AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.667

Kreditkort i stället för tankkort?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har idag ett statoilkort, men börjar bli lite smått less på att åka en extra sväng eller leta upp en just statoil när man är ute och reser etc..
Vill kunna åka in på den mack som ligger närmst när man väl behöver tanka.

Tänkte därför om man skulle skaffa ett vanligt kreditkort, är ju ändå samma sak som ett tankkort där man också tankar på kredit.
Visst, det finns ju några öre rabatt på statoilkortet, men det kanske finns något kreditkort som också erbjuder det?
Annars har ju oftast obemannade stationer, typ jet billigare literpris.
Detta borde funka ok för Dej?
Har inte kollat ev årskostnad för kortet,men såg att kortet medgav 30-60dagars respit av ränta på inköp.

Länk
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Volvokort (Volvos egna mackar) kör jag med då jag vill ha 98 okt som te x Jet saknar, de har samma pris som Jet. Ett vanligt bankomatkort med te x Visa kan man ju tanka med varsomhelst dock utan ¨mackens¨rabatt.
Annars är det en djungel där ute...
Mvh

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bekvämlighetsgrej man missar med bankkort, men som sägs går att ta bort är den 800kr-spärr som kortautomater överlag verkar ha om inte macken el. företaget är uppkopplad direkt mot banken. I dagsläget ligger det på ca 51 lit 95okt. Sedan får man köra kortet en extra gång och fylla upp det sista.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Årsavgiften är väl alltid samma beroende på om det är mastercard eller visa kortet är anslutet till.
Det där med 800:- spärren låter lite irriterande. Har även bemannade stationer denna begränsning?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag kör med OKQ8 kreditkort, ingen årsavgift och bonus på all man handlar överalt!

Alpina B8 Länk
Är det inte lika med statoilkortet ?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo, såg nu att det är likadant hos statoil. Bonus överallt förutom hos konkurrerande bolag. Alltså ingen bonus hos andra bensinbolag.
Kanske kan vara nåt.
Annars är detta kort rätt trevligt också Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Med Eurocard får man rabatt på drivmedlet när man tankar på Statoil.
Annars tycker jag Statoil mastercard är det bästa alternativet, rabatt på Statoil samtidigt som man även kan tanka vart man vill, även utomlands

BMW CS #5139
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har också okq8 visakort. Funkar bra, anledningen till att jag tog det var att jag ville ha Länk
Back up föräkringen som komplement gör att jag kan höja min självrisk till 6000 spänn på ordinarie försäkringen samt skippa tillval och därför fick jag en lägre total premie.

Mvh Martin
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Blir nog ett statoil mastercard eller ett okq8 visa.
Vilket av dom är nästan så man ska blunda och välja :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har både Statoil och OKQ8. Körde alltid med Statoil men där vi bor nu så är det ingen Statoil i närheten, däremot så finns det en OKQ8 automatstation. Har man båda så hittar man oftast en lämplig mack oavsett var man är.

Fördelar med OKQ8 är att det ger 1% på allt du handlar oavsett hur mycket du har tankat det senaste året (Statoil kräver 1200 liter annars är det 0,5%) samt att intjänad bonus (på inköp utanför OKQ8) dras av på nästkommande månadsfaktura (Statoil skickar ut bonuschekcar som måste lösas in mot kontanter).

Fördelar med Statoil är att brytpunkten ligger den siste i månaden medan OKQ8 ligger kring den 10:e så det ger 1 månads längre gratiskredit på alla inköp mellan den 1-10 i månaden.

Båda korten ger diverese rabatter under året, OKQ8 oftare på bilprylar medan Statoil oftare har mat/godis/kaffe.

Har man båda korten så är ju fördelarna att man har både MasterCard och Visa samt att man får ta del av dubbelt så många rabatterbjudanden.

___
//Ulf
First Card ger 35 öre rabatt på diesel hos Preem, både på bemannade och obemannade stationer.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

First Card är ju i första hand ett företagskort även om det kanske finns möjlighet att skaffa privat. Verkar kosta 595kr/år så dom första 1700 liter diesel du tankar ger rabatt så att det täcker årsavgiften... Då Haas ovan kör bensin så ger det 18 öre per liter så då behövs det 3305/år liter för att motsvara årsavgiften.

Statoil ger 15 öre på bemannade och OKQ8 15öre på bemannande samt 5 öre på obemannade. Då det inte är någon årsavgift på korten så får man tanka bra mycket för att ett First Card ska löna sig. På Statoil och OKQ8 har man ju sedan 1% bonus på allt man handlar vilket och om man som jag i princip gör alla inköp under månaden med något av dessa kort så blir det hundralappar i bonus varje månad.

First Card har istället en First Card Club där du kan samla poäng som går att byta mot olika produkter men detta utbud är litet och det krävs många poäng för att få något litet, typ handla för 50000kr så får du 25000 poäng som du sedan an kan byta mot en biobiljett eller liknande. Däremot så är First Card ett bra kort om man reser mycket då det ingår en hel del försäkringar. På senare år så har ju dock många hemförsäkringar kompletterat resebiten och täcker samma saker.

För tankning och vardagsinköp så har jag inte hittat några kort som är förmånligare än Statoil och OKQ8. Är man ute efter enbart tankning och bor nära någon "Volvomack" eller liknande så är det ju fullt möjligt att det är bättre men när man är på resande fot är det inte alltid så lätt att hitta dessa mackar.

___
//Ulf
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Värdelöst och välja ett kort med årsavgift när det nu finns kort som inte har någon.
Dock kommer det endast bli ett av korten. Går ju ändå att använda överallt, och dom där 5-15 öre i rabatt märks inte så värst mycket vid enstaka tankningar på andra bolag.

Lutar nog åt ett okq8 då de alltid är 1% bonus, bonusen dras på fakturan i stället för att få hem checkar man måste lösa ut. Att det är visa och inte mastercard då tydligen bankkortet ska få mastercard i stället för visa. Alltid bra att ha ett av varje.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag har Diners kopplat till SAS Eurobonus. Eftersom jag har släkt i Kanada är det bra med "flygpoäng". Sparar ca 7000 kr årligen på flygbiljetten - men missar bensinrabatt, mm. +Att Diners inte accepteras överallt - så lite strul, men också lite pengar tillbaka.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
@Passo222: Jet har 98 oktan i lilla Hallstahammar. Konstigt att de inte har det nära dig, bor du i skogen? :D
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är inte många jet som har 98 oktan idag. Antagligen försvann det när E85 skulle in, finns inte kapacitet på alla ställen för så många olika alternativ.
På vissa orter kan det kanske vara så att det är borttaget för att det inte går tillräckliga volymer.

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Westersund
Haha...nej i Uppsala men som sagts så har de ej kapacitet för mer än 3 olika drivmedel.. 95, diesel o E85
Är ofta på Gotland och där finns vad jag vet ingen mack som har 98 oktan (vet någon var så säg gärna till).
Mvh
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Här är jet-mackar med 98 oktan Länk
31 av 135st i Sverige. Alltså inte så vanligt.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Haha, jag trodde att det var standard på Jet. Ack så fel man kunde ha. Rätt så oväntat att dom har det i Hallstahammar av alla ställen, Uppsala är ju lite större. Men det är jag glad för. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.