AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.686

generator som laddar för mycket!

-k
7
-krisse-
730ia v8 sedan -93 e32
jag har en Bmw e32 730 (v8) -93 det började med att den slutade ladda helt och konstaterade ganska snabbt att kolen var slut. jag bytte ut kolen och bilen fungerade normalt i ca1000km sen började plötsligt akkun och koka ja mätte upp volten på tomgång och upp till 4000-4500rpm laddade den helt normalt men där runt 5000rpm slog den upp till 19V!! har provat byta regulatorn på nytt men samma fenomen uppstår... kan det vara nåt i diodbryggan eller?? enligt min kunskap brukar dom sluta ladda helt eller ladda för lite när dioder är sönder...

har nu slut på ideer och skulle behöva lite hjälp..

tackar i förväg för alla svar...smile

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fabrikat på generator och laddregulator/kol?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
-k
7
-krisse-
730ia v8 sedan -93 e32
bosch 140A

-k
7
-krisse-
730ia v8 sedan -93 e32
har nu bytt diodbryggan så i princip är hela generatoren renoverad men ladda fortfarande för mycket... :/

Jag är INTE blielektriker, men kan en del ellära.

Kan det vara att du har problem med ditt batteri? Om det är kortslutning i en eller flera celler så minskar motståndet i kretsen: det SKULLE kunna förklara varför spänningen stiger från generatorn.

Alternativt så sitter det ju något som reglerar spänningen från generatorn. Tidigare kallades det väl laddningsrelä eller spänningsregulator. Generatorn i sig genererar olika spänning beroende på om bilen går på tomgång eller 5000 varv, och har ju kapacitet att generera 100 volt eller så. Det vill man inte, därför en spänningsregulator som ser till att transformera om soänningen, och hålla den konstant kring 14 volt ungefär.

Kanske du har problem med spänningsregulatorn? I min värld låter det som ett problem för en verkstad med erfarenhet av generatorer - eller att köpa en ny spänningsregulator på skroten.
-k
7
-krisse-
730ia v8 sedan -93 e32
hittade felet ena lödningen hade lossat från släpringarna låg på lite och på högre varv började den jorda och ladda fullt... :) men har fortfarande lite bekymmer den hade stått i 3 dar och batteriet var nästan tomt kan hända det fick lite stryk vid överladdningen.. funkar normalt när man kör men om man står länge på tomgång är det som om batteriet kräver mycket ström..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.