AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
767

530ia 2001 orkeslös

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Eftersom jag inte kan hitta tråden jag skapade så skriver jag en ny, med resultatet av ingreppen.

Bil 530 iA -01 som gått nästan 25k

Symptom: Orkeslös, illaluktande avgaser, stannade ibland när man släppte på gasen. Kändes helt enkelt inte igen.

Kurering: Nya kamlägesgivare, nytt bränslefilter, ny bensinpump. Carsoft diagnostik.

Efter att ha fått kvitto på kamlägesgivaren böts båda två ut. Bensinpumpsbytet fanns det finfina filmer på Youtube på, så det kändes som jag hade gjort det ett par gånger redan. Trots filmerna så tog det stopp när anslutningarna till pumplocket hade lite annorlunda anslutningar än de jag sett på nätet. En tur till OK löste avsaknad av mini slangklämma.

Provkörning, bettan var tillbaka. :-)

Nu kvarstår byte av batteri (och kanske generator.)... Batterispänningen ligger på 11.7V vid drift vilket känns lågt.
Någon som har input om detta? Vad ska spänningen ligga på?

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
11.7V.. är det med motorn på? Ska ligga runt ~14V när generatorn laddar

Runt 12.3V när motorn är avstängd och innerbelysningen samt lite annat smått är igång vill jag minnas
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
12.3 när motorn är avstängd är nog vid fulladdat (friskt) batteri. I alla fall enligt mina erfarenheter. Är det inte fulladdat varierar det. Under körning så får jag 13:8-14.1 när generatorn laddar. Skall du mäta hur pass välladdat batteriet är får du vänta tills bilen gått ned i vänteläget (16min). Tips är att byta batteriet först, kassa batterin leda till feldiagnos (jag letade tjyvström som en tok :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.