AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.349

Säljråd för snabb försäljning E39

Sida 1 av 2
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jo jag har ju en bil ute på blocket och även här på forumet för 36.000 som jag gärna vill bli av med fort eftersom jag bara har en parkeringsplats och för att pengar inte vore så dumt att få in ;) men frågan är.. vad är smartare, åtgärda de 2 fel som finns citat ur annons: "Två brister är att ett ytterhandtag (enbart handtag, ej lås etc) är trasigt och att huvöppningsvajern behöver bytas" eller försöka sig på en prisdump till typ 29?

Problemet med att fixa är, först beställa delar och då har man dom väl inte förän torsdag/fredag.. sen få tid till montering (har SÅ många måsteprojekt igång) samtidigt som det står en stor båt under renovering där jag hade kunnat stå inne. Och sen ny annons osv..

Så, jag har beslutsångest, det hade som varit skönt att bli av med den på några dagar, men kommer felen förhindra det trots en prisdump? vad tror NI? :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Om du vill bli snabbt av med bilen så tror jag prisdump är det enklaste vägen att gå!

Alpina B8 Länk
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Tror du isf att 29 är nog lågt? för det känns lite som min smärtgräns, jag gör en dålig affär redan där. annonsen finns här Länk (vet inte hur man länkar till powerbörsen :P)

Sen har jag förståss glömt att lista motor o kupeuttag, samt farthållare och säkert nåt annat.

Andra synpunkter på annonsen mottages också gärna, jag hatar att sälja bilar och är värdelös på det, mycket bättre på köpa dom :P
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Åtgärda felen. Det värsta som finns är att redan innan köp veta att man behöver skruva på bilen. Den som köper din bil kommer antagligen göra det för att "byta upp sig", kanske för att hans egen bil är trasig osv och är trött på att skruva. Jag tror definitivt att du får mer intresse om felen är fixade.

Angående att bli av med bilen snabbt så är det egentligen bara pris som gäller. Och tråkigt nog så ligger nog "bli av med bilen snabbt" nivån långt under 36'. Kanske runt 25 nånstans och inte ens då är det säkert att det går fort. Faceliftade E39 Touring finns för samma pengar: Länk

Gamla stora sedaner med mycket motor och många mil är bland det svåraste som finns att bli av med. Tyvärr. För det är oerhört mycket bil för pengarna.

-------
//Lövet
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ge bilen en ordentlig tvätt och ta en ny bild på den. Den bilden ger inte något vidare intryck av bilen tyvärr.
Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
Eftersom du fortfarande har vinterdäck skulle även ett byte till sommardäck innan bild troligtvis göra den mer attraktiv.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Lider med dig , gjorde ett tappert försök att sälja våran E39 för ett år sedan men klientelet som ringde var fanimej det västa jag varit med om !
Pruta 40-50% samt en massa konstiga bytesförslag , la ner försäljningen efter 2 dagar och beslutade att den får stanna kvar i min ägo .
Tyvärr tror jag som andreas , ska du ha iväg den snabbt så är det ett pris runt 25k som gäller .
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jo jag vet att det finns billigare även i facelift, men skicket på dom brukar inte vara nåt vidare. svårt o säga om bilen du länkar till dock hur skicket är, men den ser ut att ha tagit rost under dörren och då är det säkert ganska illa i underkant på baklucka samt framkant på huv osv

Och jo, gjorde en rejält tvätt, den är bara körd med 8-9km efter den på bilden men.. dålig årstid för biltvättar här uppe :( Jag hoppades att de invändiga bilderna skulle kompensera lite för det.

Lite halt här uppe för sommardäck ännu i mitt tycke, men kanske skulle ta och skifta ändå

Kanske skulle åtgärda felen och dumpa lite grann istället, om jag bara hade delarna nära till hands så hade det ju varit lätt :/ om än lite kyligt att göra utomhus.

Och tack för alla synpunkter, även om jag kommenterar på sätt som kan låta som att jag avfärdar dom så betyder det inte att jag inte lyssnar o funderar över dom :) kom gärna med fler!

Kanske ska lägga till att det är en lite annorlunda marknad för dom i norrbotten, priserna är något högre än där nere :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

36 för en halvsunkig 97:a? Nja. Om du har brådis, sänk priset rejält, eventuellt utan vinterdäck som du kan göra en uppsida på senare. Var din smärtgräns går struntar marknaden i, jag tror också på ett pris runt 25. Max, om du vill ha sålt någorlunda snabbt.

MVH
Robert
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Halvsunkig? Den är faktiskt riktigt fräsch, bortsett från de där två förhållandevis små bristerna så är nån mindre repa i princip det enda att anmärka på och tokfräsch invändigt. Däremot har jag ju ett problem om den i annonsen upplevs som sunkig.. och då antar jag att vi är tillbaka på bilderna igen.

