|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har fått problem med min generator, sökt och hittat en del nyttig info. Önskar få bekräftat vad felet förmodligen är. Belysningen i bilen har svajat/flimrat en del under vintern vilket får mig att tro på laddningsregulatorn (även kallat "kolet"?) är slut. Skulle jag mäta upp volten den levererar med analog multimeter är jag alltså ganska säker på att nålen skulle svaja. Nr:2 här Länk Gått fint att köra med bilen fram tills senaste långkörningen, nu startar den inte utan hjälp och laddar inte. Nedplockningen av generatorn var enklare än jag trodde. Processen finns tydligt beskriven här: Länk Min laddningsregulator ser ungefär lika sliten ut, generatorn i sig snurrar fint och tyst. Min fråga nu är alltså om det kan vara någonting annat än regulatorn? Den roterande delen som kolen ligger an mot var lite nednött den med, normalt? Hur kan generatorn i sig gå sönder på något sätt mer än att man tydligt märker fysisk skada (trasiga lager osv)? Bilen har idag gått 27 400 lugna mil, drog f.ö. 0,63 bensin enligt färddatorn Jkpg-Uppsala (42mil) med vääldigt försiktig körning =) Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg | |
|
Det är ju inte så vanligt men en av de tre lindningarna kan ju har gått sönder, Antingen är en av trådarna av eller så är det kortslutning i en av dom. för att kunna utröna om en av lindningerna är av så behöver du ett oscilloskop så du kan se de tre faserna när generatorn snurrar. Om en av dom är "platt" så är det en lindning som är paj. Det skall se ut som ett regelbundet vågmönster om det är ojämt på en tredjedel så är det en lindning som är körd det kan ju visserligen också vara en diod i bryggan som har gått. I ditt fall så är ju allt inbyggt i en enhet vad jag förstår så du har ju inget annat val än o köpa en ny regulator. Jag har köpt regulatorer till mina generatorer på elhå på söder i Sthlm. Klart billigast då det begav sig för mig. Mvh P |
|
|
Tänkte bara avsluta den här tråden.. Köpte ny laddningsregulator på mekonomen för ca 450kr Monterade ihop allt och nu funkar det precis som det ska =) Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.