AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.029

Kopplingsproblem på E21 med saabkoppling

Jag har lite problem med min saab koppling på min bmw. (nä, saab är nog inte problemet.. )

Problem: När jag kopplar ur så sjunker motorvarvet så att motorn dör, jag har skruvat upp tomgången till ca 1500rpm och då sjunker den ner till ca 800rpm och klarar sig ibland.
Jag kan inte höra några missljud men det kan vara svårt att få in 1:an.

Bakgrund: Motorn är nyrenoverad och trimmad. tryckplatta, lamell och urtrampningslager är nytt och har nu gått ca 20 mil.
Anlednigen till att jag valde saabkopplingen var att den var 215mm och satt orginal på turbobilarna och borde klara den ökade effekten, den ska också passa "rakt på" enligt andra forum inlägg.

Kända frågetecken: saabs tryckplatta är tunnare än bmws men båda sitter på ett plant svänghjul, dock vet jag inte hur tjock saab lamellen är så jag har chansat på att den är ungifär lika tjock. (borde inte spela någon större roll om den inte slirar med tanke på att lameller slits med tiden)
För att motverka tjockleks problemet har jag svetsat på distanser på kopplingsarmen för att få ut utrapningslagret lite så att slavcylindern skulle räcka till.
När man kopplar ur så känns kopplingen tung och kopplar ur på en kortare sträcka än orginal, borde ha med "utväxlingen" på pedalen och tryckplattan att göra.

Lite kort om bilen: E21 från -78 med dubbla weber 45or och portad topp med Dr Schrick kam.

Vore tacksam för hjälp, är inte så sugen på att ta ur motorn i onödan....

Nu har jag skruvat av växellådan och tror att jag hittat felet.
Det måste vara så att man måste schimsa kopplingen för att få den rätt.
Nu bottnar den och armarna på tryckplattan går in lite i lamelcentrum, därav att motorvarvet sjunker....

Är det någon som vet hur mycket kopplingen behöver schimsas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.