Eller är det att den faktiskt har ett par listade brister som gör att den upplevs sunkig? Jag brukar uppleva det som att en bil som är så pass gammal med bara så små brister listade är ovanligt fräsch, men det kanske bara är jag? isf måste jag ju åtgärda dom
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Ahh just ja, jag konverterar om dina 25 till 28-30.. för bilarna här uppe är i norrland är något dyrare än där nere som jag nämnde förut, därför många här åker ner för att handla :) Tyvärr är det oftast inte så lyckat med gamla bmw´s, eller inte i dom fall jag stött på iaf, dom kan ju ha haft otur men det har varit mycket rost i jämförelse med dom här uppe. Men bilar är hursomhelst dyrare i norr :(
mo
12
mopar-70
523IA touring-98
ok
mo
12
mopar-70
523IA touring-98
tycker det ofta är dåliga förslag på prissättning av lite äldre bmw här.
många tycker att de är värda mindre än gamla rostig japanare i samma årsmodell.
trodde entusiaster borde värdera fina bilar bättre än så.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet är att de ÄR mindre värda än vad en del entusiaster vill tro. Medelsvensson (som utgör den största delen av spekulanterna) tror att en en 528 är svindyr i drift och kommer gå sönder en gång per vecka. Därför köper de en VW Golf istället eftersom "den är mycket billigare i drift". Och det är den också. När man tankar. Den går definitivt inte sönder mera sällan eller är billigare att serva men det fattar inte Svensson. Det är bara det som syns vid bensinpumpen som räknas för en del tyvärr.

-------
//Lövet
En gammal e39 är väl inte direkt nån bil en entusiast bryr sig om, det är en gammal brukshink helt enkelt och värderas därefter. Tror nog inte man ska räkna med speciellt mycket över 20k även om den verkar vara i ganska skapligt skick.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Tänkte jag skulle visa hur prisbilden ser ut här upp egentligen, så kanske alla ni där nere kommer upp o säljer :P
Länk
Länk
Länk

Det jag inte fattar är att nästan alla som hör av sig kommer nerifrån göteborgstrakten :)
Spelar ingen roll vilka länkar Du lägger in,en 523a -99 med utgångspris på 59' är rent sagt löjligt eller verkligen väldigt långt från vad 99,99% är villiga att betala för detta objekt.

Lägg därtill 23' mil,den skall besiktigas snart och skatten i juni.

De övriga lika fantasilösa och svindyra i mitt tycke med.
Begära nära 30' för en bil som rullat mer än 32' mil är lite utanför ramarna det med.

När det gäller Din bil tippar jag på under 20' innan någon nappar,jo det är köparens marknad idag,inte säljarens !!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det här med att bilar skulle vara så mycket mer värda norrut köper jag bara delvis. Fine, utbudet är lägre men det är antalet köpare också.

-------
//Lövet
+ mer stenskott,jo halva min släkt är från västerbotten så jag har sett deras "pärlor" ;)

Ett axplock från mellan-sveriges utbud av 5-serien.
Länk

Troligt slutbud är annons-pris -20%

Många värderar sina bilar med förslaget pris från div blocket-annonser,men sanningen är troligare -20% av dessa priser med variation såklart från startpris.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Knappa in bmw 5 serien med maxpris 40k på blocket , vad finns det som skulle få en potentiell köpare att välja just din bil ? 9 av 10 går på pris pch där ligger du ju tyvärr inte så bra till .
Under 20k verkar det inte finnas några E39:or utan fel eller bes.anm. Mellan 20-25 börjar det finnas lite vettiga bilar , mellan 25-30 finns det rätt gott om besiktade , skattade bilar i vettigt skick .
Lägg till oxå att du vill bli av med bilen snabbt , lär inte vara så troligt att du får en snabb affär på 35k !
Lägg ut den för 25k eller ställ undan den hos någon släkt eller bekant , man har ju inte förlorat några pengar innan bilen är såld :)
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jag vet inte riktigt varför ni ifrågasätter priserna i norrland när ni pratar med en norrlänning, ditt axplock passar inte in alls. Däremot håller jag med om att 59 är löjligt, speciellt med tygklädsel. Men dom andra är ungefär som dom kan ligga.

Varför skulle det vara köparens marknad mer än säljarens? Marknaden tillhör den som är minst desperat helt enkelt. Och under 20? det får du bara ett lik för här uppe. Som sagt, förstår inte varför du ifrågasätter priserna här, det är så dom ser ut. Jag vet att dom är billigare neråt, och jag vet att dom är det av framförallt två anledningar 1.generellt sämre skick och 2. betydligt större utbud.

Sänkte faktiskt till 29 inatt, och innan jag ens kommit upp så har telefonen ringt 5 gånger, ett par sms och ett par mail. Visst det är ett långt steg från ringa till köpa men det visar hur intresset är.

Vi har kommit lite ur spår, det var ju inte värdering frågan gällde utan hur mycket ett par mindre fel påverkar försäljningen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.