|
|
|
|---|---|
|
Har en 325 -08 med N53? motorn, den som alltid går sönder... Hur som, jag har bytt en tändspole tidigare och nu har exakt samma fel uppstått. Jag får motorlampa och bilen går uppenbart på 5 cylindrar, svag i acceleration och svajig tomgång. Frågan är nu om jag kan köra hem bilen 65 mil imorgon. Har redan dragit 50 mil på vägen upp till fjällen och det fungerade. Stryper bilen bränsletillförseln till cylindern som inte tänder? Isf är det väl bara att köra? | |
|
Bränslet stryps, men jag skulle dra ur sladden till tändspolen för att inte riskera att elda upp styrdonet (hände på min icke-N53), men jag förstår att du vet nog inte vilken cylinder som felar... Står du ut med att plåga motorn så länge? När jag körde 7km till verkstan satt jag och grät varje gång jag skulle upp i fart, oj vad det vibrerade. Man kan ju fundera på om det är så hälsosamt för alla gummibussningar som motor,växellåda hänger i, förutom motorn själv då, samt alla kablar och slangar etc. |
|
| För att inte prata om katalysator, lambdasond o kanske NOx sensorn? Sen vet jag inte hur nyttigt det är för en cylinder att bara "lunka med" under så lång tid (över 100 mil är mycket...). Men visst, det går nog, frågan är bara om, och isf hur mycket, dyrare reperation blir. Visst du klarar dig nog med att byta bara tändspolen denna gång, men frågan är när följdfelen dyker upp, för det kommer de göra förr eller senare, kanske i form av "kassa" avgasvärden vid besiktningen, lysande "motorlampa", eller att du har konstiga återkommande felkoder hos Bilprovningen. Och vid den tidpunkten har du säkert glömt de här 100 milen på 5 cylindrar o kommer förmodligen tycka "Vilken skitbil där både kat o lambda pajjar efter 15000 mil, samtidigt!" | |
|
Tack för svaren. Jag förstår era synpunkter och det är väl självklart inte idealt att köra på 5 cylindrar i 100 mil. Klart saker slits lite hårdare men jag är inte särskilt bekymrad över bussningar och sådant. Det jag är orolig för är att det ger direkt negativa konsekvenser. Exempelvis att den skjuter ut bränsle i katalysatorn med direkt följd att jag får byta även den när jag får bilen inlämnad på tisdag... Så vad tror ni, blir notan 40k istället för 2k om jag kör hem? :) |
|
|
Den stänger av bränslet så längr som cylindern är tillräckligt död men vid varje start så flödar soppan fritt en stund innan den stänger av. Är det då en kallstart kan man lika gärna borra ett hål och hälla soppan ner i katalysatorn. :) Dock är jag inte så säker på om katalysatorn förstörs av en bränsleskur när den är kall så länge som det hinner blåsas bort innan katalysatorn blir varm? Mao är det inte rekommenderat att stanna kort och starta igen med varm kat så att bränslet överhettar katalysatorn. Jag hade väntat till efter helgen eller ordnat hyrbil etc istället för att köra 100 (!) mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.