AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.982

Vilket ljudpaket i F11?

Sida 1 av 2
Hej,
Jag går i planerna att byta Audin mot en F11 (520d-530d). Förutom m-sport och komfortstolar har jag önskemål om ljudsystem. Vilka olika system finns det till modellen? I Audin har jag Bose och tycker det låter helt okej. Får jag motsvarande ljud i F11 så är jag nöjd.

Ni som äger en sådan, vad rekommenderar ni för övrig utrustning? Jag är lite torsk på komfortstolar, adaptiv farthållare, dragkrok och dieselvärmare. Men förstår att jag får göra avkall på förmodligen värmaren och ev. dragkroken.

Flåklypa
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
Jag valde Hifi-systemet för 10.000 kr nånting. Professional tror jag det heter. Bra ljud men inte märkvärdigt bra. Sämre kan jag nog inte rekommendera.

Beror väl mycket på hur det ska användas. Stora musikälskare kräver bättre anläggning, lyssnar man mest på P1 och nyheter så strunt samma.

Gör inte avkall på kroken. Då förlorar du enormt många möjliga köpare på begagnatmarknaden när det blir dags att sälja. Jag skulle sparat in på komfortstolarna och satsat på sportstolarna. Lägre pris och enormt bra med utmärkta inställningsmöjligheter för bra komfort.
HiFi Professionell tycker jag är ett mycket bra ljudsystem och passar nog de flesta smaker. Dragkroken skulle jag själv aldrig göra avkall på, hinner inte ens fälla in den mellan alla användningar just nu, dessutom skulle jag sju dagar i veckan välja värmaren framför adaptiv farthållare. Sen tycker jag automatisk baklucka är ett "måste" på en ny kombi, mycket användbart då man slipper skita ner sig i det ofta dåliga vädret som gör bil och baklucka skitig tätt som oftast. Skinn skulle jag heller inte ge avkall på. Sen finns det ju massor med annat som är trevligt som ex. vis Panoramalucka, värme i baksätet, 4-zons klima, adaptiva ljus, helljusassistens mm.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag har steg 2 av 3. Inte speciellt bra, provlyssna först men jag tror inte du hittar lika bra ljud som din Boseanläggning i en BMW.
Det verkar inte som ljudanläggningar är så viktigt för BMW överlag.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
HiFi Professional tycker jag är bra och gör mycket för ljudupplevelsen. Visst är t ex Bang Olufsen ljudet i A4 bättre men skillnaden är inte enorm.

Jag skulle aldrig byta bort komfortstolarna, i mina ögon är de mycket skönare än framförallt stdstolar men även bättre än sportstolarna.

Panoramataklucka, dyrt men gör mycket för känslan och ljus i kupén.

Dieseldriven värmare, skönt på vintern - fungerar klockrent. Tyvärr värmer den dock inte motorn.

Dragkrok, säkert bra om du har behovet. Jag hade inte det och tycker det är bortkastade pengar. Kan hyra lätt lastbil många gånger för de pengar den kostar...

Det jag saknar och skulle valt är aut bakluckeöppning, det verkar vara ett praktiskt tillbehör.

Vad är dom tre stegen i ljudpaketen, vad heter dom?

Flåklypa
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
De två HiFi paketen är:

- HiFi Högtalarsystem, 12 högt, 205 W.
- HiFi System Professional, 16 högt, 600 W.

Att jämföra med std (Radio Professional), 6 högtalare.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Hade utan tvekan tagit HiFi Professional, ett mindre system hade gjort mig besviken och jag hade nog hoppas mera på det än vad det ger......

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hade Hi-Fi i förra bilen (E61) och valde nu Hi-Fi Pro. Jisses vilken skillnad det blev, enorm till och med.
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
Finns det inte ett tredje ännu dyrare HiFi-alternativ? Jag har för mig det.
Hifi Professional är OK men ger ingen direkt häpnadsväckande ljudupplevelse.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, finns bara 2 HiFi-alternativ.

Std-stereo
Hi-Fi Högtalarsystem (6.100:-)
Hi-Fi System Professional DSP (10.100:-)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag tror upplevelsen av HiFi Professional beror på vilka referensramar man har. Jag är ingen "ljudnörd" men tycker ändå det är väldigt stor skillnad i positiv bemärkelse med HiFi Pro jmf med std (konstigt vore nog annars...)

HiFi Pro har fått gott betyg överlag vad jag läst på diverse forum, det gäller dock inte det enklare HiFi-alternativet som fått rätt mediokra betyg.

Som jag nämnde är Audis B&O system för ung samma pengar i A4 (B8) stråt vassare i ljudupplevelse jmf med HiFi Pro, i a f i mina öron :-) Bosesystemet i nya A6 har jag ingen erfarenhet av.

BMW kanske skulle ha ett superdyrt alternativ á la Audis B&O Advanced Sound System till A6, 73 000 kr?!
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Är du van vid bra ljud så är min rekommendation att du tar Hi-fi pro. Risken är att du inte blir helt 100 nöjd ändå, men det är klart acceptabelt (tycker jag själv efter att inledningsvis varit något besviken). Övrig utrustning är givetvis en smaksak, men jag har njutit många gånger av dieselvärmaren i vinter. Jag valde själv bort adaptiv farthållare för att få ihop kalkylen och efter att lånat en bil med denna utrustning nyligen kan jag tycka att jag valde rätt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Övrig utrustning du inte bör vara utan (i min värld): rattvärme, aut baklucka, läderklädsel och "en vettig musiklösning inklusive musikgränssnitt för smartphone". Personligen har jag alltid valt till värme i baksätet då det verkligen uppskattas på vintern av baksätesåkarna.

Angående HiFi-alternativ så finns ju ett steg till, men bara för X5 och X6. Individual Audio kostar strax över 20'.

För X5 och X6 alltså:
*Std-stereo
*Hi-Fi Högtalarsystem 12 högtalare, 205 watt
*Hi-Fi System Professional DSP 16 högtalare, 600 watt
*Individual Audio, 16 högtalare, 825 watt
Varför finns inte Individual Audio i 3 och 5-Serien?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och inte i 7-serien.. Bra fråga. Någon som vet?
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
För liten efterfrågan? Om Audi kan sälja in B&O system för 73 000 kr (!) som option till A6/A7/A8 borde ju BMW kunna göra detsamma med ett vassare alt till HiFi Pro tycker man :-)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
För liten efterfrågan? Om Audi kan sälja in B&O system för 73 000 kr (!) som option till A6/A7/A8 borde ju BMW kunna göra detsamma med ett vassare alt till HiFi Pro tycker man :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
B&O systemet kostar 50 700 ("6F2") till 6-serien, men om det kommer till F1x har jag ingen aning om.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Rättelse:"till F10/F11" skall det vara...

----
BMW CS #6212
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det jag uppskattar mycket att jag valde som extrautrustning till min F11 är:

1.) Adaptiva Farthållaren. Fungerar otroligt bra.
2.) Backkameran. Ljuskänsligare än mina ögon i mörker som kompenserar i viss mån de taniga backljusen.
3.) Automatisk hel/halvljus.
4.) USB-anslutning för att kunna lyssna på ljudfiler via minnessticka.
5.) Rattvärme
6.) Bränsledriven kupévärmare
7.) Ambientbelysning

Mvh Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.