AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
9.249

Fler som hittat lacksläpp på Z4?

Sida 1 av 2
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Tittade på en Z4 av italienskt ursprung för någon vecka sedan. Bilen var i fantastiskt fint skick (2003, 5000 mil) men jag hittade lacksläpp på kanten av motorhuven. Se bilden:

Länk

(De gulvita prickarna ser ut som pollen eller vaxrester men är alltså grundfärg som börjar synas eftersom ovanliggande färg "nötts" bort.)

Samma lacksläpp fanns även på innerkanten av framskärmarna, alltså i springan där skärmens kant "möter" motorhuvens kant. Dessutom såg det likadant ut på några ställen vid bagageluckan i den där "rännan" runt bagagelucksöppningen.

Jag noterade också att dessa ytor inte var lackerade i bilens färg (Sterlinggrå) utan i svart, lite matt, i alla fall utan klarlack. Dessutom var hela motorhuvens undersida och hela bagageluckans undersida lackade i någon mattsvart färg, inte i bilens färg alltså.

Jag ringde BMW i Tyresö som sa att alla ytor ska vara lackade i bilens färg och bilen jag tittade på hade antagligen bytt huv och bytta skärmar. Jag blev därför orolig och det blev ingen affär.

MEN... några dagar senare tittade jag på en annan Z4 med tyskt ursprung, också Sterlinggrå. Den hade samma lacksläpp, dock inte alls lika mycket, men på samma ställen. Alltså på motorhuvens kanter, på skärmarnas innerkanter, samt i bakluckans "ränna". Det var dessutom svartlackat även där, alla kanter, samt insidan av motorhuv och bagagelucka.

I helgen har jag suttit och letat bilder på Z4-motorrum på olika annons-sajter. En del bilar har svart insida på motorhuv och bagagelucka, andra har allt lackat i bilens färg.
Jätteförvirrande.

Jag har därför följande frågor:
- Är det fler som känner igen problemet med lacksläppet? Har ni tittat noga på era bilar?
- Varför har vissa bilar den mattsvarta färgen och varför har vissa bilar lackat i bilens färg? Vilken färg har din bil? Kan det skilja mellan årsmodeller? Olika marknader (Tyskland/Italien/Sverige)? Eller mellan olika färger (ljusa färger får i bilens färg, mörka får svart...)?

Alla mina z4 prefacelift har haft mer eller mindre lacksläpp där, dock ej facelift...måste vara ett konstruktionsfel som de rättade till på facelift?
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Kan kanske stämma... MEN kolla på den här bilen, en -03:a, den har motorhuvens insida lackad i bilens färg, och även innerkanterna av framskärmarna. Inte svart som på bilarna jag tittade på.

Länk

Och kolla den här, också en -03,kan inte se färgen på motorhuvens insida, men visst ser det ut som om innerkanten på skärmen är lackad i bilens färg. Och även insidan av bakluckan och bak runt bakluckans öppning är det lackat i bilens färg.

Länk

Det här är så skumt... Har man målat svart bara till vissa färger...?
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
I ett forum, minns inte vilket, diskuterades detta och om jag minns rätt så var det så att insidan lackades i samma färg som utsidan, men utan topplackering. Kan det vara det som spökar? Jag har ingen aning själv utan det här var något jag läste på ett forum som sagt.

Visa användare
136
Toklimpan
VW Tiguan Tdi R-Line 2014
Som ska bytas mot 325d cab 2011 snarast!!
Min är samma färg utvändigt som invändigt. Dock är det ingen "glans" på det som inte syns.. Sterlingsilver är min..!

//Anders
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Kornknarr: Ja, så sa killen på BMW Tyresö. Insidan lackas i samma färg som utsidan, fast inte lika blank. Men jag har alltså sett flera bilar som har SVART färg. Jag är inget lackproffs, men jag tykte den svarta lacken såg ganska "tunn" ut. Jag kunde skrapa bort den med tumnageln.

Toklimpan: Ja, på den här länken ser man en silver där allt verkar lackat i silver.
Länk

Kanske så att vissa färger får insidorna lackerade i samma som bilen, andra färger i svart?

MEN... har ni kollat era bilar. Har ni lacksläpp?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
SingleCoil
Nu ska jag berätta lite om min bil och det kanske kan skingra några frågor. Jag har en Z3 från -00 en vinröd metallic som heter siennaröd, men lyfter jag på huven är allting sprutat med en matt rödbrun nästan mera åt det bruna hållet ifrån den Siennaröda. Likaså i kofferten på alla paneler och lyftes på mattorna finns där endast grundfärgen, precis samma fenomen på min bruks-VW. Nu kommer jag till min slutsats, dessa sprutmålningsrobotar vid tillverkningen är ställda så snålt med färg att endast grundfärg på hela karossen och därefter med en tunn täckande liknande färg men betydligt billigare än topplacken, därför min rödbruna färg i motor och koffertutrymmet därefter stängs motor- och koffertlucka och den dyrare metalliclacken lägges på med klarlack och därvid kommer så lite av topplacken ner i springan vid huvarnas kanter att skador lätt uppstår senare vid användning.

Tittar jag vid plåtarnas ihopsättning med punksvetsar framme i fronten är så tunt med färg så jag har sett små angrepp av färgen p.g.a att min förra ägare körde två säsonger på vintern så jag är glad jag hittade en bil som inte gått mer på vintern.

Nu tycker jag för att tala om din bil så är det lätt att själv åtgärda dessa kanter om man vill, men inlägget kanske förklarar lite varför det ser ut som det gör.

