AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.985

Vilket ljudpaket i F11?

Sida 2 av 2
En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Har just blivit ägare till en 535i Touring med galet mycket utrustning. Vill inte leva utan panorama, elstolar, krok och elbaklucka. Ljudanläggningen Professional är överraskande bra (men har ingen erfarenhet av Audi). Fond entertainment älskas av ungarna men dvd-spelaren är näsblodsframkallande krånglig. Satsa på en lös dvd eller ipad. Head-up är kul men inte viktigt. Samma med surround view. Adaptiv farthållare gör körningen tråkig, skulle inte lägga pengar på det. Comfort access är också nice to have, men lätt att leva utan. Komfortstolarna är överdrivna, jag tror de flesta klarar sig fint med sport och el/minne. Priset för dragkroken är försumbart, anser jag. I praktiken är det några kronor högre ränta i månaden, värdefallet kan rentav bli mindre. Exakt kalkyl beror på hur länge du tänkte behålla bilen!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag har standard ljudsystem i min F11 och det är inte uruselt, men inte fantastiskt heller. Det duger för att lyssna på radio och även för lite "dunka-dunka" men det är blir ingen stor ljudupplevelse. Jag provade Hifi och tyckte inte det gav så mycket mer, Hifi Pro lät bra så skulle jag uppgradera hade det blivit HiFi pro. Det är som alltid beroende på preferenser och hur man lyssnar i bilen. Jag kör ganska korta sträckor, slölyssnar på morgonradio till jobbet, streamar Spotify ibland om jag är ensam eller om barn är med så blir det ju mest "bollibompa" musik och då var det inte värt 10 100 SEK för HiFi pro. Hifi kändes inte prisvvärt.

Förövrigt så tycker jag radiomottagningen lämnar en del övrigt att önska, ganska ofta det börjar brusa inne i stan. Någon mer som upplever detsamma?

När det gäller stolar så är ju komfortstolarna riktigt fina, men jag har standardstolarna i min som är helt OK. De som totalsågar dem har kanske inte kört en F10/F11 med dem. Kom hem från en 65 milatur med 2-3 stopp varav ett lunchstopp på 1 timme och jag var inte trött i varken lår eller rygg (ej svankstöd). Är dryga 180 cm lång. Komfortstolar kostar mer än de flestas soffor hemma så om man kör mest korta sträckor på under 1 timme behöver man troligen inte komfortstolar (körde en GT med dem i 3 veckor så jag har testat dem) även om de såklart är skönare och bättre än standard på alla sätt. Bor man i bilen och kör mycket långa pass då är det troligen värt det. Sportstolarna har jag ingen längre erfarenhet av.

Övriga saker jag rekommenderar:
Kupévärmare - helt ovärderligt den där vinterdagen när alla har ispansar på bilen. Varm bil = lyx.
Comfort access - vanebildande och särkilt bra i kombination med..
Elbaklucka - Fotviftöppning tillsammans med comfort access är riktigt skönt och funkar bra till skillnad från de "lustiga" journalister som sparkar som spastiker utan ett få upp luckan. Har man ett uns av kroppskontroll funkar det klanderfritt.
Intrumentkluster med utökat innehåll - snyggt och billigt (för att vara BMW)
Ambiente light - snyggt och nödvändigt för Comfort access
Tack för alla svar...det har verkligen varit matnyttigt.
Jag provade grannens 535d f11 med m-sport. Reflektioner på den provkörningen var att panoramataket var förvånansvärt tyst....brusade inget från det ens i 180 km/h. Bilen hade 19 tumsfäljarna med rft däck. Den kombon gav en del vägljud in i kupén samt till och med vibrationer i ratten. Stolarna var komfortstolar och jag måste säga att dessa var enormt sköna. Tror faktiskt jag inte skulle köpa en F11 utan dessa efter att ha provat dessa och även suttit i sportstolarna. Ljudsystemet var vanliga hifi. Det är sämre än mitt Bose och skulle nog inte att vara helt nöjd med detta i längden. Hifi pro på önskelistan alltså. Bilen är riktningsstabil men jag undrar om inte Audin är snäppet stabilare ändå. 4wd och framtung konstruktion borgar ju för det. Men F11 är tveklöst mer körglad.

Summa summarum. Det är en riktigt snygg och modern kärra som gärna får ta plats på uppfarten. Utrustningsmässigt är komfortstolar, Hifi Pro och m-sport ett krav. Dragkrok, adaptiv farthållare, dieselvärmare, något ljuspaket och 19 tumsfälgar önskemål.

Vad heter ljuspaketet och vad består det av? Har det på Audin och tycker det är riktigt trevligt och ombonat när det är mörkt ute.

Flåklypa
vet ej vad du menar med ljuspaket men kanske är det Ambient light du menar?

/Anders
Vad innebär Ambient light?

Flåklypa
ac
32
ace71
530dA Touring-2011
523 Touring-2000
318-2003
Ska du ha 530d så ska du absolut ha Adaptive drive.

Flåklypa> Ambient light är "ljuslisterna" som du har i dörrsidorna samt att du då även får belysta exteriöra dörrhandtag. Jag är osäker men tror att även instegsbelysningen följer med där. Klart trevligt om ej nödvändigt tillval.

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Flåklypa, förutom det Anders nämnde ang tillvalet Ambient Light får du också kromade yttre dörrhandtag (annars är de lackerade i karosssens färg). Det kan diskuteras om det är snyggt eller inte. Min bil har Shadowline, är Sophistogrå - jag tyckte inte det :-)

jag har exakt samma kombination som dig Bimmemerd. Den är helt okay tycker jag, även om jag antagligen inte hade valt kromade handtag själv men det får man ju "på köpet".

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Precis Anders, därför är jag glad att jag inte valde till Ambient Light (som jag hade tänkt från början). Med Shadowline inkl rails skulle det nog sett lite märkligt ut med de kromade handtagen. Nu är jag mycket nöjd med utseendet, speciellt efter bytet till sommardäck och 19" 351 M.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Bimmernerd

Jag har Ambient Light men inga kromade dörrhandtag!
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
fastEddie: bra, trodde inte man kunde välja. Nåja, saknar mer andra saker som t ex aut bakluckeöppning el comfort access, skulle valt dessa options :-)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ambient light på min fars kärra e riktigt nice..ju mer utr,desto bättre:)
Länk
Bi
3.797
Bianca

18" blir till vinterdäck,enligt honom,och nu måste jag hitta några 20"

18" ser bara löljigt ut på sommardäcken..stora hjulhus gör att 18" ser ut som 16" i mina ögon..USCH..
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
20" är för mycket, 19" perfekt i mina ögon :-) Ser massvis med exempel på överdrivet pimpade BMW F10:or på bimmerpost...de räcker alldeles utmärkt :-P

Bianca - ja om pengar inte har betydelse skulle jag hellre väntat på M550d xdr...nu var det en del options som inte kändes helt nödvändiga, t ex ventilation o massage i stolar, rear seat entertainment (löjligt högt pris), nappaläder, individualtillval etc etc...
Bi
3.797
Bianca

20" e lagom..
skillnaden mellan 18"och 19" är knappt synbart,tycker jag.
smaken e som baken...
20" Hartge Classic Type II eller BBS CH ska jag övertyga honom om att inhandla..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.