AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.380

För mycket olja!?

Upptäckte idag på min 328 Ci E46 som jag har ägt i en vecka att den verkar ha för mycket olja i sig.

Mätte först med helt kall motor, testade sedan med varm motor.
Bilen står inte på någon lutning (tror jag) Ingen större iaf.

Bifogar en bild där blått sträck motsvarar nivån vid kall motor och rött vid varm motor.
Länk

Vet inte riktigt var min och max är på stickan? Bör jag tömma ut lite olja eller?
Det lilla behöver du inte vara orolig för. Rör sig om c:a 2 dl för mycket bara.
pa
8
patrik82
E91 325dA M -09 (LCI)
Om jag kommer ihåg rätt så ska nivån ligga på fyrkanten mellan avsmalningarna, så ja det ser ut att vara knappt 0,5l för mycket. Men kolla i instruktionsboken det står med i den. Kör helst inte eller iaf lugnt innan du tömt ut eventuellt överflödig olja.

Korrekt sätt för att läsa av oljenivån är att varmköra motorn, ställa bilen på ett plant underlag och stänga av motorn, vänta 5minuter och sen kolla oljestickan. Torka av stickan först och stick ner i röret en gång till innan du kollar på nivåmarkeringen
Det är ungefär så jag gjorde för det röda strecket.

Jag själv har kört ca 50 mil och gubben som hade den innan har ju säkert kört en del med den också. Kan motorn ha skadats av detta? Eller är det antingen ras eller inget alls?

Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte ens hur man tömmer ut olja..?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tycker inte du ska oroa dig.
Det där lilla ska inte göra någon skillnad !
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efter oljebyte har min alltid legat ungefär vid det blå strecket och bilen har snart rullat 35000mil och går fin-fint i motorn....

Med andra ord - den nivån är inget att oroa sig för.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.