AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.968

Är det lönt att renovera E34 540/6 touring -96 !?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Har en 540 som jag tänkt renovera och har börjat riva ner den ...

Hur hade ni tänkt , det är ju ingen M , är det bara lönt o göra såna jobb på M modeller.

Kanske bättre o sälja i delar , samt införskaffa sig en ny bil.

Min har rullat 33k mil men funkar perfa i motor.

Det är många tankar som flyger runt :)
Lönt o renovera för att sälja? Knappast, så till vida om du inte tänkt att bara "snygga till ytan" o kan göra det mesta själv. Renovera för att behålla? Absolut! Men räkna med att det kommer kosta fläsk, om du tänkt o renovera med nya originaldelar...
Om bilen går bra o "problemet" är rost så skulle jag endast fixa rosten OM du tänker behålla bilen länge. Lägger du ner säg 50" på bilen så höjer du bilens värde med 15"-20" i bästa fall. Jag har själv gjort en "idiot renovering" o rekommenderar dig att INTE börja ett sådant jobb, har man otur så slutar det i en totalrenovering, eller ekonomisk katastrof om man så vill*haha*.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jo risken finns ju att det spårar ur , det är isf för o behålla , inte för att jag tror att den blir värd mer men kul o ha en fin bil som det inte finns många av.

Men nä har inte tänkt o idiot renovera haha , bara fixa till den lite , nya bränslerör och bromsrör , och bussningar + andra diverse saker.

Tack för svaret iaf :)
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
VW Golf 1.6 Multi Fuel -08
Håller med fullt ut,

Jag har fått lägga en hel del pengar på min bil som inte är värd ett dugg. Inga pengar man har igen om man tänker sälja. Jag gillar dock modellen och ämnar köra med den några år till och med det perspektivet känns det inte så farligt att lägga ngn tusenlapp här och någon där även om det initialt känns som vansinne att pytsa in pengar i något som i princip är värdelöst.

Tycker det börjar bli ont om fina touringar så jag hoppas du ger den lite kärlek.

Mvh Magnus
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Mina erfarenheter är att E34 börjar bli gamla bilar och börjar man fixa för att göra bilen fin, utöver nödvändiga reparationer så drar det iväg och helt plötsligt har man lagt ner alldeles för mycket tid och pengar.

Men visst är det kul att vårda sina ögonstenar :) Lite nya bussningar är väl ingenting? Håll efter bilen men gör inga stora renoveringar i hopp om att det kommer löna sig vid försäljning.

Det finns 39st 540iT/6 E34 i Sverige din är en av 9st 96:or och en av 6st i Techno-Violett (av 31st tillverkade) av dem har 7st rullat längre än din endast 2st har rullat under 200tkm.

Beskriv vad som är fel så är det lättare att bedöma, men den ska vara riktigt dålig för att det inte ska vara värt att satsa, rost, bakre stötdämpare, koppling är dyrast att åtgärda. Jag har redan i år försökt övertala två 540iT/6 ägare att inte slakta sin exemplar antalet som fanns i Sverige 2009 var 47st så på 3år är 8 borta...

En motsvarade M5 har EDCdämpare som är svindyra, känslig motor som kostar fläsk om något händer så du har ett bättre utgånsläge.

Fina exemplar är dyra så så dålig lönsamhet är det inte att fixa fel. Det såldes en riktig lågmilare i Tyskland tidigare iår en Limo med M-Sportpaket den hade rullat strax över 100tkm för ca €8500 MED synliga rostskador på karossen. En av mina tidigare såldes för 95tkr (dock i superskick) en annan med plysch, ingen taklucka såldes till Norge för 72500kr.

Om någon glömt inte visste så byggdes det 499st 540iT/6 E34 + 62st med ratten på höger sida

Mvh Stephan
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hej Stephan.

Stötdämpare är bytt och likaså koppling + svänghjul för ca 3000 mil sen.

Har rost vid trösklarna bak och tanklocket som jag tänkt åtgärda.

Annars är den ok , men jag har hela tiden funderat på o göra den finare , eftersom jag med vet att det inte finns många kvar.

Inredning är bytt till M stolar med armstöd och i el och i yttre "påverkan" sitter det M speglar.

