|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, jag har en 8 år gammal 320 där servicarna skötts enligt plan av tidigare ägare. Jag har intentionen att se till att bilen hålls i gott skick även framöver, men har börjat fundera i banor kring att genomföra servicarna själv. På minussidan blir då att serviceboken inte blir stämplad, men på plussidan sparar jag en del pengar samtidigt som jag vet att arbetet faktiskt blir gjort, och har roligt under tiden. Vad säger ni - är det för tidigt att vid 8 års ålder lägga av med det hysteriska stirrandet på stämpel i boken? Blir bilen iskall på marknaden den dag man ska sälja? mvh /Magnus | |
|
Visst kan du serva bilen själv. Spara alla kvitton och fyll själv i serviceboken. All dokumentation är av värde vid eventuell försäljning. Mvh H |
|
|
När mina bilar blivit 3-5 år gamla brukar jag serva dom själv. Har sedan stämplat med en stämpel från Vistaprint (kostar någon hundralapp) med mitt namn och mobilnummer, samt sparat kvitton på inköp av olja, filter mm. Låter kanske lite överambitiöst, men det har faktiskt alltid funkat vid försäljning eller inbyte, över 10 bilar hittills. Ingen har opponerat sig eller försökt pruta. Utan att veta så tror jag det är stämpeln som gör det. Calle |
|
|
Ja jag funderar ju i de här banorna eftersom prut eller inte vid försäljning, så tror jag inte riktigt att kostnaden för servicarna på verkstad riktigt motsvarar det man möjligen skulle få ut i mervärde vid försäljning. Kanske är det en självuppfyllande profetia, men inbilldar mig att när bilen börjar bli gammal och ändå uppvisar små ålderskrämpor, så kanske det allmänna skicket är av större betydelse än en stämplad servicebok... mvh /M |
|
| Håller med fzmoto och Håkan här. Lägger hellre de pengarna som blir över på eventuella slitdelar under resans gång. | |
|
Tackar för synpunkterna. Med tanke att man läser här att en inspektion 2 kan kosta norr om 10 tkr, så känns det som om "självservice" är att föredra, om man kan/vill och dokumenterar. /M |
|
|
Serva själv! Finns ingen anledning att lämna in den om man har koll på allting själv och även tycker det är roligt. Sparar man kvitton etc så tror jag det är väldigt få som backar ur en affär just pga det. En annan sak som också spelar in när en bil är "hemma servad" är hur säljaren är. Man märker ganska snabbt om det är seriöst eller inte. Vill man dokumentera ännu mer så kan man alltid knäppa några bilder. |
|
|
Har du möjlighet och tycker det är kul är det ju bara att köra själv, så svårt är det inte. I Servicehäftet står det ju dessutom vilka punkter som ska gås igenom vid resp service. Är ju inte raketforskning precis vi talar om här :-) Spara kvitton på inköpta delar till servicen. Niklas Fransosen |
|
|
Nej, jag har också kommit fram till att det är egentligen otroligt lite som görs vid en service, förutom att byta olja, filter, och stift ibland. Sedan är det ju mest en massa kontrollpunkter. Det jag ser som mest komplicerat verkar vara att byta bromsolja, vilket enligt Bentleyverkstadsboken kräver specialutrustning. Vad säger ni om det? Sist jag bytte/luftade bromsar själv var på min gamla folkabubbla:-) /M |
|
|
Jag servar själv med olja osv så gott det går med övriga saker också. Dock rör jag inte bromssystemet då jag inte känner att jag klarar av det och det är en ganska viktigt detalj :) |
|
| Captain: Jo jag känner också att bromsarna är en rätt nödvändig detalj att ha i god och väl fungerande kondition och är därför lite läskiga att pilla med:) | |
|
Fzmoto: Det där med att beställa en stämpel låter bra! Har inte ens skrivit i serviceboken ännu trots att jag gjort två oljebyten och en inspektion pga att jag funderat över hur jag ska fylla i så att det ser bra ut rent estetiskt (givetvis har jag full koll, kvitton och foton osv så jag kan fylla i rätt). Klart jag ska beställa en stämpel!! :) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Spar kvitton och gör servicen själv. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Enig med alla andra. Dokumentera väl med kvitto tillsammans med listan för aktuell service-nivå som bockas av. Kan inte bli bättre. Kan också rekommendera det där med egen stämpel. Blir riktigt snyggt i boken :) |
|
|
Du kan skapa ett eget serviceprotokoll i excel/ word eller PDF med fädiga fält. När du servar så skriver du in miltal och vad som gjort samt kommentarer bra att veta "bör bytas vid nästa service" etc. Och stämplar med din egen stämpel. Så bra en självservice kan bli. För mig är inte en gammal bmw värd mer bara för att bmw tagit 3500kr för att tappa ur oljan och skruva av ett oljefilter. |
|
|
Instämmer. Dessutom är jag tämligen säker på att de på BMW eller annan verkstad aldrig hissar upp bilen på vänster sid, sedan höger kort och till sist vänster igen för att verkligen få ur varenda droppe. Jag fick fylla på lite mer än 6,5 l för att få upp nivån. :) |
|
|
En fråga, hur går det den så kallade 12åriga rostskyddsgarrantin om man servar själv? Övriga garrantier försvinner vanligtvis efter ca 3 år eller / och typ 8000 mil. Rent generellt är jag skeptisk för vad rostskyddsgarrantin är värd i praktiken. Min erfarenhet, oavsett, bilmärke, är att garrantier är bäst innan du skrivit på köpekontraktet. Sen kommer det finstilta in och då gäller garrantin bara för personer över 100 år i målmanns sällskap. //E |
|
|
BMWs garanti är mycket bra! Läs garantivillkoren som står i serviceboken. Har själv ej 12år så villkoren kan ha ändrats, men en punkt som ingår i service är inspektion av roststatus. |
|
| men den inspektionen lär ju ingå i en större service och inte tex en inspektion 1 | |
|
Låter vettigt att låta saker vara som man känner att man inte klarar av. Men vänder man på det så är det då man lär sig saker när man ger sig in på saker man inte är 100% på säker på. Får man inte ihop sakerna i slutändan kan man alltid fråga om hjälp, eller alt lämna i väg den. Viktiga är innan man börjar är att studera/rita upp hur allt sitter innan man börjar riva. Allt för många börjar bara riva utan att komma ihåg hur allt satt innan det demonterades. Är på det sättet jag är självlärd på mycket. |
|
|
Fotografera är guld värt, några enkla bilder hjälper till att se hur det såg ut. När jag mekade med insuget så så jag inte hur det satt. Bara stack in nokia telefonen tog bilder å filmen. Dålig kvalite men man såg hur det satt ihop. Vi kan tacka mobilkameran för det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.