|
|
|
|---|---|
|
Kom ut till bilen utanför ett storköp och insåg att en klant hade kört in i bilen, denna bil stod fortfarande kvar med nosen i min spoiler, fotade allt och körde fram för att kolla hur det såg ut, spoilern vad skadad och har hamnat ur led. Fick tag på ägaren och denna säger att antingen tar vi det via hans försäkringsbolag eller så köper vi en ny spoiler (ifall vi ska strunta i försäkringsbolaget)... Hur hade ni gjort i detta läge? Han är villig att isåfall ge mig högst vad hans självrisk kostar... Antar att detta handlar om att han inte vill ha ökade kostnader för försäkringen? Är inte direkt girig av mig heller utan har hittat en helt okej spoiler för 1500, låter det då rimligt att begära 500kr extra för att byta denna själv? antingen har han ju självrisk 3000 el 5000 vad jag förstår.. Det handlar väl alltid på vagnskada vid MINSTA lilla skada? | |
| Antar att det gäller E39:an? Och att du har hittat en i rätt färg i bra skick? 500:- för arbetet låter som om han kommer undan billigt ändå. Det är väl eg. din motparts trafikförsäkring det drabbar i detta fall. Vagnskadan gäller väl skada på eget fordon? | |
|
Ja detta gäller självklart e39an, den andra hade det aldrig kommit på tal om "privat uppgörelse". Men vad tror du att han får för självrisk för en sån här sak? det verkar ju som att de flesta försäkringsbolag har min 3000 för minsta lilla skada? En spoiler tar ju dessutom inte lång tid att byta, och ja, jag har hittat en i rätt färg och bra skick.. Är jag dum om jag går med på att ta 2000kr då? 1500 för spoiler och 500kr för jobb? |
|
| Ringde och hörde med MITT försäkringsbolag nu och där verkar det som att jag betalar aldrig självrisk för motpartens bil som de ska laga utan jag betalar bara självrisk om min bil ska lagas, stämmer detta verkligen? | |
| Det kan ju skilja tänkte jag, på självrisken på motpartens trafikförsäkring kontra vagnskada. Det är ju vad denna har i självrisk på trafikdelen som spelar in. Är bara du nöjd med dealen så kan du väl höra med motparten om denne godtar det. Eller om du kan få reda på vad självrisken är vore väl det bästa. En förlikning där inte försäkringsbolaget blandas in, bör ni ju tjäna på båda två om det ska vara rättvist. | |
|
Självrisken lär ligga på 1000:- då vi talar trafikförsäkring och påverkar inte hans bonus. Självrisken om han ska laga sin bil går på vagnskadeförsäkringen och är på 3000:- och uppåt. Den däremot kan påverka bonusen. Så låt han betala och få det ordentligt gjort. Man betalar ju försäkringspremier för sådana här situationen. Bara bolagen som vinner på det om man inte nyttjar dem. |
|
| Om det är hans fel så ska du inte betala ett öre. Hans trafikförsäkring tar skadorna på din bil och hans vagnskadeförsäkring tar skadorna på hans bil. | |
|
Förstår att jag inte ska betala något för detta då det är hans fel, han är med på noterna också, han erbjuder sig som sagt att betala självrisken som det kommer kosta honom men inget mer ifall jag vill ha pengar istället, men frågan är hur mycket en sån självrisk ligger på, han ahr inte hunnit kolla än tydligen. Vad händer med hans försäkring efteråt ifall han tar denna skada via sitt f-bolag? höjs premien? |
|
| Den höjs inget pga av skadan på din bil. Har själv råkat utför att backa på en bil. Jag betalade 1000 kr för skadan på den andra bilen. | |
| Okej tack då vet jag lite mer! | |
|
Du skall naturligtvis reglera skadan med en sådan "skadeanmälan motorfordon" som är gul och blå, och sedan får du besked från motpartens försäkringsbolag att du kan åka till närmsta plåtverkstad och få skadan lagad fackmässigt, vilket ju är av BMW:s plåtverkstad då. Enda anledningen att du skulle ta pengar är väl om du nödvändigtvis VILL göra det själv, men vem vill det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.