Har tänkt att montera bort railsen med för dem blir så fula , om det nu inte ger bilen minuspoäng !!

Nya lyktor ska dit , som sagt nya broms och bränslerör , ev kompressor men en sån operation kanske är vansklig .

Mvh Niklas

Och jag hade ev en planering på kompressor till den som dock bara är i "har tänkt"

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ursäkta felet på slutet , antingen fel på AP sidan eller min dator :)
Du kan ju börja med att renovera så mycket så det går igenom besiktningen, om det inte blir allt för dyrt.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jag fick 2 fel på den på förra bes ...avgas och lyktorna fram..

Jag hade kunnat fixa bara det men kände att det är lika bra o gå igenom den ordentligt ist bara för att ta lite då o då.

O sen fyller det bara på , för med det ena kommer det andra haha :)

Så för bes skull är det bara dem två sakerna , men om man ska vara kritisk så är det mer även om inte bes tycker det :)
Niklas;

Har du bilder på inredningen? M-stolar? Är det Amarettaklädsel? För sportstolar hade du redan, är dem kvar?

Om det är äkta M-speglar är det ett plus, kopior minus, bra om original finns kvar, personligen tycker jag det är helt ok att plocka av takrelingen den finaste/en av de finaste i landet blev av med sina i samband med hellack dessutom brukar lacken släppa och gör att dem ser förj**vliga ut.

Med så lite fel hade jag investerat direkt, fixa rosten, lacka det som behövs och gör en allmän uppfräschning. Kika på m3e30.se Fredriks uppfräschningen på sin 90as M5 3,6 för inspiration Länk enkla grep som att plocka ur stolarna, plocka av bakstötfångaren och fräscha till under/bakom gör underverk och kostar inte mycket.

Jag har lagt en hel del pengar (säkert uppåt 50tkr) på #410an som inte alls var lika fräsch som någon av mina tidigare 540i/6 men då är jag van vid att det ser ut så här Länk jag kommer lägga ännu mer på den innan jag är nöjd. Du har redan lagt ner en hel del på koppling och stötdämpare och haft den i hel del år så du vet vad som är bra/mindre bra = inga överraskningar.

En rostfri, bytt koppling och allmänt fin 540i/6 utan fel får man minst 50tkr om man inte är en dålig försäljare vill säga, exemplar med fel har dykt upp i Tyskland på sistone för €1500-3000. Den billigaste var en Sorrentblau med långt över 50000mil i dåligt skick som dök upp i Litauen med 21200mil ett par månader senare.

Som sagt jag hade investerat. Vad kan rosten kosta att fixa? 10tkr?

Mvh Stephan
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ja det är äkta M-speglar med el något annat kommer inte dit :)

Och jag har ju lite kontakter som jag kan nyttja , så rostlagning ska inte kosta jättemycket.

Den gamla inredningen sålde jag iväg när jag bytte till den nuvarande.

Vad är det för inredning?

Äkta M/HP-speglar är ett klart plus!

Med kontakter så finns det än mer anledning att sätta igång!=)

Mvh Stephan
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jag kallar det bara M-sportstolar med el o minne , i svart skinn , men det är ingen buffelläder.

Om du vill Stephan får du gärna plocka fram standard och tillvals lista på min bil.

Vilka saker behöver du för o få fram det ?

Mvh Niklas
Niklas; Inga uppgifter alls=). Har redan allt, din är en av 22st Techno-Violetta med dubba takluckor det saknar 9st = totalt 31st.

14st har ASC+T, 11st har diffspärr och 6st saknar både och, din var en av 7st med anthrazit flockvelour och av de hade 2st sportstolar.

Är det Nappaläder med dubbla sömmar? Hur har du gjort med dörrsidorna fortfarande anthrazit flockvelour?

