AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

Nöjd med min 523-97 touring förutom...

bu
44
bumbinalle
Bmw 523i 1997
Hejsan måste bara få skriva av mig lite då man är skit nöjd med komfort,Och hur fin bilen är till utsende o känns otroligt modern invändigt för att vara en -97 och hur många hade lysande rattknappar och xenon 1997.Tycker bilen känns rejäl osv men nu till de trista.

Måste byta skivor o belägg bak o troligen motionera oken bak då dom verkar kärva då abs:en börjar jobba vid sakta inbromsningar(inget tecken på fel på enheten eller inga varningslampor)Men kan ha fel.

Rost på bakluckans nederkant och på bakre passagerar dörr där den sok skarvlisten på dörren sitter(hårda kanten)

shoppingluckan har left sitt egna liv o öppnat sig på motorvägen(fel på själva micro brytaren tror jag)

alla 4 hjullager låter så dax o byta

bilen känns lite slöare än normalt bytt vevaxelgivare o det gjorde susen på soppa förbrukningen av någon anledning men blev inte kvickare för det.Bytt stift filter o olja
någon pratade nästan 100% säkert om kamgivaren då hon visar tecken på slöhet
o lite typ misständningar(dock inget som märks så på tomgång osv men hon skakar lite)

Och till de tristaste att bilen börjat läcka vatten från nedre kylarslang igår och verkar även läcka troligen från vattenpumpens evakuerings hål som det pratas om för kylaren läcker inget vad jag kan se.

är det värt o lägga några tusen på bilen??? för är sååå nöjd annars
gick igenom förra bes ua

för att kompensera alla fel så blev jag tvungen o köpa m paket runt om som kommer inom någon vecka.Och även beställt hellack på bilen in o utvändigt
blir alpina vit med svart tak(matt eller blank svart avgör ni) har redan mattsvarta fälgar 19" helt nya på bilen.detta bara för att trösta alla små fel.Vilket skall jag börja med annars???

Har skött bilen från förra ägaren innan mig så mycket jag bara kunnat o motorn är bytt 2008 på BMW(Dyyyyrt)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Rent spontant känner jag att du är nog mer galen än mig :P Jag har lagt 55-60.000:- under 3 månaders tid ungefär på min E38..

Bilen är snart uppe i 100.000:- inköp inränknat, vad får jag om jag säljer den igen,, 40.000:- ? Med lite tur? Så jag är väl så illa tvungen att behålla den, hade jag vetat att det skulle skena iväg så mycket och att jag så snabbt skulle bli sugen på en nyare 5 serie hade jag direkt efter inköpet kunnat hoppa sönder bilen och pissa på den..

Vad jag med detta vill säga, lägg inte ner massa pengar satsa hellre de pengarna på en nyare 5 serie alternativt om du vill ha en E39, köp en av de allra senaste tror 2004 års modell hade 12 års rostskyddsgaranti.

Lackade om en E39 för ett år sedan, rosten börjar så smått krypa tillbaks, på bakluckan har de dessutom fått göra om det på garanti men det är bara att inse finns det rost på bilen låt inte slipa eller blästra byt ut till en ny lucka / dörr etc.. om du tänkt behålla bilen. Omlack inför försäljning kan däremot vara en bra grej då 95% av alla E39 är rostiga :/

Alla gobitar man lägger på bilen som fälgar mm är bara rent slöseri, du blir aldrig nöjd med bilen pga utseendet om inte funktionerna är bra och bilen pålitlig. Precis som med tjejer en jävligt snygg flickvän som ligger runt med andra eller enbart ligger på soffan och latar sig hade väl ingen av oss stått ut med oavsett hur stora tuttar eller sjysst rumpa hon haft??

Min rekomendation lägg pengarna på en bättre bil, det blir mer ekonomsikt hållbart på sikt :) Själv borde jag behållt min finfina Saab 9-5 Aero 2005 som numera är såld för 75.000:- och totalt uppkäkad av E38an.. Den affären är tillåmed värre än Saabs sjunkande andrahandsvärde..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är väl inga allvarliga fel på din bil, inte heller dyrt om du kan meka själv. Fixa!
Men rost är ett jävla helvete (ursäkta).
Tveksamt om det spelar nån större roll att byta årsmodell, rosten verkar komma ändå förr eller senare lite slumpmässigt. En hellack? Måste kosta flera skjortor?
Rejäl blästring och förvaring i avfuktad uppvärmd lokal ett par veckor före noggrann sprayning av primer/grundfärg och sedan lack är att föredra om man vill undvika att rosten kommer tillbaka, dvs bilen måste vara riktigt riktigt torr.

Ett riktigt isolerat garage med luftavfuktare ska man ha. :)
Letar själv efter dylikt..
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
D.fagersten borde få en egen äktenskapsrådgivningsspalt... :-)

F.ö. Lyckades jag både sänka bilen och köpa nya fälgar några månader innan jag sålde den, varför blir det alltid så? :-I
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.