|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Försöker få ordning på en av bilarna mina (523 E39 1997). Airbaglampan har tändts! Samt att jag upptäckt att Lampan som varnar att man ej tagit på sig bältet slocknar oavsett . Har kopplat in mig med Carsoft och fick följande fel : "Airbag - Ignition switch " " Airbag - Passenger seat occupancy " Verkar ju vara standard att mattan* i passagerarstolen ger med sig, så det går väl att försöka fixa till och nolla sen. Men dedär med tändningslåset då? Tips och trix mottages gärna :) | |
| Har samma problem... ser fram emot svar! | |
|
Airbag mattan verkar ju dyr och fin att köpa via bmw. Har fått tipset om-och-om-igen att det är kablaget på förarstolen till bältesspännaren som brakat ihop. Men tycker inte att det känns rätt ändå. Ska göra en djupdykning nu om exakt 20 minuter får vi se om någon av kablarna under stolarna glidit isär! |
|
|
Carsoft ger lite mysko felkoder ibland - jag är övertygad om att om du fixar sensormattan (eller kopplar in en "simulator" á la Hasso för 20kr) kommer du att kunna släcka felkoderna utan att de kommer tillbaka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja jag har även fått den indikeringen att carsoft lever sig egna lilla liv. Och även tipset med stols "simulatorn" är ju billig och bra att prova på :) |
|
|
Om det är glapp lär du inte se det, för glappet är mellan några stift i kontaktstycket under stolen - enligt uppgift är det stiften som går till bältessträckaren som oftast börjar glappa. Finns renoveringssatser att köpa där man lägger de kablarna i ett separat kontaktstycke som skall vara bättre - går tydligen lika bra att göra en egen skarvning av kablarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fan att man inte kan lita på Carsoft , det vore ju mumma om de kunnat stått "Belt tension ..something! |
|
|
"Airbag - Ignition switch " Är inte detta en tändkrets för airbagen? |
|
|
Jag skulle nog sätta ett par spänn på tändningslåset om du har mysko fel, på min slocknade radion när man tände passagerar smink spegeln, airbaglampan tändes också samt att inga funktioner på rattknapparna fungerade. FAF |
|
|
Klart du kan lita på Carsoft. Om felmeddelandet säger "sensormattan i passagerarsätet" i klartext så tycker jag det verkar solklart, eller? Om det hade varit sträckarens kablage som glappar osv så hade det stått detta i felmeddelandet. Lampan som indikerar bältespåminnelse har alltid slocknat efter en stund, oavsett bälte i eller ur på E39, dvs de har ingen aktiv bältespåminnelse. FP |
|
|
Folke där har jag ett annat dilemma som jag skapat en tråd om. Carsoft säger fel i styrdonet, jag har monterat ut det och skickat till tyskland, nu har jag fått fakturan felsökning inget fel funnet. Så jag blir lite konfunderad, frågan är vad jag ska leta efter koden var lite för exakt. Jag ska betala och få det tillbakaskickat, jag vet bara inte vad jag ska gå vidare med. Det tar emot att åka till bmw |
|
|
Svårt fal... Vilken årsmodell? Vissa modeller hade ju problem med styrenheter, fast då var det ju verkligen fel på dessa. I värsta fall kan det ju vara ett intermittent fel, speciellt som de känsliga årsmodellerna krävde att man värmde upp styrenheten rätt kraftigt för att framkalla felet. Detta borde ju iofs firman som lagar dessa känna till och kunna simulera fram. En klen tröst kanske kan vara att det knappast beror på vilket diagnosprogram man använder. Jag var hos BMW för många år sedan och deras DIS kunde inte läsa av bilen alls. Några dagar sernare hoe en Mekonomenverkstad gick det utmärkt.. FP |
|
|
årsmodell 98. Ok så då kanske jag kan vara lugn med carsoft, att den visar rätt ändå. Min begränsade erfarenhet är att när den visar en kod så stämmer det rätt bra. Här är den by the way. 01 Airbag Fahrer / E36 und vor Mod 2000 : airbag steuergerät. Felkoden var också med i exemplen som presenterades på deras hemsida, det känns lite som att de vet vad de gör. Kanske jag hade sån tur att det var oxider som inte syntes som skrapades bort när jag tog bort kontakten så de fungerade när de satte den i test, men sån tur har jag nog inte. 01 fahrer undrar om det är sensor i modulen för airbag förare, eller finns det en airbagmodul i ratten för dens airbag. Serienumret och märket temic stämmer med den modulen jag skickade in. |
|
|
Nu tänkte jag fel, det var airbag, inte ABS här... Glöm det jag skrev... FP |
|
|
Carsoft kan generera lite konstiga felkoder, särskilt om det finns mer än en felkod från samma modul. T ex. fick jag utöver ABS-givarfel, en felkod som rörde automatlådan när en ABS-sensor gick sönder - lite märkligt med tanke på att bilen har manuell låda...dessutom kändes felkoderna för ABS:en som en "helgardering" eftersom den samtidigt indikerade fel på båda främre givarna och en bak (nu visste jag att det var vänster bak som gett upp eftersom hastighetsmätaren och alla funktioner kopplade till den, slutade fungera samtidigt som ABS-lampan tändes). En kontrollmätning av motståndet i givaren vänster bak bekräftade det jag i princip redan visste. Jag har också fått felkod på förarairbagen när kablaget till passagerarstolen har glappat...efter att ha ruckat lite på kablarna under passagerarstolen gick båda felkoderna att nolla bort... Så jag litar inte helt på felkoderna från Carsoft, men om man använder dem i kombination med lite sunt förnuft och annan felsökning och ledning från forumsdeltagare i allmänhet och Hasso i synnerhet, är det ofta tillräckligt precis information. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gäller det inte diagnostik i allmänhet? Jag tycker carsoft får ta en del shit för vad det är. Jag ska försöka hitta nån med inpa för att se om jag får samma felkod. |
|
|
Man kan utan vidare säga att detta gäller för diagnostik i allmänhet. Koderna (eller kombinationer av olika men samtidiga felkoder) skapas ju inte i själva programmet, de genereras ut från bilens moduler och system. Säkert kan olika program reagera på olika sätt när det gäller detta, jag har sett med egna ögon när t.ex DIS kör i diket. Som nämnts förr i trådarna, fordonsdiagnostik är ingen jätteexakt vetenskap. Sen kan det säkert även finnas buggar som är specifika för olika program, speciellt crackade "gratisprogram" som vi ju rör oss omkring här, och även i kombination med vissa datorer. Inpa har t.ex en känd issue där indikeringen för "tändning till" inte funkar på vissa Delldatorer. FP |
|
| Har det nåt med uarten att göra? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.