|
|
|
|---|---|
|
Eftersom alla besitter så stort kunnande här, så hoppas jag att ni kan ge mig lite köpråd om en BMW Alpina B3 3,3 från -01. En bekant har erbjudit mig en, till ett vettigt pris. Alla åsikter mottages med tacksamhet. Som jag frågat i annan tråd, hur är det med servicebiten? Skall de också ha storservice med ventiljusteringar mm? Jag gör alltid service själv på mina bilar, så jag vet att det blir riktigt gjort. Den verkar ju vettigt konstruerad för det, med oljefilter föredömligt placerat bla. Hur är suffletterna? är de lika tysta och vind-/vattentäta som "riktigt" tak? Eller är det risk för vattenläckage? Tacksam om ni kan ge mig så mkt råd och erfarenheter ni bara kan. Ev blir det affär i veckan. Då skadar det inte att ha lite kött på benen. | |
|
Hej, jag kan bidra med lite åsikter/vetande.. 1. Cabben är tillräckligt tät, dock susar det ju o dånar rejält vid farter över 100 men så är de flesta bilar med tygtak. Finns ett jättebra impregneringsmedel att köpa på bmw till deras tygtak så vattnet liksom pärlar sig på. 2. Alpina motorn är egentligen bara en uppskrämd 328 spis så den kräver (mig veterligen) inga special ingrepp vid insp 2 som exempelvis M3 e46. Däremot ska ju serviceschemat följas enligt rekommendationer även om du servar själv. Oljan i växel-låda/diff kanske ska bytas oftare etc. likaså tändstift. Men allt sånt står i serviceboken. 3. Är det möjligtvis den mörkblå i Göteborg som ni är sugen på? MVH Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.