|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en E46-98 328i som stötdämparna bak läker på, jag vet dock inte vilka dämpare jag behöver, den skall enl föregående ägare vara fabriks sänkt, jag är osäker men den är riktigt låg. På dämparna som sitter där står det följande: BMW 814901556107 3352-109591 6Z SACHS BOGE, finns det någon som vet vad jag behöver samt har tips på vad jag skall köpa, orginal eller finns det bra och billiga dämpare beställa på nätet? Tacksam för svar! MVH Erik | |
| Har du sökt på Mekonomen? | |
|
Hej jo jag har kollat men på affären jag var in på var dom osäkra, är det en fabriks sänkning ska man enligt dom ha M dämpare!? |
|
|
Här finns Amotek.se www.amotek.se |
|
|
Tack Clintan men jag vill inte köpa allt nytt, bara 2 nya dämpare bak inför besiktning (antar att jag får nerlsag på en oljedränkt dämpare), som passar / är lika som de jag har enl ovan, gärna ej orginal då dom kostar 3800:- |
|
|
Jag antog det, men han säljer nya för 500:- styck. Han har även 30% starkare osv som jag själv kör med om du vill ha det. Tycker det är bra priser, men annars får du nog försöka finna på skroten. Är det bara en du vill ha, så har jag en original liggandes. Inga garantier hur länge den håller, men den har gått c:a 2000 mil. Hör av dig om du är intresserad utav den. |
|
| kolla på schmiedmann... | |
|
Tack Clintan, jag ska kontakta Amotek på tisdag, alt vad vill du ha för din dämpare? MVH Erik |
|
|
Clintan, maila mig på timetrade@live.se om du kan tänka dig att sälja orginaldämparen. |
|
|
Lelya, går att köpa stötdämpare från Sachs och/eller Bilstein hos tex Schmiedmann som motsvarar original till rätt så hyggliga priser, ca 700kr/st för bakstötdämpare. Finns två varianter att välja på till tidiga 328 Dessa för standardchassi: Länk (standardchassi) Eller dessa för sportchassi (tidiga bilar fram till 09/2001): Länk (sportchassi var standard på Coupé, men inte så relevant till denna tråden). Skulle rekommendera att du köper de som är för sportchassi om bilen ändå är ganska låg. Kan ju hända att du har någon form av tidigt M-techsportpaket, men fjädrar för alla sportpaketen ska tydligen vara lika för respektive bilmodell oavsett om man har vanligt sportpaket eller m-techchassi (stötdämpare och lite annat som skiljer). Finns även dessa stötdämpare för senare bilar (alltså inte de med M52-motorer) med M-tech2 sportpaket: Länk Borde också funka till vanligt sportchassi, men det är vad jag -> tycker <- ;) |
|
|
Sen finns det ju även billigare varianter av stötdämpare. Schmiedmann säljer ju tex Meyle som också ska motsvara original lite billigare än Sachs/Bilstein och billiga sportstötdämpare från Lowtec. Sen finns det givetvis massvis med annat att köpa hos andra firmor (tex Amotek som Clintan66 nämnde). |
|
| Är det mycket arbete att byta dämparna bak? Har fått ett pris på ca 5000 :- för byte av båda bakdämparna. | |
|
5000kr - är det Leif Silbersky som skall byta dem? Det är inget svårt jobb och tar inte lång tid - skulle tippa på att det tar max en timme för båda sidor och då är de långsamma! I princip är det bara två muttrar och en skruv som skall lossas och innan du kan lossa övre muttern får du lyfta bort klädseln i bagaget - inget av dessa moment kräver vare sig specialkunskap eller specialverktyg. Vad är det för verkstad som gett dig ett sådant ockerpris? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det lät rätt dyrt nu när jag kollat vad dämparna kostar. Ca 1000 spänn st på mekonomen. Kanske original är mycket dyrare? Hittade en annan tråd där det verkar som att man behöver riva ur mycket inredning för att komma åt övre infästningen. Verkstaden är rigo bil i halmstad. | |
|
Som Johan nämner inga problem att byta. Kan du inte själv, så ta dig till Landskrona, så hjälper jag dig för en 5 hundring om du inte finner någon annan i din närhet. |
|
|
Dämpare finns i lite olika pris/kvalitetsnivåer, men köper du dem på "rätt" ställe kostar de en bra bit under 1000-lappen även för de bästa (Sachs - dvs. samma som monteras av BMW): T ex: Länk Ovanstående är dämpare för min E46 fyradörrars, så knappa in ditt reg.nr för att få upp dem till din bil! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Väldigt snällt att erbjuda hjälp, men bilen står på verkstaden just nu och bytet pågår antagligen i denna stund. Jag borde klart kollat upp lite mer och bytt själv. Antar att det verkar bli så dyrt med anledning av priset på dämparna. Någon som vet kostnaden för originaldämpare? | |
|
Johan Tack för tipset, men nu är det tyvärr redan för sent. Får se vad det går lös på när jag hämtar den. |
|
| Har kollat sidan nu och hittar pris mellan 600 - 1000 :-. Ångrar mig bittert nu att att jag lämnat in bilen.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.