|
|
|
|---|---|
|
Efter att jag haft av kylslangarna missade jag att få dit den övre på rätt sätt. Detta resulterade i att slangen släppte helt från kylaren. Motorn kokade och det var inte mycket vatten kvar då jag upptäckte detta. Tempmätaren lyste rött och bottnade på max. Hittade en gård där jag sakta kunde fylla på vatten med en 1,5 liters PET-flaska. Fick gå 5-6 gånger innan det var fullt igen. Blev lite nervös ett tag där. Det konstiga är att detta var ca 5 års sedan och drygt 10 000 mil sedan. Jag har alltså inte märkt av någon skada av detta. Är 520i:n så tålig eller hade jag bara en massa tur? Bilen har nu gått 24' och har på senare tid börjat dricka lite olja (2-3 liter /1000 mil) men det är ju inte så ovanligt på dessa motorer. Tänker byta från Castrol Edge 0-30 till 5-30 eller 5-40. Är Castrols 5-40 (med svarta skruvkorkar) bara för diesel? (Eller varför inte Biltemas 5-50 och i så fall byta efter 1500 mil istället för 3000.) | |
| Ja du hade tur :) | |
| När jag körde hem igen upptäckte jag att det var drygt en mil mellan den stora blöta fläcken på vägen där slangen släppte och där jag sedan stannade (en varm augustidag). Inget att rekommendera dock. Ryck gärna lite extra vid kylarens övre fäste för att vara säkra på att den sitter där den ska om ni haft den loss för t.ex. sköljning av kylaren. Klämman där kan vara lite lurig ser ut att sitta på plats men var inte i rätt spår. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.