AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.567

Byta batteri i E39 touring

Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Hej!

Tror mitt batteri är slut. Hade en bra spänning då motorn var på, runt 14V, men bara 11.7V utan motorn på och tre timmar efter en långkörning på 1,5 timme. Har startat bilen med startkablar flera ggr senaste två veckorna ... Bilen är ny för mig, men troligtvis har batteriet aldrig byttts. Är detta originalbatteriet Länk ?

Är det lätt att byta batteri själv i en 530ia touring -03? Hur gör man å bör man tänka på nåt speciellt? Behöver man t ex ta bort 'Nokia-prylen', va ere?, ovanför? Finns det nån tidsgräns som batteriet kan vara urkopplat? Behöver man koda om nåt, lr nåt liknande, efter?

Tacksam för svar!

St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Antar att det är samma som på min, skruva lös nokia-prylen (till mobiltelefonen i bilen själva enheten för tel) på den svarta lilla skruvratten och sväng ut den, alt häng av den sen är det bara att lossa batteriet, du får ställa tid och datum efter det samt kanske byta språk annars inga konstigheter.Ser ut att vara ett originalbatteri men för den delen kan det vara ett nyare men det brukar stå på batteriet när det är ifrån, år och mån.

Going to live and die with a`Bmw

//Stefan
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Inga konstigheter att byta batteri alls. Har du möjlighet så ladda upp det nya batteriet innan du monterar det så det är fulladdat. Gällande Nokiaprylen så är väl det en subwoofer?? Rätta mig om jag har fel.

Mvh Martin
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Kahn-d- på min är det själva enheten till den inbyggda mobiltelefonen.

//Stefan
Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Detta e nokiaprylen:

Länk

St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Mobiltelefonenheten, bara lossa den svarta ratten och svänga ut och byt batteri, inga konstigheter.

//Stefan
Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Perfekt, tack tack.

Nästa fråga, tips på batteri? Såg att (ett svagare, 68ah) Biltemabatteri fick bra i test nyligen, visserligen sämre hållbarhet, men mycket lägre pris ... Är det ett dumt val?
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Nu är jag ingen batteriexpert men ett tips, ta ett med samma ampere, jag skulle inte rekomendera ett med mindre amp, ang biltema -vet ej.

//Stefan
Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Förlåt, jag menade såklart ett 80Ah biltemabatteri ...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Mitt batteri tacka för sig under en semestertrip 2010. Självklart var det på en söndag. Därför vart det ett biltema-batteri för mig. Har för mig det är på 88 ah, tror det kostade 1000 pix. 3 års garanti i vart fall. Funkar bra än så länge.

Mvh Martin
Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Jaha, kan man ha ett högre Ah-tal?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är inte 100% säker på hur det ser ut på E39, men misstänker att det liknar E46:an, och då finns det en liten plastklack i botten på batterihyllan/lådan som går att lyfta bort och vips får du plats med ett mycket längre batteri med högre kapacitet.

Så länge du får plats med batteriet är det helt OK att köra med ett batteri med högre kapacietet.

Att gå ner i kapacitet är ingen bra idé - särskilt inte på vintern då det är bra att ha så mycket reservkapacitet som möjligt.

Att köpa billigast möjliga batteri brukar tyvärr leda till att man får byta oftare och att kapaciteten är lägre än i batterier med dyrare tekniska lösningar.

Finns en hel del testresultat rörande bilbatterier, från bland annat råd och rön på nätet om du googlar.

Ladda helst upp det nya batteriet innan du monterar det (de brukar inte vara laddade 100%) för bäst funktion och livslängd.

På bilden ser det ut som ett originalmonterat batteri - de brukar vara märkta med månad och årtal på batteripolerna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Tack alla för hjälpen, nu sitter det ett 95 Ah batteri i!

Jag tog bort en lång skruv med en metallsak längst ner som fungerade som ett stopp för det mindre batteriet. Då fick jag oxå plats med ett större batteri.

Jag fick tyvärr inte till tillbaka stoppet, även om det var ett hål lite längre bak som det borde gått få ner skruven i. Men jag kanske inte sköt batteriet tillräckligt långt fram i bilen, får prova någon annan gång; men det känns inte så prioriterat då det sitter en stålarm över batteriet som oxå håller fast det.

Nu bör det av med pärlan ner till Frankrike och Spanien, so long :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jahlberg om du tar ut reservhjulet kommer du åt bättre och får tillbaka stoppet. Förresten "Nokialådan" är väl en baslåda till steron?

/Ola
Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Smart Ola, där har vi lösningen på d; tack!

Nja, kablarna som går in skvallrar mer om biltelefoni, men vad vet ja :)

Joakim
Sa
440
Saij
X3 -12
Lite of-topic, men så här säger realOEM om nokia-prylen Länk

Mvh/Saij
Visa användare
25
JAhlberg
530ia Touring -03
Självklart ere en subwoofer-låda, har nån sagt nåt annat här måste det vart ett skrivfel :)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Va vad det jag sa redan i tredje inlägget;)
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Sorry, jag tog fel :( gick ut och kollade min mot realoem och vips så blev det en subwoofer :) har antagit att det var mob men ack vad fel......

//Stefan
Allt som heter Nokia är inte telefonrelaterat..
Nokia köpte Luxors fabrik i Motala en gång i tiden. Där byggdes bl.a högtalarelement som OEM för många olika kunder. Därav Nokia högtalare, både som lösa element som kan hittas i bl.a bilar, men även t.ex en subbas som denna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.