AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.338

Uppgradera BMW audio till business eller professional

91
25
911flyer
E82 123d Coupe -08
Har en BMW 118d med stereosystemet BMW audio (den utan cd-spelare).

Såklart vill jag installera en BMW professional stereo med BT osv. Min fråga är om det går och ifall det inte är värt besväret kan jag istället koppla in en vanlig business spelare?

Nån som har gjort det innan eller bara vet? Tacksam för svar.

OBS jag vill inte installera en ordinär radio (pioneer, JVC eller dylikt), utan bara originaldelar.

Edward
xy
41
xyzzy
118i -07
Hej!

Byter man till Professional lär det behövas omkodning hos bmw.

Har själv nyligen bytt ut en tidig 2007 Business cd mot en 2010 för att kunna köra brända plattor med mp3.

Behövdes ingen omkodning eller ens radiokod trots att vissa sagt att det inte skulle funka alls, och jag misstänker att du kan byta upp dig till en business cd utan problem eftersom det inte är någon skillnad "externt", dvs kabelmässigt eller så. Det är "bara" den interna cd-driven som skiljer.

"Internt" finns det sen visserligen en "källa" till, men det borde inte spela någon roll. Har du aux-ingång idag borde den också funka efter byte.

91
25
911flyer
E82 123d Coupe -08
Grymt!!! Tack! BMW sa nej och att det aldrig skulle gå. Killen jag snackade med där måste ha varit helt trött i bollen då han även sa att bilen kanske inte startar om man byter.....hahaha

WTF!!?? :)

Edward
xy
41
xyzzy
118i -07
Till mig sade bmw att det inte skulle gå alls.

Tråkigt att de hellre ljuger en rakt upp i ansiktet än tar reda på fakta...

91
25
911flyer
E82 123d Coupe -08
äh, det är faktiskt riktigt sjukt att de är så osköna mot lojala kunder som servar bilen hos dem och köper originaldelar osv... vad är vitsen? skulle nu bilen inte starta, vem kommer få jobbet tror dom???
Problemet är att de flesta servicetekniker och mekaniker inte har en aning om hur elektroniken fungerar. Det är inte konstigt med tanke på hur komplext det är. Då jag själv jobbar med tillverkning och utveckling av fordonselektronik är det väldigt uppenbart om jag pratar elektronik med anställda på serviceavdelningar att de inte vet vad de pratar om.
Bytte idag från Business till Professional.
Bilen är en -08 och enheten var från en e90 09, var inga problem alls. Tog ca. 20min att göra själva bytet och då var jag noggrann så att det inte skulle bli några märken eller liknande.

Om det finns AUX eller USB i Prof enheten beror på utrustningen som donatorbilen hade. Köp dock ingen Professional från en bil med Harman/Kardon eller TopHifi paket då de kan vara kodade att bara ge lågnivå ut, har man då inget steg så blir det tyst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.