvo: Länk Jag kommer def. att fundera på en S60 eller V60 D5. |
|
Verdi |
Bra jobbat av Volvo. Men om man vill ha automat är man fortfarande hänvisad till BMW? (i och med F30 så är 320d miljöklassad även med automat) |
| Det är riktigt imponerande. Det var inte länge sen jag skrattade åt de ohyggligt slöa DRIVe modellerna. Vilken uppryckning av Volvo. | |
|
Verdi: DRIVe-modellerna är miljöklassade även med automatlåda. //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
Verdi |
Yes, men då är vi nere på 110hk. :) |
| Sorry för OT men hur är Volvos drivlinor till de nya motorerna? Att köra automatväxlad XC60 eller V70 har ju hittills varit en tidsresa långt bakåt i tiden jmf med tyskarna. Fixar de till detta blir Volvo att räkna med! | |
|
Är den nya miljöklassade D5an fortfarande 5-cylindrig? Vad jag förstått skall de 5-cylindriga motorerna försvinna framöver hos Volvo. BMW CS #5139 |
|
|
hur har volvo lyckats med detta? dagsens motorer är ju riktigt törstiga och stämmer verkligen 215hk och 119g?? visst vore det en dröm för då hade jag med velat ha en volvo men kan inte förstå en sak 114g för en med 136hk och 119g för en med 215hk,hur går detta ihop?? |
|
|
Redan idag har D5an 129g så förbättringen är inte så enorm. Länk Antar det är mest finslipning. På din senare fråga skulle jag svara att den ena motorn helt enkelt är bättre än den andra ;) ------- //Lövet |
|
| Skeptisk som jag är, så kan jag inte låta bli att fundera över hur de lyckas med detta.. Gränsen är just nu 120gram, och då hamnar de på 119.. Skulle gränsen vara satt till 115, skulle de garanterat hamna på 114 osv. Känns som om allt detta är något slags spel för gallerierna. Min Golf R drar utlovade 0,8 vid 110km/h, men vid 120 drar den 1.1 - jag tror att biltillverkarna ser till så att bilarna enbart ska klara dessa intervaller = fler köpare inom miljötalibansläktet. | |
|
Min bil ligger under 99g så jag tror inte man bara jobbar exakt efter gränserna, även om det förstås är ett påtryckningsmedel. Nu för tiden är det även prestige att ligga bland det främsta inom utsläppsområdet. Jag själv kommer titta mycket på förbrukning och utsläpp i framtiden när det blir bilbyte. Jag tänker inte återgå till törstiga motorer något mer. Jag har ägt både raka BMW sexor och GM:s LT-1, LS-1 och LT-5 motorer men jag inser att den tidens spisar är förbi. Inget jag saknar heller, möjligen LT-5:ans hetsiga karaktär. Men förbrukningen under gaspådrag var skräckinjagande...Aldrig mer säger jag bara... |
|
| Leffo. Observera att inte 120gram gäller över hela världen. I London t ex är det 100g.. | |
| Då slipper jag kanske trängselavgifterna i London? ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.