AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
636

Startmotorn startar när den inte borde ibland. (E21)

Jag har ett elfel, ibland när man vrider nyckeln till första läget så går startmotorn.

Som jag har för mig att det borde fungera:
0: allt är avstängt, man kan dra ut nyckeln
1: radion är igång
2: tändningen är igång, normalt läge när man kör.
3: startmotorn startar

Felbeskrivning: I mitt fall går startmotorn både i läge 1 och 3, men bara ibland.
Får för mig att startmotorn går lättare i läge 1 men det beror nog i så fall på att mindre ström går åt till annat.

Bakgrund: Till startmotorn går det tre kablar, en tjock från batteriet, en som går från tändningslåset och en som jag inte vet men misstänker att den går till diagnosutaget.
Jag har inte hittat något bra kopplings schema, det som finns i min rephandbok från haynes stämmer inte till 100%, vissa delar från olika modeller och årgångar stämmer men inget är helt rätt så jag litar inte på den riktigt. (min manual är på engelska och bilen är svensksåld så det kan ha med saken att göra)

Min fråga är:
* finns det något standadfel som brukar bete sig så här? (misstänker tändningslåset men det sitter fastnitat så jag vill inte ta bort det i onödan.)
* har någon ett komplett kopplings schema till en svensksåld E21 från -78 med förgasare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.