|
|
|
|---|---|
|
Har en 318i E46 från 2002 (22 000 mil) som "dricker" motorolja. För ett tag sedan bytte jag(verkstad) oljetrågspackningen, efter att det läckt mycket olja och det blev en pöl under bilen ganska snabbt. Nu försvinner det fortfarande olja(ungefär lika mycket), men inga droppar under bilen. Verkstaden har mätt avgaserna och inga konstigheter där. Det luktar lite bränt och det fuktar lite vid topplockspackningen, men inte "mer än vanligt". Nu har jag kört drygt 200 mil på ca en månad efter påpyllning och oljelampan(gul) tänds igen. Vad kan vara fel? | |
|
Kolla skruvar runt vevhuset samt gummi brickor på de där skruvarna, brukar läcka där trots man kanske har bra vevhuspackning. Oljan kan hamna på grenröret vilket gör att det kan lukta bränt och man har ingen oljepöl för att oljan avdunstat pga värmen. Så har det hänt med tjejens 318, drog olja 1L i månad ungefär. Ingen oljepöl, hmmm dåliga kolvringar?? Nja, inte vid 18000 mil. Då tvättade jag av motorn, lät den torka och sedan efter ett par körningar kunde man tydligen se vart oljan kom ifrån och att alting samlades på grenröret vilket gjorde att det luktar bränt varje gång man stanade med bilen. |
|
| Och nu är det bra? | |
|
Lyft bort motorkåpan och kolla över vevhusventilationen och alla slangar till den. Länk Kolla speciellt så att inte gummit i slangarna har brutits ner och tappat sin styvhet, så att de sugs ihop när det blir undertryck. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har nu tittat lite närmare och kollat efter olja, men hittade inga stora läckor uppe på motorn. Däremot såg jag att det är ganska blött runt införingen av oljestickan i sumpen. Det märkliga är att det inte droppar när bilen står still, men det luktar bränt. Som sagt byttes oljetrågspackningen, men efter det läcker det minst lika mycket. Märkvärt är att plasten längst ner på oljestickan var sönder efter verkstadsbesöket och som sagt är det mycket blött vid oljesticksröret. Kan packningsbytet gått snett? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.