Fordonsuppgifter

Typ Wert
Chassinummer WBAHK31070GB45444
Typkod HK31
Typ 540I (EUR)
E-modellserie E34 (2)
Serie 5
Typ TOUR
Styrning LL
Dörrar 5
Motor M60/2
Cylindervolym 4.00
Motoreffekt 210
Motor HECK
Växellåda MECH
Färg TECHNO-VIOLETT METALLIC (299)
Stoldynor STOFF CORD/ANTHRAZIT (A1AT)
Produktionsdatum 1995-09-05

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S214A AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION Automatisk stabilitetskontroll (ASC+T)
S227A SP/SUSPENSION W SELF-LEVELING SUSPENSION Sportchassi+lägre+nivåreglering
S243A AIRBAG FOR FRONT PASSENGER Airbag passagerar
S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Sportratt läder
S299A LT/ALY WHEELS W MIXED TYRES BMW LM hjul med olika däcken
S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning
S339A SATIN CHROME Shadow-Line
S385A DACHTRAEGER-LAENGSSCHIENEN TAKLASTBAERARE
S404A DOUBLE SLIDING SUNROOF ELEC DUBBELKAAPA-SKJUTBART LYFTTAK
S413A LUGGAGE COMPARTMENT NET Bagageneat
S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours
S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket
S481A SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER Sportstol
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S498A HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE Huvudstoed bak mekanisk
Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S510A HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM Hoejdjustering straalkastarinst.
S528A AUTOMATIC AIR RECIRCULATION CONTROL(AUC) AUTOMATISK CIRKULATIONSLUFTKONTR.
S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik
S669A RADIO BMW BUSINESS RDS Radio BMW Business RDS
S672A CD CHANGER BMW FOR 6 CDS CD-växlare för 6 skivor
S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HiFi-Högtalarsystem
S773A WOOD TRIM Ädelträutrustning
L801A GERMANY VERSION Landsförande Tyskland/Österrike
S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION Konservering av karosseri

Standard var ABS, elhissx4, elspeg med värme, eluppvärmda spolarmunstycken och dörrlås, c-lås, färddator IV, nackstöd fram/bak, höjdjusterbart halvljus inifrån, dubbla airbags, ädelträ högglans, läderklädd ratt, EWS II startspärr, 7x15" krysseker med 225/60 däck, dimljus, M-kjolar och stötfångare helt i bilens färg (så klart inte stötlisterna), interiörljuspaket (det var extra till alla andra E34:or inklusive 530i och M5). 3ekrad sportratt och vogelaugenhorn graphit var kostnadsfria tillval. Standarden gäller bilar byggda jan-1995 och senare.

Mvh Stephan
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Man tackar :)

När jag köpte stolarna följde dörrsidorna med , så jag flyttade över mina vogelaughorn trälister bara , och dörrsidorna är inte i skinn.

Håller just nu på o försöker ta bort bläcken som håller bränsle och bromsrör till bakänden och det är ett helsike.

Får nog nästan borra upp varenda liten skruvskalle , blir nog till att ta ner hela bakvagnen med , just nu är enbart diff och drivaxlar nere..framskärmar är borta och främre + bakre stötfångare och tank..

Kan säga att det ser inte vackert ut efter 16 år :)

Det kan ta lite tid detta haha.

Mvh Niklas

Vilket intensivt arbete mycket bra!!! Lite projektbilder vore skoj att se, ökar värdet om du en dag vill sälja dessutom.

Om dörrsidorna är konstskinn är klädseln från en 94 eller äldre "vanlig E34". Interiörlister var alltid Individual till M5 (i Europa) och konstskinn på dörrsidorna fanns enbart på 93års USA-modell som dock hade interiörlister som standard.

Behövde du åtgärda passagerar-airbagens sensor? Som sitter i passagerar-stolen om inte kommer klädseln från en 94 eller väldigt sen 93a.

Mvh Stephan
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jag har inte åtgärdat någon sensor , bara plug n play , men jag ska rätta mig lite i dessa stolar så sitter det armstöd med.

Mvh Niklas
Då kommer stolarna från en 93-94 med passagerar-airbag. Jag har monterat inredning från en tidig 93a utan passagerar-airbag och fick lov att ta ut originalsensormatta från passagerarstolen för att inte airbaglampan skulle lysa.

Bilder vore kul, men det kanske kommer?

Mvh Stephan
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Bilder finns på Länk

Dock inte så många..är inte så aktiv.

Jag tror inte heller jag kommer o ha projekttråd , däremot dokumentera för ev försäljning.

Men jag kan ju ändra mig :)

Mvh Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.