|
|
|
|---|---|
|
Hej, har märkt att nu när det börjar bli varmt ute och jag sätter på Ac:n så börjar det brumma när jag kör och ger gas. Det följer varvtalet och slutar helt när ac-knappen är urkopplad... Jag känner förra ägaren vars son ska jobba med någon kyl firma. Han ska ha fyllt systemet förra sommaren och tror att det kanske blivit fel tryck och därav ska det bli ett liknande ljud...? Låter långsökt enligt mig men vad tror ni? Själv tycker jag det borde vara ett löphjul eller kompressorn som gör dessa ljud. Någon som råkat ut för detta svara gärna eller vet vad det kan vara. Mvh Granathen. | |
| Brukar normalt tyda på lite gas i systemet. Tystnar när systemet är toppfyllt, så har det varit på alla E39/E38 jag har kommit i kontakt med iaf. | |
|
Hur ser din multirem ut? Är den har sprickor eller har blivit glansigt på insidan så är det kanske dags att byta den. AC kompressorn är en kraftigt belastning som din drivrem är inte "vana med". Det kan vara lagret i kompressorns remskiva, om du kan lossna drivremman och prova snurra remskivan med handen, känna och lyssna, normalt ska det finnas LITE motstånd dvs om du snurra den med handen så ska den inte fortsätta snurra i flera minuter. Du kan också kolla spelet mellan kompressorhubben och remskivan med ett bladmått, det ska vara mellan .030 och .050mm. Det blir svårt för magneten att dra in hubben mot remskivan om spelet är för stor. Kompressorn är en Nippondenso, svaga punkten är att hubben har ett gummiring som fjäder, och gummi brukar smälta när det blir för varmt. Om spelt är för stor så brukar kopplingen börja slirra och då blir den varmt. När det blir varmt kan det förstöra hubben, lagret, drivrem, och eventuelt kompressorns tätningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.