|
|
|
|---|---|
|
På väg hem från jobbet smällde det till precis som jag kört på något. Jag stannade och ser att det är två hål i motorhuven. När jag öppnar motorhuven ser jag att propellern har blivit till småbitar och slagit sönder bla expantionskärlet, Kopplingen till oljekylaren (som var ny sedan två veckor) Bilen startar men går ojämt, svarar inte på gaspådrag och skuttar fram när växeln är i. Någon som råkat ut för något liknande...... | |
| Det där händer när viscokopplingen skär ihop så att fläkten drivs 100%. Fläktvingen klarar inte de varvtalen utan kopplingen skall alltid slira något, även när fläkten kyler hårt. Angående hur motorn går kan jag inte säga något. Hoppas att du inte körde vidare och överhettade motorn p.g.a. kylvattenläckaget. Om inte kan ju ev. något kablage till kam- eller vevaxellägesgivare skadats. Eller insugningsbälgen. | |
|
Råkade ut för samma sak på min förra 325a, motorn gick sjukt illa, 2 blad satt kvar. Bogserade hem, monterade ny visco/fläkt, hittade inga andra fel mer än att några plastbitar var trasiga, provade att starta, den gick hur fint som helst !! Min gissning är att fläkten gav en sjuk obalans som gick vidare till vevaxeln via remen, och att då vevaxelgivaren fick fel signaler. |
|
| Det ironiska är att en ny fläktkoppling kom för några dagar sedan med DHL. Tänkte byta denna i förebyggande syfte, då jag upptäckt ett litet glapp.... | |
| Motorn blev varm så att det precis gick till det röda så det borde inte var någon fara. Jag stängde av och rullade de sista 200 meterna till verkstaden. | |
|
en bild på utgångshålet Länk |
|
|
Symptomen verkar stämma med att motorn går i "limp mode" dvs begränsad till lågt varvtal. En "riktig" funktion som bör försvinna när du fixat felen och ev. nollställt felminnet FP |
|
|
Nu går bilen igen... Dock med en deformerad motorhuv. Någon som har tips på en billig lackerare i Stockholm? Anledningen till att bilen gick så konstigt efter smällen var att det satt ett rotorblad rakt igenom luftmassemätaren :( |
|
| vilka krafter involverade! huga! | |
|
Fy vad tråkigt. Hade du högt varvtal på motorn när den hände? ___________ Mvh Chrille |
|
| Det var klart högt varvtal, runt 4-5k | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.