AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.526

Vad fästa fuktspärren i dörren med?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag ska in i dörren och smörja elhissar lite och då måste jag ju lossa på fuktspärren som verkar sitta fäst med någon väldigt kletig massa.
Vad är detta - sökte och hittade förslaget butyltejp här
Länk

Stämmer det eller någon som kan rekommendera något annat?

Såg att det fanns på Biltema (kallas vulktejp) för rimliga pengar : 49,90 för 10m.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Butylband, finns på mekonomen o kostar ca 120kr för 8m, samma som BMW använder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vulktejp (oavsett märke) kommer inte att fungera - den blir inte klibbig utan vulkar bara ihop sig till en homogen gummimassa.
Kan vara bra till mycket men inte just här!

Ha lite bra "silvertejp"/"gaffatejp" i beredskap för att laga ev. rivskador eller hål i tätningsskiktet - det viktiga är att den har ett klister som är ordentligt klibbigt (Biltemas silvertejp är inte så bra!), jag har en rulle av fabrikatet Tesa (tror jag) och den är väldigt smidig, tålig och har riktigt klibbigt klister.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
JohanB: Går det inte att fästa fuktspärren med vulktejp - det ser verkligen ut som den sitter med vulktejp idag. Det är så vitt jag sett inte några hål i spärren men jag vill ju att den fäster bra igen längs kanterna och där kan väl inte gaffa funka - den klistrar ju bara på ena sidan och någon dubbelhäftande tejp som fäster så bra i fuktig miljö har jag inte sett.

Jag tror jag testar med vulktejp för att sätta fast den om inte existernade kletmassa är kletig nog för att fästa med igen.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev innan: Vulktejp blir inte klibbig, utan vulkar bara ihop de lager tejp som du lägger över varandra (efter att ha aktiverat tejpen genom sträckning).

Du behvöver något som är klibbigt på båda sidor för att fästa fuktspärren, för du hade väl inte tänkt linda in hela dörren i vulktejp och på så vis hålla fast fuktspärren? ;o)

Butylband/massa är väl klibbigt om jag minns rätt - så satsa på det i stället!

Gaffatejpen har du till att laga revor/hål i skumplasten/fuktspärren. Det är väldigt lätt att skada spärren så gaffatejp är bra i beredskap...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.