AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.889

Lambda regulation

Hej jag behöver lite hjälp med denna carsoft felkoden på min bil.

Felkoderna säger : 201 Lambda regulation

Är det någon som vet vad felet kan bero på?.

Mvh Fredrik

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Går den bra på tomgång?
Jag hade denna kod på min 740 och den gick dåligt på tomgång och var svårstartad.
Efter diverse tester av lambdasonderna visade det sig var fel på LMM.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Den går inte så bra på tomgång men den är inte svårstartad, det lustiga är att när jag startat bilen så går den jämt och fint ca 5 sekunder för att sedan börja bluddra och poffa ur avgasröret ca 5 sekunder och sedan bli normal igen i 5 sekunder och så här håller den på hela tiden, men ger man lite gas så går den som en klocka.

Fredrik
Hej Fredrik, det kan vara tomgångsmotorn som krånglar. Kolla om kabeln sitter bra och den får bra kontakt. Brukade krångla på min bil men den var inte trasigt bara smutsigt. Rengörd med bromsrengöringspray och allt blev bra.

Kan också vara bensimpumpen..
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Är det klassika membranet bytt?

mvh.
Lasse

Membranet är rätt så nyligen bytat med en liten förbättring,ventilkåppspackningen är också bytat och tomgångsmotorn har jag rengjort med bromsrengörningspray och kablarna är kollade. Kan det vara bensinfilterna som är igentäppta.

Fredrik
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Tror fortfarande på LMM.
Prova att lossa kabeln till LMM och starta motorn utan LMM inkopplad för att se om det ger någon skillnad.

mvh.
Lasse

Jag får testa LMM ii morgon då jag inte har bilen hemma för tillfället.

Fredrik
Jag testade att koppla ur LMM idag och när jag startade motorn så gick den nästan mycket sämre än innan och det stod getribeprogram i check controlen.

Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.