Själv hade jag förväntat mig ett bättre kvalitetsarbete från BMW, jämfört med min bruks -VW så är målningsjobbet gjorts på liknande sätt, det ligger väl i tiden att spara material men riktig topplack på hela karossen förväntade jag mig nog då jag köpte en BMW
mvh Uffe/bildock
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
bildock: Om man antar din teori, så skulle alltså det "svarta" jag såg på de två Sterlinggrå bilarna egentligen vara någon sorts tunnare/mattare version av den Sterlinggrå lacken? Intressant... (Det skulle ju förklara varför det ser silver ut på en silver bil o.s.v.)
Men som sagt, det såg verkligen inte Sterlinggrått ut, bara svart, svart, svart... och tunt och matt... Men kanske har du rätt... Får se om någon har fler teorier?

(PS. Jag har ingen Z4, ännu alltså. Jag är ute och letar, det där därför jag har falkögon och har noterat saker... Tyvärr skippade jag alltså en bil p.g.a. osäkerheter kring lacksläppen. Jag trodde alltså att bilen var smällad med bytt huv och framskärmar där man slarvat/struntat i att lacka insidorna...)
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
PS. bildock:
Den här vinröda ser ju inte så matt ut direkt:
Länk
Visa användare
886
bildock
SingleCoil
Ja du får inte blanda ihop begreppen, då man tittar på min bil så ser man topplacken som på bilden du visar blank utav bara tusan och fin, det är då man tittar under huven runt motorrum under huven i kofferten under koffertlucka man har sparat på topplackens metallic och glans det är där man ser att annan bottenfärg använts.
mvh Uffe/bildock
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
bildock:
Vet inte vilka begrepp jag blandar ihop...? Jag menar alltså insidan av huven, kanten av huven, framskärmarnas innerkanter där de viks ner in mot motorrummet, insidan av bakluckan samt den där rännan som blir mellan gummilisten och karossen i bagagerumsöppningen.

De ser riktigt blanka och vinröda ut på den vinröda bilen, men på de båda Sterlinggrå bilarna (jag sett i verkligheten) var det bara svart, matt, tunt...

Kolla t.ex. bilden (nr 8) på den öppnade bakluckan på den vinröda bilen:
Länk
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Kan det vara så att dom lägger ett tunnare färglager där + ingen klarlack?
Hej
Jag äger en z4 maldive blå 04:a som inte är lackad i bilen färg under motorhuven eller i bagaget. utan en halvblank grå historia i motorutrymmet och matt i bagageluckan.
inga lacksläpp dok.

har vart o kollat på många z4:or innan jag köpte denna och det verkar som om vissa är lackade såhär från fabrik. har set 4-5st som har samma lackering inuti som min. och ett flertal som är lackerade i bilens färg.

har svårt att tro att alla dessa bilar har vart krockade och lagade varför skulle de då alltid byta till samma färg i motorn och bagaget. och varför är det gjort på exakt samma sätt, och varför är det alltid både motorutrymmet och bagaget?

Sen är det vanligt på amrekanska bilar att det är såhär kolla på Ford. (z4:an är ju byggd i usa)

Skulle mer tro på att det handlar om vart bilen skulle när den va ny. min kommer från Italien. Noga synad både under och åvan av en bilplåtslagare som arbetar med att laga krockskador han kan inte hitta något. ( men har de lagat bilen rätt ska man inte se något) inga rapporter på carfax om krock.

Men om någon vet till 100% så skulle det vara roligt att få veta varför det är såhär?
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
De här bilderna säger det mesta:

En med lackat i bilens färg i motorrummet.
Länk

En med den tunna matta svarta lacken (för övrigt en facelift):
Länk

Fortfarande ingen som kan förklara?

Jag såg alltså två Sterlinggrå förra veckan med den tunna svarta lacken och båda hade lacksläpp.

Visa användare
136
Toklimpan
Intressant...
Så här ser min 2006 facelift ut.

[url=Länk

//Anders
Visa användare
136
Toklimpan
Länk

//Anders
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
SingleCoil: Den andra bilen du har bild på tror jag inte är facelift. Det ska se ut som under Toklimpans huv.
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Peggen: I annonsen där jag snodde bilden står att den Maldive-blå är en Model Year 2006, den är reggad 12/05, har vita blinkers o.s.v., fast samtidigt står att den har 231 hk vilket ju är motorn före facelift (blev det inte 3.0si samtidigt med facelift???), så inte vet jag...
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det där är icke-facelift, syns först och främst på motorn som är en M54. Maldivenblå metallic försvann dessutom vid faceliften vill jag minnas.

/Masten
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Tack Masten för det! Jag tyckte det var konstigt att det var en facelift men ändå gamla motorn...

MEN... jag har suttit och klickat runt på diverse annonser på Blocket, Autoscout, Mobile, m.fl. och funnit följande:

- Alla Sterlinggrå jag sett har den tunna svarta lacken i motorrummet (och i bagaget)
- Alla Maldive-blå jag sett har svart
- Alla silvermetallic jag sett har lackat silver i motorrummet
- Alla Merlot-röda jag sett har lackat Merlot-rött motorrummet

Kan det vara ett mönster... d.v.s. att det är bilens ytterlack som bestämmer hur det lackas i motorrum och bagage, eller har jag sett fel...?
Visa användare
886
bildock
Det var väl det jag försökte få fram i mina tidigare inlägg att just topplackens kulör bestämmer den billigare tunna underliggande kulör som då i mitt fall fall vär vinröd topplack och underliggande mer rödbrun, från BMW:s sida kanske inte underfärgen ens behöver vara ton i ton utan rentav annan kulör kanske svart, och vad jag tror man använder inte en metallic som underfärg beroende av kostnadsskäl se bara vilket pristillägg på en ny bil då metallic väljs
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.